Nu när det ser ut som att vi eventuellt slipper amorteringskravet inom några månader. Hur tänker ni på forumet agera utifrån detta?
Lägg gärna en motivation nedan!
På 2 års sikt slutar jag i så fall definitivt att amortera ett bundet bolån på 1,18% för att istället åtminstone sätta in pengarna på sparkonto för att göra riskfritt arbitrage
Men vad som görs om 2 år får räntan utvisa! Man får också komma ihåg att den effektiva räntan är 30% lägre pga ränteavdraget.
Vi har diskuterat om vi ska ta ut ett antal amorteringsfria månader på investeringslånen om läget börjar bli tight under vinter. Vi håller det öppet som möjlighet, men än så länge är planen att amortera som vanligt.
Tycker att det vore bättre att stålsätta sej ett tag framöver istället för att riskera jättestora räntehöjningar.
När staten väljer att ta bort amorteringskraven och ge bidrag till dom ökade elkostnaderna osv bidrar det till att dessa pengar för dom allra flesta konsumeras istället.
Det driver upp inflationen ytterligare och räntorna måste höjas ännu mer.
Personligen tycker jag detta är vansinne, men politiker gör allt för makten oavsett parti.
Gällande huslån amorterar jag inget alls då jag är lågt belånad. Funderar dock på att lösa halva huslånet om räntorna drar iväg ytterligare.
Nej.
Fortsätter med våran amortering även om vi egentligen inte behöver.
Bunda lån, men redan nu lever vi efter 3% i ränta på ena lånet som går ut i sommar, bättre att lägga undan dom pengarna än att helt plötsligt få en ökning.
När vi sedan skriver om nästa lån, kommer vårat mål vara att fortsätta amortera, plus investera på börsen för att bli helt skuldfria i framtiden.
Kan också kännas bra om något oförutsett sker att man då kan välja att stoppa amorteringen, men i nuläget ser jag ingen anledning till det.
Nej, amorterar mer. Det har inte känts så värt att amortera extra när räntorna varit låga och börsen gått bra. Men nu med högre räntor och en lågkonjuktur på g så känns det mer lockande att amortera lite mer för att vara mindre sårbar inför räntesvängningar. Så, fortsätter att investera pengar på börsen som vanligt, men lägger lite extra på amortering också.
Ja, lånen ligger en bra bit under 50% enligt värderingen men dock inte utifrån inköpspris. Vi får dock inte värdera om hos banken ännu pga inte passerat fem år sen köp.
Nu vet jag inte hur lång tid ni har kvar till det har passerat 5 år men man kan värdera om innan om man gjort större förändringar/renoveringar som är värdeökande och inte är badrum &/ kök.
Man brukar behöva stå på sig och bevisa för banken varför man ska göra en omvärdering men om de kraven möts kan banken gå med på en tidigare omvärdering än 5 år.
Redan ansökt och fått beviljat amorteringsfritt trots att det inte egentligen behövs. Inflationen får äta upp lånen istället så placerar jag pengarna på börsen.
Jag tänker att det är svårt på förhand att veta vad som kommer och vad som är rätt alternativ. Därför kommer jag fortsätta amortera min procent, det påverkar inte min ekonomi så mycket.
Kommer också fortsätta mitt fondsparande varje månad. Med undantag för extra insättningar när sparkontot utan ränta växt “för mycket”. Då det inte blir lika mycket över.