Vi bor i hus och med alla kostnader som hör till som samfällighetsavgift, ränta, el, försäkring, fastighetsavgift, hamnar vi på strax över 14 % av min familjs inkomst.
Jag räknar på min och sambons netto inkomst. Har inte räknat med att vi ofta får tillbaka på skatten.
Jag har räknat bort ränteavdrag samt amortering från boende kostnaden. Då amortering anser jag som ett sparande.
Tar vi med maten(denna månad) och boendekostnad lägger ca 27% av vår inkomst på detta.
Men då räknar jag inte med underhåll. Där lägger vi just nu nästan ingenting men har tidigare totalrenoverat huset så för några år sedan var det miljonbelopp som gick till underhåll. Då gick mer än 100 % till boendet periodvis.
Jag skulle inte kalla hyran billig, men det är en bra deal med vad jag får och var (central, parker, sjöar och vattendrag inom gång/cykelavstånd och lokaltrafik utanför dörren )… .
“Ja vet som int’” heter det hemma på norrländska. Om det går att göra en sådan här tråd utan att alla tar med alternativkostnad på kapital som lagts på amorteringar. Det blir lite som med biltråden.
Som någon var inne på är alla trådar med jämförelser helt beroende av att man tar med samma kostnader för att det ska bli relevant att jämföra. Jag skiljer själv på drift, ränta och underhåll och renoveringar. Men allt är Boendekostnader som behöver följas över lång tid för att bli representativa. Kostnad bör också räknas med fastighetsavgidt för villor och efter ränteavdrag för att få hela bilden. Vid stora lån påverkar ränteavdraget med flera tusenlappar i månaden. Procent av inkomst är ju också lite beroende avlöner och eventuell ledighet osv. Oavsett så kommer vi närmaste året ligga på runt 20 % av disponibel inkomst för drift o ränta för kostnad. Då har jag tagit hänsyn till ränteavdrag. Sen tillkommer renovering underhåll och trädgård. Räknar vi fulla löner blir det 14 %. Känns värt det då vi bor bra för de pengarna känns det som just nu. Varje krona ska inte sparas försöker jag tänka nu
Typ 7-8 % av vår sammanlagda nettoinkomst kostar boendet om jag inte räknar med amortering, men räknar med el vatten sophämtning etc.
Villa med ca 17% belåningsgrad.