Som läget ser ut som nu så klarar ni det men ta försäkringar som täcker upp om en av er blir sjuk/arbetslös eller ni får tillökning. Du verkar också ha koll på läget så det är ju inte så att ni köper blint och kan då agera om något oväntat dyker upp.
Jag personligen skulle inte ta ett sådant stort lån men radhuset kanske har allt ni önskar och då är det kanske värt risken för er. Det kan ju också bli er bästa investering.
Måste ni bestämma er nu, och sen kan ni inte ändra er? Tycker det känns läskigt mycket men jag är lite feg också. Gillar egentligen devisen att man ska bo så dyrt man har råd med när man är ung. Men vi har bolån på 5M och har kombinerad bruttoinkomst på strax över 100k och det stressar mig lite, 21k/mån är så jävla mycket pengar som ska ut.
Tänk också på att man får rätt mycket mindre pengar som förälder ifall det är något ni planerar för (dock tycker jag det även är värt att ni ska kunna bo med åtminstone ett barn i ert kommande boende isåfall)
Det verkar som att du kanske kan börja arbeta privat istället för statligt och få upp lönen? Fundera på om du kanske ska satsa på att gneta lite i närtid för att få upp inkomsten?
för stor del av er månadskostnad (lägg helst inte mera än 30%)
för många risk/osäkerhetsfaktorer (köpa ngt som inte är byggd än; köpa före man sålt; om en av er blir sjuk/ni vill ha barn/ arbetslös ngn annan anledning till lägre inkomst….
—> ni är unga och har gott om tid så hoppa inte i galen tunna🙏
Det finns inga tåg på huvudorten, bara buss. Grannorten med radhuset ligger i kommunen och smack mellan Lund /Malmö på rälsen och huspriserna är signifikant högre
Faktum är att Lund är närmare än kommunens huvudort. Det går bra med bussar från huvudorten.
Nackdelen med orten där radhuset ligger är att det finns inget charmigt alls. Det är en ren sovstad på en åker. Ingen skog , inget hav. Bara tung, tung och kall lerjord.
Jag hade inte köpt, det är mycket pengar och stora lån. Tycker faktiskt det är väl högt för ett radhus men det är kanske något jag missar?
Om TS inte har barn så undrar jag vad man skall med radhus till.
Om barn ingår i planen så stämmer inte kalkylen. Det blir lägre inkomst och högre utgifter.
Det finns som sagt alternativ och man bör kolla runt marknaden ett tag. Det går fler tåg.
Här får man dock vara försiktig vad man egentligen jämför.
Visst kan man flytta längre bort och transportera sig mer. Men vare sig man åker buss eller bil eller något annat så är det pengar som försvinner rakt ner i ett svart hål på ett annat sätt än vad en bostad tenderar att hålla sitt värde.
Man får såklart räkna på sitt individuella fall. Jag har bara noterat detta resonemang hos folk tidigare. Man tänker man köper ett billigare hus längre bort men så blir transportkostnaderna helt brutala istället. Så det blir dyrare och man lägger halva dagen i bilkö.
Halft OT men en annan obehaglig överraskning vi fick när vi köpte nyproducerat hus för drygt 10 år sedan var att när tillträdesdagen närmade sig så kom banken på att de behövde en värdering. De accepterar alltså köpesumman som en värdering när man köper befintligt boende, men inte för nyproduktion. Och detta var inget projekt i egen regi utan ett av ett stort antal mer eller mindre identiska hus på samma plats som byggdes inom samma projekt.
Det löste sig, mäklaren som sålde vår lägenhet fick en kollega som jobbade på den nya orten att skriva en värdering som matchade listpriset på huset. Men det var svettigt där ett tag.
Bilköerna är främst nära Malmö och Lund så om man bor i angaudlinnstad, Rikkitikkitavitorp, Lund eller Löddekävlingehåla är det mest tiden att transportera sig in till kanten av Malmö som varierar.
Men pendlingstiden, den finns det ingen alternativkostnad på. Man har bara ett liv…
Men poängen var att TS tittar på boende på en ort med tåg, och det finns en centralort i samma kommun (samma skatt) med kanske inte ens 10 min längre restid till Malmö fast med buss.
Det är så det är här nere i Skåneland. Avstånden är korta, trafiken intensiv
I nuläget har ni ju inte råd, utan kalkylen bygger på att ni sparar 27000 i månaden i två år, stämmer det? Hur länge har ni sparat den summan varje månad hitintills? Eftersom ni tycker det är värt det att lägga så stor del av lönen på att spara till ett boende kan jag tänka mig att ni skulle tycka att det var värt det att betala så mycket för ett boende. Håller med andra att det är många rörliga delar. Kanske kan ni vänta 6-12 månader, så att ni kommer en bit längre på ert sparande, har en lönerevision och inväntar det reviderade amorteringskravet? Kanske är alla radhusen sålda då, kanske inte.
Hur mycket av pengarna i ert nuvarande boende är egen insats och amortering, till skillnad från prisuppgång sen köp?
Jag kanske är dålig på hemnet, men när jag tittat på orter runt om kring hittar jag inget för 4 000 000 i samma storlek som inte ligger helt ute på landet, har stora behov av renoveringar eller mycket högre driftkostnader (även om vi saltar byggherrens kalkyl rejält)? Samt större risk för behov av akutreparationer.
Utöver det tillkommer behov av två bilar på många orter, en av oss jobbar obekväma arbetstider. 25000 kr/ år som det nämndes ovan för att pendla med bil är inte realistiskt och då räknar vi ej med tidsförlusten varje dag.
På orten vi tittar på kan vi realistiskt klara oss helt utan bil under sämre tider.
Norra Skåne går bort, det är för långt från släkt som har ett annat värde än pengar.
Mer troligt alternativ om vi väljer att ej köpa (vilket det ser ut som att vi ej gör i dagsläget) är att vi håller oss till lägenhet.
Skattemässigt sparar vi ca 1000/kr månad på att byta kommun, med dagens löner.