SBAB och vissa andra banker lånar ut 5.5x årsinkomst, om ni känner för att låna ännu mer 
Varje gång jag har köpt lägenhet har jag köpt för max vad banken gått med på att låna ut med så lite kontantinsats som möjligt, varav taket är 5.5x min årsinkomst, och kommer fortsätta göra det i princip oavsett vad räntan är.
Jag hade kunnat köpa dyrare om jag stoppat in mer kontant. Men jag tycker att taket som jag har satt med maxbelåning och minimum kontant är en bra gräns för att sprida risken med mina andra investeringar - Jag är 100% för att låna så mycket det går för att investera pengarna på annat håll, för det ger en bättre avkastning i slutet. Så länge räntan på lånet är skälig.
Skulle räntan mot förmodan gå i taket ordentligt kommer jag antagligen betala av en stor klump av lånet för att sänka räntekostnaden, men upp till 5-6% ränta är inga problem och då kommer jag ha kvar det som det är.
Glöm inte att se skillnad på utgift och kostnad!
Just nu har jag utgifter på ungefär 23.000/månad för min bostadsrätt, men faktiska kostnader, ränta efter avdrag + avgift är bara 8000, resten är amortering / sparande i form av ränteavdrag. Jag har en nettolön på strax över 34.000, så mina utgifter i relation till min lön är 67%, men faktisk kostnad är bara 23%.
Jag amorterar 4% just nu ungefär, sänkte precis från 5% för jag kom under 4.5x årsinkomst belåningsgrad.
Även fast jag har en utgift på 67% av min nettoinkomst så har jag fortfarande nog med pengar över för att kunna leva på, och stoppa lite på börsen. Till saken hör också att jag äger en del samlarsaker av betydande värde som kan säljas plus en slant på börsen att rädda mig i en nödsituation. Även en buffert i mitt AB som ger mig minst 1 årslön plus pengar på börsen.
Har man lite sämre nettolön så minskar ju antalet kronor att leva för, även om det procentuellt blir samma.
Sen har alla olika riskbenägenhet, olik storlek på förmögenhet och lön, det är många parametrar som spelar in här 
Har man en relativt stor förmögenhet / lön sett till lånet anser jag att man med gott samvete kan belåna sig så mycket det går och behålla andra investeringar för att sikta på en bättre avkastning över tid.