Hej,
(Ansvarsfriskrivning: Jag är inte svensk som modersmål och som sådan använder jag mina begränsade språkkunskaper och Google Translate som hjälp, så jag ber om ursäkt för misstagen!).
Jag upptäckte detta forum förra sommaren och jag har haft stor glädje av informationsgruvan och goda råd hittills! Det har hjälpt mig att kickstarta min investering i min ekonomi samtidigt som jag har hållit min ångest under kontroll, så först och främst ett stort tack!
Som bakgrund är jag 37, tillsvidareanställd (26k sek netto per månad), gift och inga barn. Innan den här sommaren hade jag inga investeringar eller ens sparkonto, jag lade bara mina extra pengar åt sidan och gjorde ingenting (förutom att betala mitt bolån)!
Nu har jag följande:
Lån på 1,3 miljoner (för mina 2 miljoner BRF 3:a, alltså cirka 64 % skuld/lån) för nu till en 3-månaders ränta på 2,57 % (kommer att ändras i januari 2023)
100k sek buffert på ett sparkonto på 2% årligen
50k sek + 1k månadsvis på en ISK Lysa Sustainable (det menar mycket för mig) 60/40 för lång sikt
Grejen är att jag fortfarande har lite pengar extra… Kanske 3-5k sek varje månad och 20-30k sek bara på mitt konto. Min plan är att lägga dem åt sidan tills jag når 100k sek och amortera mitt lån för att gå under 60% skuld till lån och få bättre räntor (funderar på att flytta till Stabelo). Sedan efter det målet är nått kommer alla extra pengar att gå till Lysa.
Jag lägger till informationen att jag är en mycket orolig person och försiktig… Jag gifte mig nyligen men jag köpte lägenheten innan jag träffade den personen och hanterar den ensam. Just nu söker min make jobb och betalar bara hälften av de ordinarie utgifterna (mat, el, avgift…etc).
Min ränta för tillfället är bra men jag räknar med att den ska gå upp minst 1% i januari, vilket innebär 1k sek extra per månad. Och elpriserna är också en faktor…
Så här kommer frågorna (äntligen):
För det första, är lånemålet på 60 % ett smart drag eller skulle det finnas något smartare att göra?
För det andra, för den här typen av “kortsiktiga” mål (det bör ta cirka 1-1,5 år), vilken skulle vara den bästa platsen för de pengarna? Ett annat sparkonto? En Lysa 100% aktier?
För det tredje, amorterar jag just nu min bolån mer än vad som behövs (ca 3%) för att det känns bra (och gör att 60%-målet går snabbare) men ska jag amortera ännu mer?
Jag tackar er alla på förhand för all input!
Hälsningar