Jag har ca 700tkr som jag skulle behöva hjälp med att investera. Har för närvarande pengarna liggandes på ett SBAB sparkonto med 3,75% ränta, vilket inte känns optimalt.
Jag och min sambo köpte en lägenhet för ca 8 miljoner ganska nyligen, så en stor summa pengar gick in i lägenheten, men vi har fortfarande höga lån och betalar ca 45tkr/m. Vi har god inkomst så vi klarar det utan problem. Nu är det så att vi ändå funderar på att flytta inom ca 2 år pga livssituation (jobb, barn), och därför är frågan vad som är det smartaste sättet att förvalta pengarna.
Jag tänker mig att jag vill ha ca 200tkr i buffert, vilket ger ca 500tkr att investera. Med 2 års sparhorisont, bör man:
investera delar/allt i fonder? I så fall, vilken typ? Samma portfölj som långtidssparande, eller annan portfölj?
amortera av lånet? Torde vara mer ekonomiskt än att ha pengarna på sparkonto i alla fall?
ha kvar pengarna på sparkonto?
Är väldigt inne på att köpa fonder, men osäker på vilka.
Tack för hjälp och input!
Mvh
Vill man leva med lite mer risk så hade jag satsat på en mellanlång räntefond i så fall, typ AMF Räntefond Mix eller Storebrand Obligation A. De borde ha en bra och relativt säker utveckling framöver. Men finns inga garantier på det. Vi snackar inte om någon extrem avkastning heller, så frågan är om det är värt det…
Jag hade inte investerat i aktier/indexfonder med så kort sparhorisont. Fallhöjden är för hög. Skulle börsen krascha behöver man kanske 10+ år för att hämta tillbaka pengarna.
Fundera en extra gång på sparhorisonten. Behöver ni verkligen pengarna om 2 år? Om ni har buffert osv så kanske ni kan ha en längre sparhorisont och i så fall investera på börsen.
Håller med föregående talare. 100% bankkonto med insättnings-garanti. Alternativt, om ni vet att ni med säkerhet att ni kommer få lån även i framtiden, amortera och sedan utöka lånet igen när ni behöver pengarna.
Tack för tipsen och tack för välkomnandet😊
Precis när jag skrev färdigt inlägget slog det mig - varför ska vi ha en sparhorisont på 2 år? Vi kommer inte köpa dyrare än vad vi har i nuläget och vi klarar av amorteringen med förväntat sjunkande räntekostnader på marknaden.
Jag kommer investera ca 300-400tkr på lång sikt (5+ år), betala av lånet ca 100tkr och ha resten i buffert.
Tack för hjälpen!
Tänker att ni gör ett klokt beslut.
Men värt att tänka på är att om lägenheten sjunkt i värde kan det krävas pengar att lösa lånet. Även om det ni tänkt köpa är värt motsvarande er nuvarande så har jag för mig att det måste bli ett nytt lån då ni byter säkerhet.
Inte investera, det är för kort tidshorisont. Om din låneränta efter skattereduktion är högre än din nettoränta efter skatt bör du amortera. Räntorna förväntas sjunka kraftigt framförallt under 2025 så amortera är det bästa alternativet.
Jag skulle antingen slänga in allt i globalindex eller amortera på lånet. Att investera så mycket pengar i en enskild valuta låter som alldeles för hög risk.
Erik Penser har 4,4% i ränta med insättningsgaranti om du binder i 6mån åt gången så det är ju lite högre än det du har. Verkligheten kommer nog ikapp börsen snart när dom flesta företagen har haft rekordsvag försäljning av varor och tjänster så där skulle jag inte våga investera. Tror inte på nån räntesänkning heller i år tror mer på höjning av räntan.