Amortera eller investera 2023

Hej! Helt ny på forumet, upptäckte Rika Tillsammans på youtube för några veckor sedan och har försökt ta till mig så mycket kunskap jag kan (och det finns ju MYCKET, lite överväldigande :sweat_smile:)

Har sett att denna fråga varit uppe några gånger på forumet tidigare och har läst de trådarna, men det mesta jag kunde hitta var för några år sedan och kändes därför lite inaktuellt med dagens ränteläge för bolån. Hjälp mig gärna hitta om det finns mer aktuella trådar som jag missat.

Lite bakgrund. Jag är 35 år, ensamstående. Köpte en bostadsrätt för 2 år sedan och nollade då i princip alla mina sparpengar. Har efter det lyckats spara ihop ett buffert igen på 100.000 som jag har på SBAB sparkonto. Har aldrig investerat något i aktier tidigare i mitt liv. Har nu nästan tagit steget till att öppna konto på LYSA och börja sätta av pengar till min pension. Har pluggat en massa och började jobba heltid relativt sent i livet (30 år), så tänker att jag behöver kompensera med ett privat pensionssparande. Önskar även på sikt gå ner i tid på mitt arbete och jobba 80% för att få mer fritid, så även då behöver ju pensionen kompenseras.

Har övervägt att öppna ett ISK-konto på min bank (Länsförsäkringar) men har förstått att LYSA troligen är bättre alternativ för mig då jag har väldigt liten kunskap kring aktiemarknaden (vet inte ens hur jag skulle gå tillväga för att köpa en aktie på min bank).

Målet med sparande för mig är alltså att på sikt kunna jobba mindre och ändå ha en vettig pension. Jag har även ett stort mål att bo i hus med trädgård, och köpte lägenheten mångt och mycket för att komma in på bostadsmarknaden och därför ha lättare att kunna köpa ett litet hus i framtiden.

Jag jobbar sedan fem år tillbaka heltid och tjänar nu 42.000 kr/månad före skatt. Jag får i nuläget kvar ca 12.000kr varje månad som jag kan lägga på vad jag vill, hittills har det mesta gått till att åter spara ihop en buffert, och sen amortering av lägenheten. Jag köpte min lägenhet för 1.750.000 kr med belåningsgrad 85%, ligger i nuläget på 75% belåningsgrad efter två år av amorteringar. Jag har rörlig ränta hos SBAB, den ligger på strax under 5%.

Sorry för långt inlägg med massa text, vet inte riktigt vad som är relevant info. Här kommer min faktiska fråga:

Är det mer ekonomiskt fördelaktigt för mig att amortera 10.000kr i månaden, och sätta av ca 1000kr/månaden till LYSA åtminstone tills jag kommer ner till 70% (eller 50%) belåningsgrad? Eller är det smartare att amortera minsta möjliga (tror det ligger på 2400kr) och istället investera ca 8000kr/månad på LYSA?

Tacksam för input. Tack för ett väldigt bra och informativt forum <3

2 gillningar

Vad som är mest fördelaktigt kan ingen svara på det beror helt på hur börsen etc utvecklar sig vilket ingen kan säga med 100 procent säkerhet vi kan få 10 riktigt sura år där medans priserna på fastigheter också sjunker frågan är då hade du kännt dig bekväm med 85 procemt belåning om din fastighet sjunker med 40 procent samtidigt som allt du har i lysa även det kraschat ner 40 procent hade du fortsatt med din plan då?

Mycket kring investerande handlar om psykologi och att ha en plan för hur man reagerar vid sämre tider kan vara bra och ej enbart kolla på matten.

4 gillningar

Det finns andra aktuella trådar om detta. Ett enkelt svar är att det inte går att säga vad som är bäst. Tidigare framstod aktier som bättre men i nuläget kan amortering också vara vettigt.

1 gillning

Ber om ursäkt! Som jag skrev hittade jag bara trådar som var några år gamla kring detta ämne. Men är ny så mycket möjligt att jag bara inte fattar hur jag ska leta. Du får hemskt gärna länka om du har några trådar från 2023 kring detta ämne.

Tack för svar! Fattar att ingen kan säga vad som är mest fördelaktigt med säkerhet, var klumpigt formulerat av mig. Var mest ute efter input och tankar kring frågan från andra som är mer kunniga än mig själv :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag undrar lite samma.

Men i ditt fall är det väl inga större problem att spara 10% av nettolönen som är rekommenderat och sedan amortera lite extra och ändå ha pengar över till “nöje”.

Så det bästa av alla världar.

1 gillning

Båda är bra alternativ. Lägg hälften på amortering och hälften på Lysa och utvärdera efter 12 månader hur det känns. Amorteringen är ju säker och minskar risken i din privatekonomi, Lysa är ju bättre för att maxa din pension samt att det är klokt att inte binda allt kapital i bostaden då det kan va svårt att likvidera snabbt.

1 gillning

Oj! Vill bara säga att jag har precis samma frågeställning och förutsättningar som dig. Köpte bostad 2022 för 1.7m och nollade också ett sparande (förutom en buffert på 80k) som jag nu behöver bygga upp genom antingen amortering eller något annat. Är också runt 30 och har ungefär samma lön.

Min plan är 5% amortering per år (2% är ju tvunget) resten direkt på börsen och avsättningar för kortsiktiga saker som resor och något dyrare på sparkonto.

1 gillning

Haha skönt att inte vara ensam! Tack för input, låter som en vettig plan.