Jag antar att avgift+ränta gäller för en bostadsrätt?
Sedan är det ju lite knepigt det här i och med att drift av framför allt hus är väldigt periodiserat. Man brukar ju säga att det kostar 4-5K i månaden inklusive avskrivningar att underhålla en villa. Men det räknar nog inte de flesta med
Som sagt, det är inte helt lätt att beräkna en kostnad för underhåll av ett hus (villor kan ju skilja sig rätt mycket åt). Iaf så att det blir lätt att jämföra en månadskostnad med en hyresrätt, där ju husunderhåll ska ingå i hyran. Jämförelsen kan nog halta lite. Men jag lade på 5000kr/mån som en schablon och kryssade i 25% här.
Min avgift för föreningen - styrelsearvodet jag får hamnar idag på cirka 2500 kr per månad, har detta år snittat ut 30k netto per månad så säg 10% om man inkluderar försäkringar etc.
Tänkte på att mycke har me å göra att man kan anpassat sin inkomst efter utgifterna… Typ som egen företagare så behöver man inte ta ut allt, eller så jobbar man inte heltid som anställd…
Har man låga utgifter så behöver man inte jobba heltid för att de ska gå runt å bli över…
Undersökning kan även göras i kostnaden för hyra/drftkostnad/boendekostnad… Dvs. antal kronor per månad…
Självklart är det så… Tänkte att de finns dom som värdesätter sin fritid mycke mer än pengar å då vill vissa jobba typ halvtid eller liknande men då får ett högre %…
Det jag tänker kostnaden för ett boende är blir:
Kostnader som tillåter dig att ha din boendeform
tex
ränteavgifter (utan det potentiella lånet hade du inte kunnat köpa)
underhåll (ditt boende kanske kostar att bo i: hyresrätt vs villa)
avgifter (ditt boende kanske har obligatoriska periodiska kostnader tex hyra,avgift,sophämtning)
alternativkostnad (ÖVERKURS vad hade det kostat relativt en annan bostadsform som varit “billigare” och istället sparat/investerat)
SCB har jag för mig inkluderar amortering (som IMO är en besparing, även om den kan vara påtvingad och ger en alternativkostnad relativt att investera pengarna) och jag tror det är väldigt få villaägare som tar med underhåll periodiserat för det blir för meckigt
någonstans har jag en spreadsheet jag påbörjade där jag försökte jämföra alternativkostnader (samt över tid) men det blev sjukt mycket input och svåranvänt
Alternativkostnad tycker jag aldrig ska räknas med, det blir helt orimligt om den alltid ska räknas med.
Vad är alternativkostnaden om jag idag köper oxfilé istället för fläskfilé? Ett par hundra kronor extra investerade idag med uttag till pension, det blir väldigt dyr oxfilé!