Mitt första inlägg här då jag hoppas på seriösare personer här än på Flaschback.
Jag bor i villa som borde vara värd 6-6,5 miljoner, och har lån på ca 2.2 miljoner. Ränta på lånet är fn 1.17% och ska läggas om i mars nästa år. I kapital har jag 1,7 miljoner som just nu bara sitter på ett konto som inte ger någon ränta i princip. Min årsinkomst är ca 900K. Jag är i grunden lat vad gäller ekonomi då det tråkar ut mig fullständigt och vill varken se eller höra talas om papper eller räkningar. Min fundering är att lägga om lånet och bara låta mitt kapital stå på ett så bra räntekonto som möjligt som har fria uttag. Därigenom får jag ränteinkomster. Via mitt fackförbund har jag rabatt på lån ca 1% mot listpris. Då bör räntegapet inte bli så stort mellan mina ränteinkomster och räntekostnader och jag kan fortsätta kolla på fotboll och inte kolla ekonomisidor. En annan fundering jag haft är om jag ska lösa stora delar av mitt lån i mars alternativt att lösa lånet nu och betala ränteskillnads ersättning då det inte är många månader kvar, och därefter binda om ett nytt lån och därmed få en lägre ränta nu än i mars då räntan förmodligen ökat något ytterligare.
Om dina enda 2 alternativ är att antingen betala av lånet eller ha pengarna på räntekonto;
När lånet binds om kommer räntan på konto vara lägre än räntan du betalar på lånet, då är det bättre att betala av lånet, annars går du back varje månad.
De flesta andra här, inklusive mig själv, skulle snarare stoppa in majoriteten av pengarna i en global indexfond i hopp om högre avkastning, i och med att du verkar ha en stabil ekonomi.
Du bör vänta med att lösa lånet till Mars och fram tills dess ha pengarna på ett räntekonto med över 2% ränta som erbjuds på flera ställen idag, då går du plus räknat i kronor varje dag.
Hej och välkommen! Om du ska lösa ut ditt lån gör det ingen skillnad om du betalar ränteskillnadsavgiften nu eller om du väntar tills i mars eftersom ditt kapital ligger på ett sparkonto utan insättningsränta.
Om du vill använda besparingarna på sparkontot för att “slippa bry dig” om ekonomin är det helt okej eftersom det motsvarar två årslöner. Ett alternativ om du vill vara lite mer crazy är att börja investera i globalindexfonder. Klicka på länken ovan som heter “Börja här” så hittar du allt du behöver veta om att komma igång med ditt investerande.
Viktigt att komma ihåg att listpris bara är en siffra som banken hittar på, så att den kan verka snäll mot sin kunder när alla får ”rabatt” på detta listpris. Det finns inget som stoppar listpriset att bli 5%-enheter högre än inlåningsräntan.
Förtidsinlösen med ränteskillnadsersättning följt av nytt lån är det nog bara banken som blir glad över.
Om du vill amortera så bör du göra detta i samband med omläggning, kontakta banken i god tid.
Om jag löser lånet nu och betalar ränteskillnad på några tusen, så kanske man kan få ett nytt bundet lån på säg två år nu för 4% istället för att binda på två år i mars med en ränta som kanske stigit till 5,5%. det var så jag tänkte
Jag förstår. Som du säkert läser säger andra att du bör vänta. Bästa tipset är nog att ringa banken och fråga “vad får jag om jag amorterar nu jämfört med i mars” så kan de säkert hjälpa dig.
Vad är fördelen med global indexfond? Är det ett relativt säkert sparande med små svängningar och att risken srids iom global? Har ev fundering på aktier med direktavkastning i något stabilt företag
Börja här tycker jag. Det är mycket bättre förklarat än det jag skulle försöka skriva i forumet: Spara och investera rätt och lätt 2024! | Kom-igång guide #99
Ok, tack! ska kolla in länken
I en större global indexfond äger du indirekt aktier i uppemot 3000 olika bolag och på så vis sprider ut risken betydligt.
I min mening är det ett säkert sparande, men det kan såklart svänga lite från år till år, men på väldigt lång sikt (20+ år) är det nästintill garanterat att gå plus, jag tror inte det har hänt någon gång historiskt att börsen gått ner på 20 års sikt från vilket datum som helst. Någon får gärna rätta mig här om detta är fel!
Att äga en eller ett fåtal aktier är betydligt större risk än en globalfond. I och med att du säger att du inte är intresserad av ekonomi så känns en indexfond som ett bättre alternativ!
Kollade in videon. Nu fattar jag bättre. Men kanske man ska ligga likvid ändå nu när vi är inne i en lågkonjunktur/recision globalt, för att kliva in när konjunkturen vänder. Off topic, kollade precis på “min pension” där mina pensionstillgångar stigit med 1 miljon på 12 månader. Fn 6,5 miljoner
Det låter som en sund plan. Man ska inte ge sig in i något som man är osäker på. Kul ändå att du är nyfiken och hoppas att du överväger globalindexfonder i framtiden när konjunkturen vänder.