Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt. Klart om ca 24 månader. Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.
Jag och min sambo tjänar 70 000 innan skatt tillsammans. Inga barn. Leasad bil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.
Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.
Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.
Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000
Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.
Det är rätt stor skillnad på nettoinkomst om en av er tjänar 70k/mån och en 0, jämfört med om båda tjänar 35 k var. Skatten blir mycket lägre i det senare fallet.
Spontant låter det som ett väldigt stort bolån ställt mot förhållandevis låga inkomster.
Är ni tidigt i karriären, finns det stor uppsida i löneutveckling? Är ni unga? Flyttar ni till ett populärt område med stor köpkraft från köpare av alla åldrar?
Ni kommer landa på en skuldkvot på 5,3 vilket är väldigt högt. Skulle säga att under 3 är bra, över 4 går väl om man är ung och har stora löneökningar framför sig, över 5 då börjar det bli svettigt.
Detta är viktigt. Det är stor skillnad på om ni tjänar 30k och 40k nu men kommer tjäna 50k och 60k om 5 år, eller om löneökningarna endast kommer följa inflationen.
Fundera på om ni kommer vilja lägga närmare 50% av era inkomster på boende. Stor risk att den genomsnittliga månadskostnaden kommer ligga över 2000kr om man räknar in fix kring huset.
Vi är i 25-30 års åldern. Det är jag som tjänar 40 000, statligt anställd inom IT och har jobbat på samma plats (olika roller) sen jag började arbeta. För min del finns det potential för större löneökningar genom byte av arbetsplats, men det är givetvis ingen garanti.
I området ska det byggas ca 1300 bostäder inom 10 år, 5 minuter gång till tåg som tar en till Lund & Malmö på ca 6 - 12 min.
När jag var i liknande situation som er köpte vi för 4,2. Jag skulle inte gå över 4,5ggr årslönen.
Ni har ju visserligen 2 år på er, men isf måste ni göra planer på att byta jobb i närtid, troligtvis båda två. En av er kan kanske börja pendla till CPH för att öka lönen?
Sedan är ju en bubblare att ingen vet vad räntan är om 2 år, allra minst Riksbanken.
Så sjukt dyrt radhus! Men bortsett från det… 2k per månad i drift känns lite billigt. Kommer ni inte ha någon samfällighet? Har ni någon gemensam yta som ska tas om hand? Är allt ordnat med trädgård eller tillkommer kostnader där? Är altan osv på plats? Det är en del att fixa när man flyttar till nybyggt
Låter väldigt dyrt för ett radhus i någon av orterna längs malmö-lund rälsen tycker jag. Kan nog bli svårsålt för den summan ifall ni inte vill bo kvar…
Säger detta utan någon som helst vetskap om objektet såklart
Radhuset har 6 rum, ca 150 kvm, solceller, fjärrvärme, energiklass A osv. Jo, det blir en ny samfällighet. Där hanteras sopor, VA-anslutning och bredband.
Bygherrens kalkyl har en driftkostnad 1825 SEK, och jag förstår att det kommer bli mer än så. Men det är den ungefärliga.
Trädgården har altan, förråd, gräs & plank. Uppfarten är anlagd med sten.
Ja, det är bra. Låter onekligen som en glädjekalkyl men det beror väl på vad man räknar in under driftskostnader.
Jag kan också upplysa/varna för att det inte alltid är små smidigt och smärtfritt att köpa nybyggt heller. Det kan bli väldigt mycket strul med byggherren. Mycket som kan behöva åtgärdas i efterhand och som kanske inte blir så bra ändå.
Fjärrvärme ca 5800 kWh/år: ca 9400 / år
Hushålls- och fastighetsel ca 3 900 kWh/år, egen produktion 1 400 kWh/år. Att betala för 2 500 kWh/år: ca 2 300 / år
Års- och nätavgfit samt effektavgift: ca 6 700 / år.
Överskottsproduktion från solceller till elnät ca 3 300 kWh/år: ca -4 500 / år
Samfällighetsavgift: ca 2000 / år
Vatten och avlopp: ca 6000 / år.
Fastighetsskatt: 0 i 15 år.
Jag argumenterar definitivt ej emot er Har fått mig en tankeställare.
Nej precis, det kan vara problem med nybyggt också. Min nuvarande lägenhet är nyproduktion och byggherren har fått göra en del besök i efterhand.
Ingen sophämtning? Ingen vattenavgift? Tar samfälligheten det för 166 kr per månad? Plus snöskottning, sandning, ev markarbeten, ev utebelysning, ev försäkring, ev styrelsearvode osv? Inte illa! Utöver det där har ni internetkostnad, tv (?) och villahemsförsäkring.
Ni klarar det men sparandet kommer inte vara några större summor per månad såvida ni inte höjer lönerna genom att byta jobb.
Är du statligt anställd kan du garanterat gå upp en hel del genom att byta jobb. (Jobbat många år själv statligt och väldigt god insyn i statliga löner)
Däremot hur säkert är värderingen av befintligt boende? Det är nog den största risken, får ni 300 mindre än vad ni tror (marknadsvärdet idag), ja då det kan bli svettigt.
Vattenavgiften är inte med i samfälligheten. Den är inkluderad i kostnaden på 6 000/år. Förbrukning på 190 kubikmeter/år samt fast avgift.
Det är två sopförråd som ca 70 hushåll delar på. Jag håller med om att det låter optimistiskt. Grävde lite i det med mäklaren, några få vägar precis framför ägs av samfälligheten, majoriteten i områden ägs av kommunen. Kommunen äger även parkerna mm.
Bredband & villförsäkring har vi budgeterat för själva, inte med i driftkostnaden.
En likadan lägenhet under såldes för 2 550 000 14 månader sedan. Min lägenhet har betydligt mer tillval (golv, kök, badrum & luftkonditionering mm). Kollar vi på kvm priset i områden är värderingen ovan i underkant på min. Sämre ekonomi i våra grannföreningar och vi är betydligt större än de flesta.
Det är detta jag oroar mig över mest, hur bostadsmarknaden ser ut om 2 år. Samtidigt är fördelen att man planera och sälja i god tid, till skillnad om man hittar ett befintligt objekt.