Bolån eller investering idag

Hej

I samband med husköp år 2021 sålde jag av alla mina investeringar/aktier och sen dess har jag inte köpt något.

Huset vi köpte kostade 4.5 milj
Vi har 2 milj kvar i bolån, vi har inga andra lån
Räntan ligger på 1.2% fram till 2025

Fråga:
Vi har 2 milj på sparkontot. Ska vi betala av hela bolånet 2025, börja amortera aggressivt redan nu eller investera? Om investera: i vad investerar man i dagsläget? Skriv gärna konkret i vilken aktie eller fond ex. Avanza global

Amortera eller investera beror på många personliga faktorer, som riskbenägenhet, tidshorisont, övrigt sparande, plats i livet, etc. Vissa vill bli skuldfria, andra vill investera pengarna i värdepapper. Som jämförelse kan man säga att under perioden 2010-2020 lönade det sig att ha pengarna i värdepapper. Men bara du vet vad som passar dig.

Om du vill amortera: Antar att du har bunden ränta och därför inte kan amortera utan att betala bankens “straffavgift”. Sätt hellre dina 2 miljoner på två olika bankkonton där du får mer än 1,2% ränta fram till 2025, amortera sen av hela lånet på ett bräde.

Om du vill investera: Global fond med låg avgift i ett ISK låter väl som en bra idé.

Hej!

Kolla gärna in följande avsnitt för idéer om du inte har sett det redan:

Jag förespråkar ju att låna så mycket som möjligt till att investera, men det passar såklart inte alla!

Men oavsett så ska ni absolut inte amortera mer fram tills bindningstiden går ut, det kommer ni med 100% säkerhet förlora pengar på, både på förlorade ränteintäkter och även för att ni kommer få betala ränteskillnadsersättning. Om ni vill amortera bort lånet är det bättre att sätta pengarna på ett räntekonto med högre ränta än var räntan på lånet är och betala av det hela 2025.

Här är en snabb lätt jämförelse vad som händer med kapital om man investerar allt idag (lånar pengar och amorterar det på 15 år) jämfört med att istället ta motsvarande summa som amorteringen är och investera varje månad i 15 år:

På 15 års sikt är avkastningen 140% högre!

Och gällande vad att investera i, jag själv har majoriteten av mitt kapital i Avanza Global just nu, men även en liten slant i Lysa :slight_smile: Globala indexfonder for the win!

I nuläget tappar era sparslantar sexsiffrigt i köpkraft på årsbasis. Jag ser det som självklart att investera dessa i breda indexfonder för att åtminstone behålla värdet. Avanza Global, LF global el dylikt är vettigt. Men om ni är mer bekväma med tanken, eller det passar er livsstil att redan nu förvissa er om att kunna bli skuldfria, så sätt pengarna på ett konto med så god ränta ni kan och lös lånet så snart det går ut. Men bara om detta är vad ni själva vill.

Två miljoner på banken under de närmaste fem åren kan betyda väldigt olika saker 2028, men jag ser en stor chans till uppsida jämfört med ett vanligt bankkonto iaf.

…och, välkommen till forumet! :slight_smile:

1 gillning

Hej och välkommen! Det första du ska göra är att sprida de där 2 miljonerna på två separata banker eftersom insättningsgarantin i Sverige endast ligger på 1,05 miljoner. För det andra så ska du absolut inte extraamortera nu om det innebär en ränteskillnadsersättning. Då är det bättre som andra skriver att lägga pengarna på två olika sparkonton med högre ränta än ditt lån. Om du dessutom låser pengarna fram tills bindningstiden på lånet går ut kan du få ännu högre ränta hos vissa banker.

Det sista alternativet är att investera dem i en global indexfond. Här behöver du inte tänka på att de ligger hos olika banker så länge de är investerade och alltså inte ligger på ISK:t som likvida medel.

3 gillningar