Investere nu eller senere?

Hej alla på RikaTilsammans-forumet.

Jätte bra forum och jätte intressante grejer. Jag ber om ursäkt for mine stavfel, jag är fran Danmark och svenska är inte mitt modersmål.

Jag har haft tur med bostadsrätts-forsäljningar och har en fin besparing. Jag vil gärna investera pengarna, och har läst nybörjar materialet på denna hemsida.
Jag är inte intresserad i at vara aktiv i mitt investeringar och tycker därför att et portfölj hos LYSA med en fondrobot låter som något for mig.

Min fråga är. Jag och min sambo vill flytta i hus eller radhus inom dem näste 2-3 år. Är det dumt at börja långtids-investere mina besparingar nu når jag högst sannolikt ska använde pengarna til at köpa hus med inom en kort period?

Alla råg välkomna.

mvh Laura

2 gillningar

Hej Laura, välkommen hit!

Här på forumet bruka det rekommenderas att utifrån en så kort tidshorisont som du har bör du placera dina pengar på ett bankkonto med insättningsgaranti alternativt på ett sparkonto med ränta som du binder över en lämplig tidsperiod.

3 gillningar

Tack for svar!

Placera endast de pengar som ska vara långsiktiga på börsen (Lysa). Resten på sparkonto som du behöver inom 1-3 år minst. T.ex kontantinsats, buffert, reskassa, presenter m.m.

1 gillning

Om jag får låna tråden lite, eftersom det är på samma spår.

Om man vill månadsspara till ett framtida, ny bostadsrätt. Hur bör jag tänka då? För räntekonto som är låsta till högre ränta kan jag inte spara i månadsvis?

Är det klokare att amortera mer än idag istället? Dvs gå från 2 till 3%?

Det här är en smaksak och beror lite på din personlighet. En del vill amortera så lite som möjligt i hopp om att få bättre avkastning på pengarna på börsen än vad de har i ränta på lånet.

Andra, t.ex jag själv, skulle vilja amortera extra hela tiden för att få bort hela mitt eventuella bolån på kanske 30 år istället för 50 år eller aldrig. Mest för känslans skull att vara skuldfri även om det skulle innebära sämre hävstång och lägre avkastning på mitt investerade kapital.

Jag har inte tidigare varit så upplagd för att amortera, men givet att ränteläget kan se annorlunda ut framöver så kanske det finns en poäng. Men det är inte helt enkelt!

Har kollat lite på hemmet och räknat lite på det. Det här blir ganska speciellt. Utifrån vart vi helst skulle vilja bo om säg 4 år, och om löneutvecklingen följer märket och om vi inte räknar med att vi gör karriär, då kommer vi kunna köpa det strax under det vi helst vill ha sett till område i Stockholm, utan att lägga in extra medel. Då räcker det med att lägga in vinsten. Men det är klart, värdet på vår bostad kontra målbostaden kan ju diffa i värsta fall :rofl:. Ska säga att vi kommer amortera 2 % den första tiden.

Om vi skulle kolla på det absoluta drömläget, ja då skulle vi behöva ha med oss ganska mycket mer kontantinsats. Och sett till gällande bolånebestämmelser ser jag att bostadskostnaderna stiger skyhögt.

Kontentan, om man ska försöka nå en sådan. Vi skulle kunna spara något varje månad på mellanhänder risk för att ha lite marginaler. Sen kan man ju se det som en bonus om någon av oss hinner få högre lön genom befordran, då kanske drömboende ligger närmare till hands. Frågan är om det finns någon anledning i detta fall att spara mer än någon tusenlapp i månaden på mellansikt?

Istället lägga merparten på högrisksparandet med andra ord. Har ni några tankar kring detta resonemang, tänker jag helt galet?