Jag har kommit fram till att jag har en sparpott på 5000 kr/mån. Det är det som är kvar när alla räkningar är betalda och jag har alla pengar jag behöver för mat, nöjen osv.
Jag är lite i valet och kvalet kring hur jag ska fördela dem varje månad. Alternativen är:
Lysa 90/10 (Allmänt långsiktigt sparande utan specifikt mål just nu, där finns 70 000 kr idag)
Lysa 100/0 (Eget pensionsspar, där finns 60 000 kr idag)
Extra amortering på lägenhet (Min ordinarie 2% amortering är inräknad i ordinarie räkningar, men är 85% belånad och funderar på om det skulle vara bra att accelerera farten mot 70%)
Bufferten är säkrad och fylls på vid behov.
Jag är 34 år, har ett stabilt jobb och inga stora köp i sikte. Har vänt och vridit på om jag vill lägga allt krut på amorteringen för att komma ner i belåningsgrad, eller bara låta det tuffa på på 2% och försöka trycka in så mycket pengar som möjligt på Lysa för att ge det en bättre skjuts på längre sikt. Och hur mycket borde jag spara till pensionen varje månad egentligen?
Vet att det finns för- och nackdelar med båda strategierna, men lyckas inte riktigt landa i något. Nån som har någon klok input?
Du är ungefär i min ålder och borde köra in allt i Lysa 100/0.
Fördelen med att stoppa pengarna på börsen är att du kommer få en bättre avkastning på sikt.
Amorterar du ditt bolån får du en stabilare vardag just nu, men totalavkastningen kommer vara betydligt lägre om 20 år.
Angående pension vet jag inte, jag stoppar alla mina pengar på börsen med 100% aktier som inriktning, mestadels i globala indexfonder, ser allt som någon form av pensions / FIRE sparande. Delar inte upp det på något särskilt vis.
Jag skrev ett inlägg om liknande häromveckan med jämförelser vad som händer med investerade pengar kontra amorterade pengar.
Det absolut bästa på lång sikt är att belåna bostaden till max och stoppa allt på börsen idag
Som jag nämnde i den andra tråden hänger ju detta såklart ihop med riskvillighet, lön, förmögenhet och ett gäng andra saker också! Och passar såklart inte alla. Men om man bortser från alla känslor så är det matematiskt korrekta svaret att göra på detta viset på lång sikt (20+ år).
Tack för input!
Ja jag tror att amorteringstankarna kommit under året i takt med att räntorna gått upp. Men samtidigt vill man ju ha avkastning på pengarna, det känns inte heller lika “låst” på börsen jämfört med att lägga pengar i lägenheten. Lättare att göra ändringar om förutsättningarna ändras. Kanske blir börsen då.
Kommer nog ändå köra någon fördelning mellan pension och övrigt sparande. Har inga FIRE-ambitioner och vill kunna göra stora köp/investeringar från det övriga sparandet utan att känna att jag nallar från pensionen. Mest mental bokföring, men ibland är den ack så viktig!
50% amortering. Obs att det är en försäkring för att faktiskt kunna flytta. Det sias en hel del om hur mycket priserna kommer falla, men jag observerar att lokalt är priserna redan nere 20% under toppen.
Att amortera med ca 4%+ garanterad avkastning är inte fy skam heller jämfört med börsen.
Vi sitter alla här och gör antaganden givet hur börsen tidigare gått FÖR det mesta. Men det kan lika väl sluta med ett lost decadebeller världens uppgång igen.
Jag PERSONLIGEN hade inte gillat 85% belåning i dessa tider, speciellt i tider när husen faller med 1-2% i månaden och räntan är på väg uppåt. Inflationen slog åter Riksbankens scenario, så dom lär få höja mer än dom planerat (det enda som någonsin är säkert är att Riksbanken alltid har fel i sina prognoser). Huspriserna är helt bundna till hur mycket billiga pengar som centralbanken gett ut, och den festen är helt över. Även om de flesta inte vill inse det.
Observera att råd utan att förstå vad DU vill uppnå är meningslösa. Siktar du på FIRE så är det nog all in på börsen. Vill du ha trygghet amortera och höj din A-kassa/inkomstförsäkring/emergency fund. Är det något mitt emellan så kanske en split 50/50 är vettigt.
Som du säger; det hänger såklart på vad jag vill uppnå, och jag tror att det är det jag haft svårt att landa i. Har ägt lägenheten i ca ett år, det är min första lägenhet jag äger själv. Jag trivs jättebra, men det är inte mitt “forever home”. När jag köpte tänkte jag att jag kanske kommer bo där 3-4 år, med tanke på hur marknaden ser ut nu sitter jag nog still i båten så länge det behövs innan jag börjar se mig omkring för nästa steg.
Har också kämpat lite med att tillåta mig att slappna av lite kring pengar. Har inte haft så mycket pengar tidigare och har framförallt inte något skyddsnät i form av familj osv. Är i en uppbyggnadsfas i livet där det saknas en hel del i bohaget och diverse andra saker, jag vill också leva lite! Därav är potten “bara” 5000, hade nog kunnat haft en ganska mycket högre sparkvot men har landat i att det just nu inte är prio.
Jag gillar inte heller 85% belåning, men jag tror att jag fortfarande har svårt att urskilja vad som är min inneboende risknivå och vad som är överdriven oro pga tidigare omständigheter kring pengar, därav svårigheten att landa i nåt. Och tidigt i ens sparande/amorterande känns allt ändå som en droppe i havet, så jag hamnar i att det typ inte spelar någon roll för om några år kommer alla förutsättningar ändå ändras igen.
Ah, har uppenbarligen lite mer funderande att göra. Men tack för kloka inspel!
Jag hade kört 100% aktier i Lysa istället för att amortera extra.
Som ett exempel så köpte jag och sambon en lägenhet cash som vi renoverade upp lite billigt och på så sätt ökade värdet. Tog sen ett lån på 85% av värdet och satte in rubbet på Lysa för några månader sen. Den klumpsumman kommer få en fin skjuts sen när börsen väl vänder.
Detta är inte vårat förevigt hem utan vi är nöjda om vi går + - 0 när vi väl säljer detta boende.
Kanske inte är strategin för alla men vi känner att man bör få in så mycket kapital man kan medans man är yngre.