Hej! Helt ny på forumet, upptäckte Rika Tillsammans på youtube för några veckor sedan och har försökt ta till mig så mycket kunskap jag kan (och det finns ju MYCKET, lite överväldigande
)
Har sett att denna fråga varit uppe några gånger på forumet tidigare och har läst de trådarna, men det mesta jag kunde hitta var för några år sedan och kändes därför lite inaktuellt med dagens ränteläge för bolån. Hjälp mig gärna hitta om det finns mer aktuella trådar som jag missat.
Lite bakgrund. Jag är 35 år, ensamstående. Köpte en bostadsrätt för 2 år sedan och nollade då i princip alla mina sparpengar. Har efter det lyckats spara ihop ett buffert igen på 100.000 som jag har på SBAB sparkonto. Har aldrig investerat något i aktier tidigare i mitt liv. Har nu nästan tagit steget till att öppna konto på LYSA och börja sätta av pengar till min pension. Har pluggat en massa och började jobba heltid relativt sent i livet (30 år), så tänker att jag behöver kompensera med ett privat pensionssparande. Önskar även på sikt gå ner i tid på mitt arbete och jobba 80% för att få mer fritid, så även då behöver ju pensionen kompenseras.
Har övervägt att öppna ett ISK-konto på min bank (Länsförsäkringar) men har förstått att LYSA troligen är bättre alternativ för mig då jag har väldigt liten kunskap kring aktiemarknaden (vet inte ens hur jag skulle gå tillväga för att köpa en aktie på min bank).
Målet med sparande för mig är alltså att på sikt kunna jobba mindre och ändå ha en vettig pension. Jag har även ett stort mål att bo i hus med trädgård, och köpte lägenheten mångt och mycket för att komma in på bostadsmarknaden och därför ha lättare att kunna köpa ett litet hus i framtiden.
Jag jobbar sedan fem år tillbaka heltid och tjänar nu 42.000 kr/månad före skatt. Jag får i nuläget kvar ca 12.000kr varje månad som jag kan lägga på vad jag vill, hittills har det mesta gått till att åter spara ihop en buffert, och sen amortering av lägenheten. Jag köpte min lägenhet för 1.750.000 kr med belåningsgrad 85%, ligger i nuläget på 75% belåningsgrad efter två år av amorteringar. Jag har rörlig ränta hos SBAB, den ligger på strax under 5%.
Sorry för långt inlägg med massa text, vet inte riktigt vad som är relevant info. Här kommer min faktiska fråga:
Är det mer ekonomiskt fördelaktigt för mig att amortera 10.000kr i månaden, och sätta av ca 1000kr/månaden till LYSA åtminstone tills jag kommer ner till 70% (eller 50%) belåningsgrad? Eller är det smartare att amortera minsta möjliga (tror det ligger på 2400kr) och istället investera ca 8000kr/månad på LYSA?
Tacksam för input. Tack för ett väldigt bra och informativt forum <3