Amortering, sparkonto eller indexfond?

Jag och min fru har ca. 15-20 000 kr över i månaden och undrar vad ni hade gjort med dom i vår situation?

Jag funderar kring att amortera (vi har 2,3 miljoner i lån), sätta in pengarna på sparkonto eller kanske investera i LF:s globala indexfond.

Eller något helt annat? Eller allt på en gång?

Sparhorisonten är oklar men troligen kommer pengarna åtminstone delvis användas då och då till reonveringar, resor, osv.

Tacksam för tips eller tankar!

Varför inte en tredjedel i varje? :slight_smile:

Då gör ni lika mycket rätt som “fel”.

5 gillningar

Och välkommen till forumet förresten :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet!

Fonder är bra för långsiktigt sparande. För kortare tidshoristont är sparkonto bättre.

En sak att ta i beaktande gällande amortering är belåningsgraden. Har ni höga lån kanske det är vettigt att amortera mer, har ni däremot låg belåningsgrad kanske ni inte behöver amortera så mycket.

1 gillning

Tack för input. 1/3 vardera har ju onekligen en pedagogisk tjusning också …

1 gillning

Tack för input! Det är komplext med amortering tycker jag. Vi har ganska låg belångsgrad, kanske en tredjedel, samtidigt har vi ju inte så värst låg ränta tycker jag, och det är ju oklart hur den kommer ändra sig över tid …

1 gillning

I avsnitt 322 kanske du får mer tips och idéer :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack för tipset, det ska jag göra!

1 gillning

Jag röstar alltid för amortering, förutsatt att alla bufferthinkar är fulla och att sparande redan är igång.

2 gillningar

Så pass? Jag läste just tråden om avsnitt 322 och tänkte att jag helt skulle strunta i att amortera … :sweat_smile:

2 gillningar

Amortera !!!

1 gillning

För att? :blush:

1 gillning

Röstar också för att sprida ut dem på alla 3 MEN ju mer risk ni har råd att ta ju större kan ni lägga på börs-delen. Kan ni tex leva era liv som vanligt om börsen skulle halveras så tycker jag majoriteten bör hamna där. Skulle det vara en katastrof så bör kanske inget el mycket lite finnas på börsen

Med så låg belåningsgrad och gott om pengar över varje månad så kan ni lika gärna investera i en global indexfond. Finns det någon särskild anledning till att du vill amortera mer? Varför vill du sätta en del på sparkonto?

Bra frågor, vet inte om jag har några bra svar :slight_smile:

Anledningen till att amortera är väl att det vore skönt att på sikt få ner räntekostnaderna till en i alla fall så låg nivå att man inte är så känslig för höjningar och sådant. Jag känner inte att jag måste vara skuldfri, men det har ju varit skönt som det varit under de senaste 10 åren eller så med låga räntor att man inte behöver tänka eller oroa sig kring det alls.

Sparkonto eller indexfond - också svårt! Jag har aldrig tänkt på sparkonto som ett alternativ tidigare, men såg att t.ex Coop erbjuder 3,85 % i ränta med fria uttag. Vi kommer kanske ganska regelbundet använda pengarna till renoveringar och resor och dylikt och det är väl inte säkert att indexfond går bättre (i alla fall på 1-2-3 års sikt) så tänkte jag att det kanske är en bättre idé med sparkonto än med indexfond?

På tre års sikt sparar ni ihop mellan 540t och 720t kr om ni sparar 15t-20t i månaden. Detta förmodar jag är utöver det som ni redan idag lägger på underhåll av bostaden, resor, osv?

Jag tillhör dem som tycker att det är kapitalförstöring att amortera för mycket på bostaden. Det är förväntat att få mer avkastning på börsen (men med risk, så det kan ju gå hur som helst). Jag brukar se det som att den stora risken med höga lån är att man inte har råd att sälja om bostaden sjunker i värde. Då tvingas man kanske stanna kvar i en bostad som inte är optimal. Men den risken är ni redan förbi skulle jag säga med er låga belåningsgrad!

Läs på om de fyra hinkarna. Ni kan se “resor och underhåll” som en del av bufferthinken. Då kan du fundera på hur mycket en resa kostar som mest? Behöver du en halv miljon i buffert? Eller ligger det närmre kanske 50t för resa och 50t för renoveringar?

Om du inte redan gjort det så ska du absolut kika på avsnitt 99, kom igång med sparande:

3 gillningar

Tack för bra input!

2 gillningar