Resonera kring amortering och investering

Först vill jag inleda med ett tack för detta fantastiska forum.

Vi är i 30 års ålder. Som bakgrund har vi två arbeten med inkomst på ca 53000 kr efter skatt. Efter ett antal års sparande köpte vi till slut en stor lägenhet med låg avgift väldig centralt i en medelstor stad för 3 miljoner kr i maj.

Vid den tiden lyckades vi binda på ett år med 1,5% i ränta. Utgifterna för lägenheten med amortering ligger på 9000 kr efter ränteavdrag. Belåningsgraden är på 75% och ca 2.2 miljoner i lån. Nu har jag kommit till ett vägval där jag behöver fundera på hur vi ska resonera kring sparandet. Just nu har vi cirka 800 000 kr på sparkontot.

Vi har inget sparande i fonder eller dylikt just nu. Men vi har pratat om detta ett antal gånger och vi funderar på att börja investera i fonder och primärt indexfonder av olika slag och med låga avgifter.

Nu till min fundering, ska man istället amortera ner till 50% eller till 70% belåningsgrad när räntan på 1,5% går nästa år maj ut och investera månadsvis efteråt.

Eller ska man investera NU med en stor summa och fortsätta med månadssparande och försöka härda igenom rörligt ränta. Utgifterna för lägenheten beräknar vi att det kan bli 3-5% de kommande åren för att vara pessimistisk. Då är utgifterna på ca 11000 till 13600 kr efter ränteavdrag beroende på räntan.

Hur skulle ni resonera i våra skor?

Återigen tack för ett bra forum!

1 gillning

Sett dessa?

3 gillningar

…och hur ser planerna ut framöver. Kottar med i bilden redan eller inplanerade? Sånt påverkar inkomstsidan en del.

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Faktiskt inte, tusen tack för dem! Väldigt bra info!

1 gillning

Bra att du nämner om detta. Det är faktiskt inget vi har tänkt på i nuläget. Ska ta med det i beräkningen.

1 gillning

Välkommen till forumet!

Du har fått fina tips om avsnitt att titta på, mycket klokt att lära där. Plus i kanten för att ni redan tänker i banor av billiga indexfonder för eventuell investering.

Det krävs ca 70k för att komma under 70 % i belåningsgrad (och minska amorteringen till 1 %) i maj, när ni bör ligga på 73 %, det tror jag kan kännas skönt mentalt och kräver inte så mycket av era besparingar. Samtidigt är det pengar ni kan investera istället och rent statistiskt är det en marginell förlustaffär. Tror du får en bra känsla för vad som passar er bäst när du lyssnar på avsnittet.

Hur mycket sparar ni per månad, vad är er sparkvot?

Tack för tipsen. I nuläget sparar vi runt 20k kr varje månad. Jag tänkte även på 70% i och med att det blir lite lättare om räntan går upp. Samtidigt spar vi ganska mycket och kommer klara oss ganska långt även om räntan går upp.

På ett-två års sikt är det nog bröllop som kommer kosta en hel del.

Detta är i alla fall sparkonto-pengar! :slightly_smiling_face:
Du har fått bra råd hittills.
Allt handlar nog om att först försöka fundera ut tidshorisonten tills att ni behöver pengarna. Inte alltid så lätt, men ändå.