Äter verkligen inflationen upp lånen? Lönerna lär inte hänga med nu när lågkonjukturen knackar på dörren.
Köpkraften minskar och räntorna höjs.
Eller är det jag som tänker fel?
Äter verkligen inflationen upp lånen? Lönerna lär inte hänga med nu när lågkonjukturen knackar på dörren.
Köpkraften minskar och räntorna höjs.
Eller är det jag som tänker fel?
Om lånet är en tillräckligt stor andel av din inkomst så behöver löneökningarna inte vara lika höga som inflationen för att du ska gå plus relativt sett.
Extremfall: du köper en båt för fem miljoner kronor, och tar ett lån på hela beloppet. Det är sedan inflation på 5000% och du får en löneförhöjning på 4990%. Du betalar med enkelhet av ditt båtlån och nu har du en “gratis båt” som förmodligen ökat i värde med 5000%
Ja, men så är det väl inte i dagens läge. Jag förstår resonemanget i en normal situation där folk har råd att betala för sej och har jobb samt inflation och löner går hand i hand i en lågräntemiljö.
Inflation är bra för höginkomsttagare i första hand. Alla som tjänar mer än gränsen för statlig skatt i år och efter höjningen nästa år kommer få mer pengar i fickan att betala av sina lån med.
Höginkomsttagare kommer få 1500kr~/månad mer i fickan även utan en lönehöjning.
Det är betydligt värre för låginkomsttagare som inte får någon direkt vinning alls av inflationen sett ur löneperspektiv.
Det är det väl visst? Så länge du har råd att ha kvar boendet dvs.
Ett inte helt orealistiskt scenario är att vi hamnar i en svag inflationsspiral men sedan tar oss ur den, och om kanske 3-4 år där folk har dubbelt så hög lön jämfört med idag, samtidigt som räntan är låg igen. Det gör att bostadspriserna förmodligen kommer dubbleras.
Har du en bostad som idag är värd 10 miljoner med ett lån på 5 miljoner kommer du efter detta att ha en bostad värd 20 miljoner med ett lån på 5 miljoner - vilket är som att ha ett lån på 2.5 miljoner idag (för din lön är fördubblad, eller nästan fördubblad).
Det blir bara problem om inflationen är hög samtidigt som du knappt får någon löneförhöjning. Men så det det inte ut att bli - löneförhöjningarna slår förmodligen rekord i år, även om reallöneökningen lär bli negativ.
Det tror inte jag kommer att hända på många år. Nu står vi i början av en lågkonjuktur som kommer pressa på från alla håll.
Än så länge har vi ju inte märkt så mycket.
Det är nog ett rent önsketänkande……
Absolut får du tro det, och du kan mycket möjligt ha helt rätt!
Men experterna verkar överlag tro att inflationen kommer att “gå över” inom några år. Sen har ju ekonomi-experter ofta fel…
Det är nog ett rent önsketänkande……
Från mitt eget håll? Absolut! Jag har jättelån men jobbar i en branch där jag absolut tror på löneförhöjning som är nära (men förmodligen inte över) inflationen. För mig hade det varit en dröm om inflationen la sig 2.5 år från nu och min lön ökade med 50%. Även om nya räntorna är på 3% istället för 1.5%.
Har inga lån men om vi haft det så hade jag ökat amorteringstakten så länge bufferten var rejäl.
När nu lånen blir 4-5 gånger dyrare än för ett år sedan så är väl enda anledningarna att dra ner på takten antingen
Eller tänker jag fel? 
Ja, du kan ju få rätt det visar sej. Dock så slår det på många håll i samhället, så det går ju inte bara över på en natt bara för att inflationen går ner.
Lågkonjunkturen håller förmodligen i sej ett antal år innan vändningen. Den har ju inte ens börjat, så 8- 10år innan allt är tillbaka är ju inte ovanligt.
Jag amorterar så mycket jag bara kan för tillfället för att i framtiden leva bättre på min lön och inte behöva ha en stor skuld på axlarna.
Är det ekonomiskt optimalt? Knappast inte.
Fungerar nytt värmesystem? Solceller?
Vi kommer nog dra ned på amortering om möjligheten ges då en av oss är föräldraledig. Sen kommer nog lönerna ifatt så småningom ändå så man tjänar på det. Jobbar inom ett välbetalt bristyrke så tror inte det blir några problem.
Fortsätter i samma takt. Det är inga stora summor det handlar om och känns sunt att amortera då man ligger på strax under 70 % belåning.
Jag har slutat amortera, men det kanske jag gjort även om räntan inte gått upp eftersom jag vill ha de pengarna.
Nej, du tänker rätt. Inflation är ett mått på ökande priser. Det är inte förrän din personliga inkomst ökar som det blir lättare att betala av dina lån.
Sen så brukar ju kollektivavtalade löner öka varje år, och kanske mer när det det är hög inflation. Men det är inte garanterat, och bara inflation i sig hjälper ingen bolånetagare.
Jag saknade knappen “har inga lån”
Intressant! Kan du utveckla? Jag förstår inte.
Min tanke här är alltså att:
En höginkomsttagare med en lön på 60.000/månad exempelvis har idag ungefär 38250/månad efter skatt.
Marginalskatt på 50% på allt över 46200.
En låginkomsttagare, sett ur skattetaket, med 40.000/månad betalar idag ingen marginalskatt alls men har ungefär 29.000/månad efter skatt.
När inflationen skjuter i höjden som den gjort i år så brukar i regel prisbasbeloppet höjas ganska rejält, vilket det gör till nästa år också.
Skattetaket höjs från 46200 till 51100 ungefär.
Vilket betyder att höginkomsttagaren som i dagsläget betalar 50% skatt på skillnaden mellan 46200 och 51100 kommer nästa år bara betala 30% skatt på dessa pengarna, vilket ger ett brutto på 4900.
Istället för 50% skatt på 4900 blir det nu 30% skatt på dessa pengar. Således kommer höginkomsttagaren få ut mer netto helt automatiskt, och på så vis bli “skyddad” från inflationen.
Medans i detta fallet kommer låginkomsttagaren ha samma nettolön även nästa år, bortsett från en eventuell löneökning.
Sen stämmer matten inte helt för grundavdrag ändras också, men i grova drag så är det så det blir!
Förutsatt att båda i detta fallet har lika stora lån relativt till sin lön så kommer detta alltså gynna höginkomsttagaren betydligt mer då den personen får mer pengar att betala de höjda räntorna med, medans den andre helt enkelt får hitta pengarna från andra ställen i sin budget.
Sen är det väl förvisso ingen hemlighet att det är bättre att tjäna mer pengar än mindre när det kommer till ekonomi. Men här syns det ännu tydligare.
Vi fick värdera om men fick bara inte ändra amorteringskravet om vi skulle gå under 50% förens det gått 5 år
Vi fortsätter amortera som vanligt. Lånet är väldigt litet (är en sommarstuga) och vi har för avsikt att betala av lånet inom överskådlig framtid. Jag tycker att det känns jobbigt att ha lån, och tänker att amorteringen är en liten investering med väldigt låg risk.
Tack, suveränt förklarat! Då ser jag framemot den ”löneökningen”, även om jag inte når upp till 60000kr/mån