Hur mycket lägger ni på boende?

Hur mycket lägger ni på ert boende?

Vi bor i hus och med alla kostnader som hör till som samfällighetsavgift, ränta, el, försäkring, fastighetsavgift, hamnar vi på strax över 14 % av min familjs inkomst.

Jag räknar på min och sambons netto inkomst. Har inte räknat med att vi ofta får tillbaka på skatten.

Jag har räknat bort ränteavdrag samt amortering från boende kostnaden. Då amortering anser jag som ett sparande.

Tar vi med maten(denna månad) och boendekostnad lägger ca 27% av vår inkomst på detta.

Vad lägger ni?

1 gillning

45-50%, beror lite på elkostnaden främst.

Jag har aldrig hört att man räknar maten till boendekostnader…

18% för mig. Hyresrätt. Alla kostnader som försäkring, vatten värme el mm. Inte mat även om den äts hemma. :blush:

2 gillningar

Jag räknar inte med mat heller. Hade legat på 70% då. :see_no_evil:

1 gillning

Ca.33% hyreslägenhet boendet.

Då bor du jätte billigt eller den höga lönen som kompenserar det :wink::+1::ok_hand:

13 %.

Men då räknar jag inte med underhåll. Där lägger vi just nu nästan ingenting men har tidigare totalrenoverat huset så för några år sedan var det miljonbelopp som gick till underhåll. Då gick mer än 100 % till boendet periodvis.

ꝏ% eftersom jag inte har nå’n inkomst. :wink:

10 gillningar

Men influenser inkomsten på YT ?! :weary::wink::rofl:

3 gillningar

Jag tycker du ska bli YouTuber och få lite verklighetsförankring @Jakke :rofl:

Men visst, med lite tur ska det nog kunna bekosta VA-avgiften och kanske sophämtningen också, vem vet.

5 gillningar

Jag skulle inte kalla hyran billig, men det är en bra deal med vad jag får och var (central, parker, sjöar och vattendrag inom gång/cykelavstånd och lokaltrafik utanför dörren )… :sunglasses:.

2 gillningar

Ca 5 procent, har bara driftkostnader på huset eftersom lånen är färdig betalda sen många år…

“Ja vet som int’” heter det hemma på norrländska. Om det går att göra en sådan här tråd utan att alla tar med alternativkostnad på kapital som lagts på amorteringar. Det blir lite som med biltråden.

2 gillningar

Hyresrätt. Bara hyran är drygt 50% av min nettolön…. Inte alltid kul att vara ensamstående.

4 gillningar

15,5 procent. Skattejämkar inte så vi får ju tillbaks en del sen av det på återbäringen

Som någon var inne på är alla trådar med jämförelser helt beroende av att man tar med samma kostnader för att det ska bli relevant att jämföra. Jag skiljer själv på drift, ränta och underhåll och renoveringar. Men allt är Boendekostnader som behöver följas över lång tid för att bli representativa. Kostnad bör också räknas med fastighetsavgidt för villor och efter ränteavdrag för att få hela bilden. Vid stora lån påverkar ränteavdraget med flera tusenlappar i månaden. Procent av inkomst är ju också lite beroende avlöner och eventuell ledighet osv. Oavsett så kommer vi närmaste året ligga på runt 20 % av disponibel inkomst för drift o ränta för kostnad. Då har jag tagit hänsyn till ränteavdrag. Sen tillkommer renovering underhåll och trädgård. Räknar vi fulla löner blir det 14 %. Känns värt det då vi bor bra för de pengarna känns det som just nu. Varje krona ska inte sparas försöker jag tänka nu :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Hus
Driftkostnaden för oss blir ca 3525kr /mån
Alltså 5% av inkomsten går till boende

Vatten / Avlopp 8500
Sophämtning 3200
EL inkl uppvärmning 16100 (6103kwh)
Försäkring 5500
Ränta 9000

Har inte räknat med
Fastighetsskatt
Hemlarm 4500
Mat 5000

Typ 7-8 % av vår sammanlagda nettoinkomst kostar boendet om jag inte räknar med amortering, men räknar med el vatten sophämtning etc.
Villa med ca 17% belåningsgrad.

27% av nettoinkomsterna (inkl. bredband, värme, el och försäkring)

BRF i centrala malmö 70% belåning
Hoppas kunna bo kvar här tills barnan flyttar hemifrån om 15-20 år.

Räknar du bara löneinkomster?

Lägger drygt 10% av nettoinkomsten, inklusive fondering till underhåll
(en post många blundar för) på ca 1% av taxeringsvärdet per år.

Alla kostnader kopplat till fastigheten är då med utom reskostnader.

(strikt talat hade de varit noll eller alternativkostnadsberäknats… ett kaninhål om man bosätter sig nära jobbet)