Det pågår många diskussioner både här på RT om den eviga frågan kring amortering av bolån nu när räntorna kryper uppåt kontra att investera på börsen. Avhandlat av Jan i det här avsnitet under ett helt annat ränteläge, minst sagt https://rikatillsammans.se/amortera-spara-investera/
Det slog mig nyss att i och med att boräntorna redan tagit sig över 3%-gränsen och ser ut att åtminstone besöka 4% (snitträntor) så kommer de ligga på samma nivåer som blancolån/privatlån brukade ligga på för mycket kreditvärdiga kunder bara ett år sedan!
Om man körde SBAB:s Bolånelöfte-snurra brukade de till exempel baka in ett privatlån i löftet som standard, där den effektiva räntan listades från 3,9% och uppåt! Det förekom inte sällan diskussioner där folk övervägde att låna till en viss del av kontantinsatsen till dessa räntor för att snabba på inträdet på bostadsmarknaden.
Svaren brukade bli något i stil med att måste man låna ett par hundra tusen till sådana räntor ska man nog inte köpa bostad Men snart ska alltså hela bolånekollektivet inklusive mig själv börja räkna på dessa “blancoräntor” med ofta sjusiffriga belopp!
Trots det överväger många med bolån att fortsätta investera en hygglig del av månadssparandet på börsen även framgent, och det är ju rimligt med tanke på nedgången på ett sätt… Men det är ändå fascinerande hur snabbt det går i hockey!
Tänker ni med bolån öka eran amortering pga ränteläget? Kommer ni fortsätta månadsspara lika mycket på börsen?
Amorterar som innan
Amorterar mer
Amorterar mindre
Amorterar endast och upphör med månadssparande på börsen tills vidare
Kanske slår en tankevurpa här man kan få hjälp att tänka: om jag ammorterar av mitt bostadslån på 3% ränta och sedan belånar portföljen med samma belopp till 0,99% ränta borde jag få positiva privatekonomiska konsekvenser?
Jag funderar faktiskt på att minska amorteringen, kanske tillochmed låna för att investera…trots läget.
Men då ligger vi för tillfället mycket högt i fastigheter och skog och har noll på börsen…
Tar gärna emot tankar på detta, jag har hängt på forumet nåt halvår och är redo att börja med action. Har aldrig kommit in på börsen då jag gick in med alla sparpengar vid studenten (aug 2000…IT-fonder) och blev rätt bränd på det tyvärr. Har amorterat istället.
Lån: 3,6 miljoner
Säkerhet: villa värd ca 4,3”och fjällstuga värde 3,8” så sammanlagt drygt 8
Obelånad skog värd ca 1,3”
Inkomst 57500 (anställd) resp 50000 (eget företag) plus utdelning
Låter det heltokigt att höja lånen till t ex 4 miljoner och få en grundplåt i ett ISK? Samt amorteringsfritt och investera motsvarande amorteringen?
Känns som att vi idag ligger såpass ojämnt exponerade då vi har bara fastigheter.
Vi kommer amortera mera men försöka hålla investeringen nästan likadan. Får se om det går. Min tanke med att amortera mer än vi måste är att vi har högt lån 4,3 miljoner och rätt hög belåningsgrad, ca 80%. Man blir väldigt räntekänslig och jag börjar bli less på att grubbla på det. Det jag kan göra då är att amortera så att jag om flera år slipper tänka på detta och bry mig om aktuella räntor.
Funderar på att använda all utdelning för amortering. Det främsta skälet är att jag fått höra att känslan av en skuldfri bostad är värd mer mentalt än pengar på depån. Tror jag läste det här på forumet. Ju mer jag tänker på det desto mer vill jag testa det. Kommer dock att ta några år.
Fram till för några dagar sedan tyckte jag det lät idiotiskt, särskilt vi som har runt 50% på en inte alltför dyr bostad.
Känslomässigt så vill jag amortera mer om räntorna börjar närma sig 5%. Men tittar jag rent krasst på det så har det varit oerhört lönsamt att inte ha alla pengarna i bostaden. På 1 års sikt så är bostaden ner mellan 10-15%, men min globala indexfond har bara sjunkit runt 1%.
Så just nu tror jag diversifieringen är värd räntekostnaden.
En portföljbelåning på ~85% tror jag nog aldrig kommer att vara billigare än samma belåning på en bostad, eller tänker jag fel? Räntan hos Avanza ligger på 6,99% just nu för 50-90% belåning. Sen har du fördelarna med att du inte kan få margin calls på bostaden…
Heltokigt tycker jag inte. Skulle kanske dra mig från att göra det som första steg dock. Särskilt eftersom du säger att du blev bränd förra varvet på börsen och då lämnade skeppet. Då kanske det är lämpligt att som första steg sluta amortera och investera istället för att känna hur det känns att se en mindre summa pengar fluktuera +/- 10% innan du ser en halv miljon göra det.
Med era inkomster känns det som det borde finnas marginaler att spara ihop 400tkr relativt snabbt om det finns en motivation till det, då får ni löpande växa in i investerat kapital och det kan kännas lättare mentalt. Känns det roligare att börja med en grundplåt kanske årets utdelning kan få agera det?
Kändes jobbigt att ha för mycket lån i detta läge, så valde att extraamortera ned med en miljon. Då kommer vi ned till 60% lånegrad och kan förhoppningsvis förhandla lite bättre ränta nästa sommar när lånebindningen går ut. Efter det fortsätter vi nog med 2% per år igen.
Tack för respons, ja man kan fundera på storleken där. Kanske börja med 200’ eller som du sa, utdelningen. Eller hyresintäkter från fjällstugan som ska trilla in, iallafall kanske 50’ på ett år.
Jag har ju läst här nu ett tag och vet att börsen är riskabel. Men tänker ändå att det är på lång sikt och man då kan låta allt stå kvar oavsett utfall. Tänker lite att 400’ är nästan mindre nu än 30’ var när jag var 20 Det har ju liksom alla sommarjobbspengar, alla pengar jag ägde. Nu går det ju rätt fort som du säger att spara ihop dem igen.
Kommer göra extra amorteringar på bolånet, främst pga relativt hög belåningsgrad.
Så jag vill skapa mer luft mellan lånet och hur mycket bostadsrätten är värd.