Amortera/inte amortera bostaden - vad kan jag göra bättre?

Hej på er!
Jag är rejält novis på detta trots 48 år gammal. Vi kan säga att det är först i år som jag har blivit vuxen och skapat budget-fil i Excel, sett över mitt bostadslån, justerade matkostnader (sänkte årets med 10.000:- jämfört med förra året), satt mig in i eldjungeln, inte bundit mitt bostadslån för första gången ever.

Vinsten blev att jag i år har fått ihop en buffert på 100.000:- :grinning:
En fantastisk känsla med tanke på att jag inte har några livlinor i form av släktingar som bidrar. Det är jag och jag. Med 2 barn och en BR.

Nu till min fråga/mina frågor och jag tackar från hjärtat redan nu för era kloka svar!

-Det här med bolån: Jag har 500.000:- i lån och värdet på bostaden är typ 1 750 000/2 milj.
Jag har läst här och där att ibland skall man amortera emedan man i andra läge INTE skall det och varför är det jag inte förstår.
Varför anses man “förlora” på att amortera? Jag amorterar 1000:-/månaden. Amorterade innan omförhandlingen för ett par månader sen 2000:-/månaden.
-Borde jag sluta med det och isf ta den tusingen till bufferten? Eller investering? Med tanke på “låga” lån i förhållande till bostadsvärdet? Jag har bott här i 7 år, köpte för 575.000:-

Min buffert på 100.000:-
Öppnade ett konto på LYRA 75% aktier 25% räntor, tack RT för en inputen, tanken är att denna månad skjuta in 10.000:- och min sparhorisont där är 7-10 år. Månadsinsättning på 1500:- tänker jag mig nu men kommer säker att ändra sen beroende på.
Pengen som blir där skall till barnen.
Jag har justt nu ett sparkonto med 1.05% sparränta.
80.000:- stannar kvar där. Eller?
10.000:- in på bensinkortet (0.85% sparränta) för att betala av 2022’s bensinförbrukning och inte ha den kostnaden klar så att säga.
-Tankar utav er tas tacksamt emot på den!

Jag har fast anställning, statligt och samhällsviktig tjänst, jag räknar inte med att bli uppsagd och har inga funderingar på att byta jobb.
Pension har jag inga frågor på :grinning_face_with_smiling_eyes: Började jobba tidigt, haft bra lön, någon gjorde ngt jättebra så pengen som finns där är Gudagiven.
Har superfin livförsäkring. Hemförsäkring. Bilförsäkring. Olycksfallsförsäkring. Barnen 100% försäkrade likaså och deras vårdnad delas 50%.

Återigen SUPERTACK för alla inputs och igen, jag har läst och läst här så hav tålamod om mina frågor är liksom… basic :pray: Jag försökte få med så många parametrar som möjligt för att ge möjlighet till möjliga svar. Åter igen, tack på förhand!

6 gillningar

Jag tycker inte du skall amortera då dina investerade pengar ger mer än vad räntan för lånen är för nuvarandet enda anledningen är rent känslomässigt om du känner att du vill ha mindre lån då kan du amortera

1 gillning

Bra jobbat. Med så låg belåningsgrad (och nivå) så hade jag hellre lagt det på ett fondkonto. Personligen har jag nog lagt hela amorteringsbeloppet på aktiefonder för bästa möjliga avkastning då du ändå har så pass stabil grund att stå på och det verkar väldigt osannolikt att du måste komma åt just dessa pengar vid tillfälle av en dipp eller liknande. Men sprid ut riskerna i många olika branscher (eller ännu hellre en/några indexfond/er).

1 gillning

Jag hade heller inte amorterat med en sådan låg belåningsgrad, jag hade lagt 1000-lappen på bufferten och efter det upplevelser med barnen och som sista alternativ utökat investeringarna

1 gillning

Det är en ganska låg belåningsgrad relativt sett. Men den behöver inte vara fel för dig. Återkommer till det.

Du har inte bufferten på Lysa va? Den hör snarare hemma på ett bankkonto med insättningsgaranti (som inte heller har pengarna bundna).

75/25 låter inte som jättehög risk om horisonten är väldigt lång. Med 7-10 år innan du tänker använda alla de pengar så låter det ganska lagom. Men jag förmodar att du inte tänkt ta ut alla de pengar om just 7-10 år?

Då kanske du ska dela upp det i en mellanrisk (typ 50/50) för de pengarna med kortare horisont (det beror på hur mycket du tänkt ta ut) och om det blir något över (med allt kommande månadssparande) i en 100/0 portfölj. Givet att de sista kontot är pengar du inte behöver på lång sikt (över 10 år).

Jag tycker även du borde titta på din belåning och amortering som ett “konto” med negativt saldo. Där du helt enkelt inte bryr dig om hur mycket som varje månad går till amortering, anpassa istället så att du har önskad belåningsgrad efter din totala ekonomi och tidshorisont. Det kan innebära att du bör sluta amortera eller amortera mer eller t.o.m. öka lånet.

3 gillningar

Hej,

Börja med att säga grattis till en väldigt bra ekonomi & kul att intresset växer. Du verkar ha med ganska enkla/små medel ha gjort stora förändringar, kul!
Håller med tidigare inlägg - hade jag varit i din sits hade jag pausat amortering & tagit dessa 1000 kr till sparande.
Tycker dock inte det är fel att amortera heller, trots låg belåningsgrad. För vissa personer kan lån vara väldigt känslostyrt. Mår du bättre av att amortera och se lånet minska så för all del fortsätt med det. I mitt tycke sitter du i en ganska bra sits, därmed kan du göra det som känns bäst för dig.
Går på samma linje som @Nightowl , dessa 100k som du nämner som buffert tycker jag inte ska gå in på LYSA, utan på bankkonto med insättningsgaranti.

Lycka till!

:pray: :dizzy: TACK för era svar! Alldeles lycklig här nu.

Bufferten är på ett sparkonto med insättningsgaranti med 1.05% i sparränta.

Den har jag inte tänkt klart… Eftersom det är första gången jag kan spara åt barnen så var min snabba tanke att de skall dela på den potten då. “En summa var” är bättre än “ingenting alls”. Min önskan är så klart att beloppet som är där är så högt som möjligt om just 7-10 år.

Det är just den sista jag inte har greppat när ni pratar om det. “Öka lånet”. Öka lånet och göra vad med det upplånade beloppet?

TACK! Ja, med små medel, siffror visade sig vara riktigt kul :grinning:
Nej amortering är inte känslostyrt för mig. Det handlar mest om att känna skuld gentemot banken som var så snälla att de lånade ut pengar till mig och nu borde jag tacka och därför amortera. Jag hör ju själv hur dumt det låter :woman_facepalming:… Banken är lika intresserade av vinst som jag är.

1 gillning

Banken vill nog helst att du inte amorterar, dvs betalar ränta under längre tid, och att du sparar i deras fonder. Då får de betalt två gånger för samma pengar

3 gillningar

Härligt att se hur mycket du kunnat göra på ett år, Tuva!

Jag sparar till mina barn på mitt Lysakonto, och jag har ett individuellt sparande till varje barn. Jag tänker att jag nog kommer att fortsätta spara där i många år men det är svårt att veta när varje barn ev. behöver pengar.
Är kontot individuellt kan jag ge pengarna som är på det, fortsätta spara som förut och behöver inte fundera på hur mycket som nästa barn ska ha när det har behov, eftersom jag sparat lika mycket på vardera kontot. Sen har jag ju 6 barn, så det är lite mer komplicerat än att hålla reda på fördelningen mellan 2.

Jag amorterar inte eftersom jag inte behöver, men känslan av att vara skuldfri är otroligt befriande! Fast med lite tur kan du faktiskt vara skuldfri tidigare eftersom dina pengar växer snabbare (på börsen) än du amorterar. Sen är frågan om man blir för snål och har svårt att ta ifrån sparandet och se summan gå ner?

2 gillningar

Grattis till ditt nyfunna intresse och allt gott som kommer komma ut det :slight_smile:

Jag tänker precis som de som skrivit innan att du med fördel kan ta kontakt med banken och be att få amorteringsfritt med tanke på din låga belåningsgrad. Många gör detta redan vid 50% belåning.

Nästa steg är bufferten som jag antar att du redan är nöjd med och varken behöver vara större eller mindre.

Därefter skulle jag säga kommer sparande på medellång sikt eller målsparande. Planerar du för någon större utgift som köp av bil, båt, sommarstuga etc inom överskådlig framtid, kanske 5 år fram, kan det få växa på en portfölj med 50/50 aktiefonder/räntefonder som du viktar ner ju närmare du kommer utgiften. Har du inga sådana planer för nu tycker jag att du tillsvidare kan gå rakt på ett sparande med längre horisont (nedan).

Sist, men förhoppningsvis inte minst, har vi ju det riktigt långsiktiga sparandet som kanske blir mer diffust vad det ska användas till. Ekonomisk trygghet, hjälp till barnen när det behövs, några års tidigare pensionering etc. Här pratar vi nånstans mellan 80/20 och 100/0 aktiefonder/räntefonder. Det är bra om man känner sig själv någorlunda här och även om 100/0 bör ge bäst avkastning över tid kan en lite mer defensiv placering vara rätt om man sover godare om nätterna därav :wink:

Lycka till och God Jul samt Gott nytt år :slight_smile:

2 gillningar

På riktigt riktigast - TACK för alla era inputs!

Jag har nu fått med mig kunskap. Den enkla; så klart banken helst inte vill att jag amorterar, blir lite full i skratt här nu. Så klart ju!
Olika konton till varje barn.
Får tänka över de två sista; medellångt och långsiktigt sparande.

Underbar kunskap här och lika underbart att ni tar er tid att svara! SÅ VÄRDEFULLT för en novis som jag skall ni veta.

Det skall bli superroligt att erfara 2022 ekonomiskt, för jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att jag skulle lyckas i år med det jag lyckades med.

4 gillningar