Hej!
Fråga: Borde jag flytta mitt sparande till att snabb-betala av bolånet på 6 år eller skall jag fortsätta spara på Lysa och amortera i makligt tempo i 25 år?
Var månad betalar jag SBAB 5 Kkr exakt i amortering (och extra 1000 kr i amortering - totalt 6 Kkr) på mitt 1,3 Mkr bolån - lånet är på 3-månaders rörlig ränta under 1,5% ränta. På Lysa (90/10) och Avanza totalt har jag runt 650 Kkr mestadels i fonder. Lysa får 7 Kkr per månad av mig i månadssparande att förvalta. Så jag sparar blandat, både i amortering av bostaden och på börsen. Jag har funderat på nu när vi (gissningsvis) börjar gå in i sämre tider (högre inflation, lägre räntor, börsnedgångar) att gå all-in amortering av bostadslånet. Skall jag flytta större delen av mina besparingar (kanske mellan 500-600 Kkr) som amortering till mitt huslån, och sluta månadsspara på Lysa för att öka amorteringen till 5+7 Kkr så jag är helt skuldfri på ca 5-6 år? Jag räknar 1300 Kkr - 600 Kkr, med 1,5% ränta och betalar 12 Kkr månaden - Beräkna avbetalning på lån. När bolånet är klart, “börjar jag om” sparandet med 12 Kkr per månad istället för 7 Kkr i månaden till Lysa. Sparar jag som jag gör idag (5 Kkr amortering, 1,5% ränta på 1,3 Mkr) tar det 25+ år att betala av lånet på huset och kostar mig 270 Kkr i ränteavgifter istället för 30 Kkr men jag får vara med index gå upp på börsen.
Jag funderar på olika fördelar och nackdelar. Dels om jag har pengarna kvar på Lysa så har jag ju buffert som kan användas och kanske tjänar mer pengar på det (börsen ger förhoppningsvis mer än jag betalar till SBAB i ränta). Betalar jag av lånet snabbt är jag ju skuldfri och bor väldigt därmed väldigt billigt och betalar mindre totalt i ränta - men pengarna är bundna helt i huset. Om räntorna går upp sparar jag dock väldigt mycket pengar på att betala av lånet snabbt och om börsen går neråt (vilket inte är säkert såklart) så missar jag nedgången (risken är ju att jag missar uppgången istället). Risken är också om man betalat av huset och skall börja spara pengar att man blir frestad att inte spara lika mycket (utan börjar handla skräp). En sista grej är att jag funderar på att ta ett lån på sa 100 Kkr för att installera solceller (inte undersökt än om det betalar av sig, kommer behöva hjälp med den beräkningen antagligen av en solcellssäljare som kommer säga “KÖP KÖP KÖP”).
Ett sista alternativ är att gå all-in åt andra hållet: sänka amorteringen till minimum och lägga alla de pengarna på börsen. I vilket fall som helst är det ju inte pengar jag kommer bränna utan allt ses som sparande. Jag förstår att det är svårt att ge råd och att alla situationer behöver tas individuellt, men om någon har modet att peka med hela handen med motiveringar hade det varit kanon. Exempelvis: “Sitt still i båten, om du senare tjänar ihop en miljon kan du göra en brakamortering sen genom betala av hela lånet på en gång.” skulle vara trevligt att höra. Vill mestadels bara höra efter om jag missat något. Jag lutar personligen åt att rida ut de dåliga tiderna genom att sitta stilla i båten, pytsa in pengar till Lysa som vanligt och blir det för dyrt att amortera mycket på lånet sänker jag amorteringen bara och hoppas att på 25 år att jag tjänar mer än 270 Kkr som räntekostnaderna på lånen är - men det vore bra som sagt med en utomstående att kritisera strategin. Tack för hjälpen och er tid att läsa genom frågan!
PS: Ser nu att det kommer upp en del trådar:
Amortera på bostadsrätt eller investera? - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet
Amortera på bostadsrätten eller investera pengarna - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet
Amortera på bostadsrätten eller investera pengarna - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet
Amortera/inte amortera bostaden - vad kan jag göra bättre? - Vardags- och privatekonomi - RikaTillsammans Forumet
Verkar som det generellt sett ses som att man skall lägga mindre på amortering trots allt. Jag har visserligen sett avsnittet där låna för investeringar och bra/dåliga lån. Blir det skillnad dock om räntan går upp till 5%, skall man amortera då eller är det försent då?
Mvh
Anders Andersson