I mitt fall räknar jag löneinkomster och utbetalningar från försäkringskassan (VAB och föräldrapenning).
låter rimligt.
Ja, posten för underhåll vet jag inte om jag har hört någon utanför detta forumet ta upp som en del av den totala boendekostnaden.
Därför tycker en del av min kolegor jag jag betalar alldeles för mycket för att bo en en lägenhet jämfört med deras hus.
Tills man frågar hur mycket dom har räknat på hur mycket det kommer kosta att byta värmepump nästa gång och om dom har börjat spara till det.
Vi ligger på ca 32% enligt budget, men jag har inte justerat ner räntekostnaderna eller elpriserna i budgeten från dom högsta värdena på dom senaste åren. Så kanske närmare 20-25% “egentligen”
Fondering kan ske på olika sätt
Antingen spara på banken, med buffert men för det behövs inte mer än kanske 50 000 eller beroende på vilken kredit man har och hur fort man får loss den.
Sedan är det periodiskt, löpande underhåll. Vissa ser det som att man amoterar lånen successivt och sedan ökar lånen med nya underhållsåtgärder.
Andra sparar på andra sätt. Vi har en bokföring där det är en del av hela sparandet men eftersom vi har så mycket och det är på lång sikt är det inte i bufferten utan långsiktigt sparande.
Vi vet inte när vi byter tak, men bara att det görs ngn gång under de 20+ år vi bor i huset osv. Eller vi vet ungefär, man är ju en excelriddare ![]()
Så summa sumarum landar det i ca 1% av taxeringsvärdet per år.
Men det ligger med övrigt sparande på långtidssparandet.
Känns ganska orimligt att inte räkna in någon schablon för underhåll om man har hus. Hus måste skötas och vissa saker går sönder.
Om man tänker livslängden på vissa större saker är:
Badrum 40 år (300k) 7,5k
Kök 30 år (200k) 6,5k
Tak 50 år (200k) 4k
Värmesystem 30 år (200k) 6k
El 50 år (100k) 2k
Grund/exteriör 30 år (200k) 6,5k
Vitvaror 10 år (50k) 5k
Nu tycker jag att jag varit ganska konservativ i både kostnader och livslängd och ändå blir det 37.5, dvs 3k per månad. Har du garage, spabad, trädgård, plattläggning etc så går det några tusen till per år.
37,5 är ganska exakt 1% av taxeringsvärdet på vårt hus ![]()
Sålde nyligen mitt hus och var skuldfri. Huset har solceller så driftkostnaden var extremt låg. Min totala kostnad låg på 2500 kr per månad inkl. allt utom underhåll.
Då tjänade jag och sambon ca 60.000 efter skatt. Så ca 4% var det då.
Detta är vad jag tänker också men kan inte riktigt använda den schablonen p.g.a. extra kostnader såsom hembatteri som troligen dör 2027-2028.
Räknar vi bara drift så blir mitt boende ~0.536% vilket är… Det känns fel och boende belastar min ekonomi betydligt mer än det.
Hur menar du att ditt boende kostar 0,5%? Eller menar du 53%?
Det ena låter orimligt lågt, det andra högt ![]()
Det billigaste jag har bott var i en billig hyresetta i Sthlm som jag delade med min sambo. 3500:- i månaden för två heltidsinkomster. Dvs typ 6%.
Nu ligger vi på 20%, men då borträknat underhåll och amortering.
Orimligt lågt. Det enda jag betalar i drift är sophämtning och skatt (och båda är låga för att jag bor i en landsbygdskommun)
All el kommer från solceller/minivind
Har egen brunn och avlopp
Fibern kanske borde räknas med?
Bor i villa.
Fastighetsskatt 9524kr
Försäkring 7231kr
Vatten/avlopp/sopor 17924kr jävlar!!!
El 7140 kWh 15000kr inkl billaddning
Ved 3000kr
Tot 52679kr
Ca 6% av inkomst.
Har inget bolån.
930.000kr efter skatt hade vi tillsammans 2024.
Procentuellt blir lite blandade resultat då en hög inkomst driver ner resultatet.
I mitt fall tvärtom då min inkomst är låg så blir även min ganska billiga bostad relativt dyrare.
Alla våra räkningar 2024 samlat (inkl 4 telefoni, bredband, försäkringar, värme, ränta, fackavgift, vatten, sophämtning etc) blev 105 000:-. Minus en liten slant för skatteavdrag. Så 8750:- per månad i snitt. Sommarmånader kan gå ner till ca 4000:- medan vintern är lite dyrare.
Mat och kläder ca 75 000:- eller ca 6250/månad.
Underhåll, uppgraderingar, resor, datorer och spelprylar mm är svårare att säga exakt då det skiljer sig mycket år till år. 2024 blev det 160 000:-, men det innehåller t.ex. solcellsbatterier, bil, dator etc. Blir då 13 333:-/mån. 2023 var det 97 000:- och 2022 79 000:-. Så tror ca 10 000:- mån är närmre snittet över flera år.
2 vuxna och två barn. En tonåring och en nästan tonåring. Lite under 25 000:- i snitt med allt inräknat. Varierar från typ 12 000:- till över 100 000:-.
Räknar jag bort amortering så lägger jag och min sambo ca 17% av våra inkomster på boendet. Då bor vi i BRF, 50kvm och ca 85% belåning.
Du har alltså ingen el eller vatten anslutet till fastigheten?
För vatten tillkommer tillsyningsavgifter för ditt avlopp.
Sedan har du kostnader för service, underhåll osv .
Allt detta skall egentligen fonderas på något sätt.
Eller så tar man smällen när det kommer och lånar på det.
Fiber och försäkringar bör vara med.
Bor i hyresrätt, är det tänkt att det bara är hyra som skall räknas då? Eller andra kostnader kopplade till boende så som bredband, hemförsäkring?
Bara hyra; ca. 15% av hushållets nettolön
Hyra + bredband + el + försäkring + garage; ca. 17% av hushållets nettolön
Mvh
Ca 9 procent av våra nettolöner
Räknat på rullande 12
Lån ca 3200kr/månad
Hemförsäkring 500/månad
El 2450/månad inkl elbil
Vatten/avlopp 826/månad
Fastighetsavgift ca 800/månad
Sophämtning 135/månad
Fiber 299/månad
Cirka 50-60% av vår gemensamma inkomst går till boende.
Den enda kabel som går till huset är fiber, allt annat är ordnat på tomten.
Tillsynsavgift får jag kolla, jag tror jag har en bra stund kvar till nästa gång men de ville ju ha sådär 7-8 tusen för en halvdag när jag installerade.
Början av min första kommentar var precis om ett försök på schablon på fondering och att mina och andras ej-drift kostnader troligen betydligt varierade från den.
Efter din kommentar så tror jag det är bäst att räkna ihop sin egen situation som bäst möjligt.
Med fibern, mitt alternativ till försäkring (850kr/må till separat fondkonto som snart är större än max ersättning jag blev erbjuden) och kostnader som solceller (utslagna på relativt låg tid, räknar solcellerna på 15 år) så kommer jag till ~6% vilket känns vettigt.
Cirka 25% av hushållets gemensamma inkomst går till att betala lån, brf avgift, el och strökostnader för radhuset vi har.
Men då sätter vi mer pengar i ett ammorteringskonto än vad som behövs. Samt jobbar hemifrån + all el som servrar och datorer, skärmar och övervakning drar.