Råd kring amortera/investera?

Har idag ca 4 miljoner på sparkonto som jag är osäker på hur vi bör tänka kring fördelning mellan amortering/investering på bästa sätt.

Bakgrund:
3.3 miljoner i bolån (villa värd ca 6milj), varav 2/3 är bundet till 1.3% ränta i ytterligare 2 år. 1/3 rörligt med 1% ränterabatt.

Bör vi amortera av den del av bolånet som ligger rörligt eller är det bättre placera i andra tillgångar?
Hur bör vi tänka kring fördelning? (Aktier, sparkonto, ?annat?fastigheter?)

Har idag ca 1.3 milj i aktier/fonder (varav 900k i tjänstepension(Avanza 75)). 45år, familj.

Tacksam för råd!

Du kommer säkert få olika svar från olika personer här då det finns två falanger här på forumet när det gäller amortera eller investera.
Jag tror du ska lyssna på argumenten och sen själv känna efter vad du anser vara rätt för dig.
Förövrigt grattis till bra förutsättningar oavsett :+1:t2:

Ps. Jag tillhör investeraförlangen för det passar mig bäst Ds.

2 gillningar

Hej och välkommen! Frågan är en klassiker…

Har du spanat in avsnittet på ämnet? :slight_smile: https://rikatillsammans.se/amortera-spara-investera/

2 gillningar

såhär känner jag.

hjärtat vill gärna amortera för att sova gott
hjärnan vill investera, för att senare kunna sova ännu godare

1 gillning

Jag hade klippt av bankens kedjor oavsett om jag går miste om framtida avkastning men det är jag det :slight_smile:

2 gillningar

Jag med, det första jag hade gjort mig av med är SEB (i mitt fall), allt för att känna mig fri. SEB plus andra storbanker är så himla usla.

Som du märker så är mitt skäl enkom känslomässiga.

2 gillningar

Det mest sannolikt ekonomiskt gynsamma är att investera istället för att amortera men ni har ju ett rejält kapital och behöver inte nödvändigtvis välja. Skulle nog amorterat den rörliga delen och sedan gradvis investerat återstående del (minus ordentlig buffert på 250-500k) under det kommande året. På det sättet får du både och samt marginaler för hur läget än ser ut om 2 år när det är dags att omförhandla räntan.

1 gillning

Som sagt en vanlig fråga med ett par klassiska perspektiv.

Har ni några särskilda mål? Tidig pension? Fritidshus? Ett ledigt år? Trygghet viktigt eller är avkastning roligare?

Ni har en fin ekonomisk situation! Det jag främst reagerar på är att ni har relativt lite investerat på börsen (utanför TjP) i förhållande till totalt rörligt kapital.

1 gillning

Tack för svar!

Tyvärr varit alltför passiv de senaste åren, men nu känns det som vi närmar oss en fin entré under 2023. Har nog inte tänkt jobba som nu fram till 65, men egentligen inga direkta mål med besparingarna förutom att skapa en så bra avkastning som möjligt.

Tänker att det kan vara tryggt att betala av det rörliga lånet och behålla 500k i buffert på räntekonto.
Därefter ca 2.5 miljoner att investera. Vad är lämplig strategi med de?

Som jag just svarade i en annan tråd.
80% global index, 10% svenskt index 10% emerging market index med låga avgifter hade jag placerat i med en lång sparhorisont.
Möjligtvis hade jag placerat några % i global småbolagsfond på bekostnad av globalfonden

1 gillning

Sälja allt och spendera resten av livet på en sandstrand?

Det finns även ett avsnitt om hur man kan hantera investering av en stor summa…

1 gillning

Jag kör 300ksek på sparkonto och sen 100% aktier på resten. Hade 500k på sparkontot innan jag betalade av bolånen men känner mig lugnare nu med den bördan avbetalt så gick ner i dedikerat kapital på sparkonto

1 gillning

Som jag skrev tidigare skulle jag personligen dela upp beloppet i 12 lika stora delar, så typ 210k per del, och investera en del i månaden och ha resten på sparkonto med fria uttag och så bra ränta som möjligt. Kanske två institut för insättningsgarantin. Skulle sedan investera i global indexfond (typ Länsförsäkringar global index) med 75% och Sverige 25% (t.ex. plus allabolag sverige, amf aktiefond småbolag och spiltan aktiefond investmentbolag). Det är i alla fall mitt råd, jag investerar tyngre i Sverige själv just nu. En mer defensiv variant är 100% global indexfond, fungerar bra och kräver minimalt med jobb, tankeverksamhet och ångest. Särskilt i volatila tider. Men en mix med svenska fonder har historiskt gått väldigt bra, om du accepterar den högre risken.

Edit: Skulle börsen dyka rejält så skulle jag pynta in mer än mina tolftedelar vid -30% för året och definitivt överväga all in vid mer än -40%. Men vid alla andra scenarion skulle jag köra tolftedelar.

2 gillningar

Det låter väl som ett utmärkt grundupplägg tycker jag! Förslaget från @AC72 är ett bra exempel på hur pengarna kan fördelas.

Om man ska investera i delar eller i klumpsumma är lite som frågan om man ska amortera eller investera. Det finns ett teoretiskt korrekt svar (investera en klumpsumma så tidigt som möjligt) och ett känslomässigt kanske lämpligare svar, i mindre delar för att sprida risken. Googla gärna “dollar cost averaging vs lump sum investing”.

1 gillning

I ett tält då eller?