Poll: Hur mycket av er inkomst går till hyra/driftskostnad?

Skulle tycka det skulle vara mer intressant hur mkt disponibelinkomst man har kvar.

Fastighetsavgift och VA då? Ska de med får jag dubbla. :sweat_smile:

De är ganska olika beroende på hur gammalt hus å vilket skick de är i… Nytt/nyare hus i princip inge underhåll… Äldre hus klart mer underhåll beroende på vilka material huset har… Sen finns renoverings objekt som har klart stora kostnader..
Sen handlar de även om fastighetsavgiften som i värsta fall blir en tusing i månaden för äldre fastigheter..

Tror inte underhåll/renovering ska räknas med utan fasta kostnader som lån, el, hyra, sopor, försäkring, vatten etc

Detta är ju jättesvårt att svara på och särskilt med en sådan exakthet som alternativen är angivna till… Periodiserade renoveringar, det kan man ju inte veta hur mycket det blir förrän efter många år i samma boende väl? Och räntan går ju upp stadigt nu, så andelen kommer också gå upp i samma takt…

Ja kanske det, men om de som bor i BR eller HR anger avgift/hyra så är ju underhåll och en del renovering med i den kostnaden, så jämförelsen haltar ju. Men det är inte självklart, det beror ju på vad man ska ha siffran till.

Vet inte varför svaret är intressant. Majoriteten av RT har ju 10 miljoner, inget bolån osv. :face_with_hand_over_mouth:

Ligger på ca 50% själv lite beroende på hur man räknar. 2023:

Kändes härligt igår när RB sa att inga räntesänkningar förrän 2026…

5 gillningar

Me sånna undersökningar är de mesta att man vill jämnföra sig mot andra å se hur man ligger till å typ vilken status man har…:wink::sunglasses:

Jag kan bidra med väldigt låga boende kostnader till den som vill jämnföra sig…
Vi är två som bor i ett hus på 175 kvm som är under 10 år gammalt… Sidobyggnader som är två garage, verkstad samt en del för hobbyverksamhet, å allt de är på 185 kvm å värms me 3 st luftvärme pumpar… Solcells paneler som i stort sätt gör att elkostnaden är väldigt liten… Egen brunn för vatten samt infiltrations avlopp… Boendekostnad för allt de samt två mobiler, internet å tv via fiber ligger på strax under 2.000 kr i månaden…

2 gillningar

Jag har just 0% i boendekostnad sedan knappt två år tillbaka. Det är dock inte en “för evigt” situation, och det “kostar” på andra sätt än det som belastar plånboken.

2 gillningar

Ah, det kan vara ett bra uppgörelse i utbyte mot lite pyssel, eller kanske jobbdeal. :blush:

Bor med föräldrarna?

Har ca 21% boendekostnad av min inkomst den här månaden.
Kollar jag både min och sambons inkomst så blir det 13% den här månaden.
På snittinkomsten (det här året) för båda så slutar det ca 19% boendekostnad :blush:

Edit: det var faktiskt mindre än vad jag trodde :thinking:

10 % om jag räknar löpande kostnader. 20 % om jag räknar 2 % i årlig kostnad för renovering/underhåll. Dock ligger den mesta renoveringen bakom oss så större grejer kommer att dröja (dränering/tak/el osv).

1 gillning

Blev ganska exakt 10%.

(Avgift till BRF + bolåneränta + el + hemförsäkring) / (lön 1 + lön 2)

Uppvärmning, vatten, sophämtning, internet (!) och parkering ingår avgiften.
Beräkning gjord på genomsnitt senaste 12 månader för att hantera ojämn månadsinkomst.

Underhåll ej medräknat, men det är å andra sidan svårberäknat. Buffert för att ersätta samtliga vitvaror finns redan, så cashflow till underhåll är just nu 0.

Hyra, el, parkering och hemförsäkring = 19%, röstade på 20% pga närmast.

Kostnad för boende är i snitt senaste 42 månaderna 10400 och inkomsterna snitt 59400. Ligger därmed på ca 17 %. Inkluderar renoveringar vilket är ungeför 5000 per månad men inte amorteringar.

Tror vi kommer ligga ungefär där framöver vilket känns lagom. Har inte heller några större transportkostnader pga läget av boendet.

0% för mig, bor utomlands med bil+ boende betalt från företaget. Bostadsrätten i Sverige hyrs ut till släktingar till ±0. Verkligen det bästa sättet att spara pengar att inte ha några boende- eller bilkostnader. :blush:

4 gillningar

Ser billigt och gött ut.

Fokuserar du endast på driftkostnader? Har du räknat på kostnader för kommande underhåll av dessa byggnader? Kanske ska lägga på 2000 kr/månaden för det?

Vi gjorde ett aktivt val av bostad som hade i våra ögon bra förutsättningar av bland annat låga driftkostnader samt utrymmena vi vill ha… Sen att vi investerat i solcells paneler för flara år sen för att få ner elkostnderna… De va innan elpriset steg… Vi flytta hit för 6 år sen å huset är från 2013 å sidobyggnaderna några år nyare, samt vi har byggt till på dom senaste två åren…
Vi avsätter inget för underhåll, utan använder pengar till att ändra å anpssa efter hur vi vill ha de…

1 gillning

Nej, men jag bor dock hos min arbetsgivare. Jag har mitt eget boende med god västerländsk standard.

1 gillning