Hej,
Jag behöver en ordentlig reality check. Vi är en familj på två vuxna och två barn i lågstadieålder som bor i en mindre kommun. Vi bor idag i ett BRF parhus, som vi trivs i, men vi har länge velat ha något större, fristående och framförallt äganderätt.
Problemet är att vi har letat länge, i flera år, utan att komma till skott. Nyligen var vi med i en budgivning på en 5 år gammal villa som bockade av nästan allt, 140 kvm, varmgarage, kontor och bastu för under 4 miljoner, men trots att vi har råd fick jag kalla fötter och vi klev av.
Jag stirrar mig blint på lånesumman och glömmer bort att räkna faktiskt kassaflöde och ökad livskvalitet.
Nuläge Parhus BRF 110 kvm
- Värdering ca 2 Mkr
- Bolån 900 tkr
- Månadsutgifter: Avgift 4300 kr + drift ca 3400 kr + ränta ca 2 250 kr.
- Reflektion: Avgiften känns alltmer som ett svart hål. Avgiften har successivt höjts och inget större underhåll har gjorts på vår länga, vi betalar i praktiken för grannarnas reperationer. Saknar helt kontroll över underhåll och fonder.
Totalt efter skatteavdrag exkl. amortering: 9 400 kr
Potentiellt köp, fristående villa ca 3,7 Mkr
- Lån: Skulle landa på ca 3 Mkr om man maxar bolån enligt gällande bolånetak.
- Månadsutgifter: Ränta 7650 kr, drift 4 400 kr
- Amortering ca 5100 kr.
- Plusvärde: större boyta, kontor, garage, bastu, ägande rätt.
Totalt efter skatteavdrag exkl. amortering ca 9 900 kr
Mina hjärnspöken
Riskminimering: Upplever att ju mer pengar man sparar och läser på om ekonomi och lever sparsamt och fegare verkar jag bli. Varför är ett större lån som en sådan enorm risk när boendekostnaden nästan kan bli oförändrat för ett nästan nytt hus?
FOMO: Känner en viss FOMO inför 1 april när kravet om kontantinsats sänks till 10%. Jag är rädd att priserna kommer sticka och att jag står kvar här och ångrar att man inte agerat.
Vi räknat att bo kvar i området tills barnen har gått klart grundskolan. Tänker jag helt fel som tvekar? Är bostaden en “konsumtion” som bara ska få kosta, eller är det rimlig hävstångsinvestering givet att vi får ett så mycket bättre liv i villan? Känns som att mycket blir på on-hold just nu så länge man inte tar steget.
Tacksam för alla inspel som kan hjälpa mig att sluta tveka och börja exekvera
.