Vart går er gräns?

Hej,
i går höjdes styrräntan till 3.0%, vilket ger en rörlig bolåneränta på omkring 4%.
Riksbanken nämnde också att fler höjningar av styrräntan kommer ske i år.

Hur hög behöver er bolåneränta vara för att ni väljer att öka amorteringen på era bolån, istället för att investera på börsen?

Personligen har jag alltid tänkt att min gräns är vid 4%. Men nu när räntan faktiskt nått de nivåer som jag haft som gräns behöver jag tänka ett varv till.
Spontant vill jag inte börja amortera mera, men beslutet är inte längre självklart.

Tänk gärna högt och skriv en kommentar kring hur ni valt/väljer att göra.

4 gillningar

Gränsen går där räntekostnaderna överstiger 100.000 per år och ränteavdraget går ner från 30% till 21% :slight_smile: I nuläget runt 5% ungefär.

Om den gränsen inte uppnås så skulle jag säga att mitt tak är runt 7% innan jag börjar amortera mer, har jag inte räntekostnader på 100k+ när räntan är över 7% är mitt lån och utgifter relativt små ändå.

Amorterar ungefär 5% idag då jag planerar att sälja min BR inom ett par år.

Jag har också funderat på det, och kommit fram till några saker som talar för börsen:

1. Vi är under ATH = Högre förväntad avkastning?
  2. Vi har haft hög inflation = Högre nominellt förväntad avkastning?
  3. Ränteavdraget gör räntan mildare. Knappt 3% idag.

Har jag rätt eller fel? :thinking:

4 gillningar

För egen del så tänker jag mig att omkring 5.5% skulle vara en nivå när jag skulle amortera. Med tanke på ränteavdragen så är det även en nivå som hamnar nära 100 000kr-gränsen.
Det blir efter ränteavdragen en faktisk ränta på under 4% vid de nivåerna.

1 gillning

Vi har amorterat runt 3,5% på årsbasis sedan vi tog lånet med en bunden ränta runt 1,5%. Det är vi glada för idag, då vi kan byta amortering till ränta och betala samma summa i slutet av varje månad. Sedan när räntorna går nedåt igen kan vi justera tillbaka till mer amortering. För oss är det helt enkelt en given siffra vi betalar varje månad för boendet. Inom den siffran täcks alla utgiftsposter och vi justerar inbördes så att det inte påverkar någonting annat.

Självklart är detta en ansats som inte skapar maximal avkastning på kapitalet. Däremot tryggar den sinnet och skapar ro i kunskapen att oavsett (?) vad som händer med räntan, så ligger våra månatliga utgifter på en fast nivå i ur och skur.

11 gillningar

Vi amorterar 3%, men tydligen börjar min frus gräns gå nånstans där ränteprocenten övergår amorteringsprocenten (effektiv ränta blir väl 3,2% för oss just nu 2,6% euribor + 0,6% marginal), för hon har börjat prata om att vilja göra extra amorteringar framöver.

2 gillningar

Om du har rätt på punkt 1 och 2 vågar jag inte svara på, men på punkt 3 har du en bra poäng. Ränteavdraget bör väl ge en ”riktigt” ränta på 2.8% då om bolåneräntan är på 4.0%?

Jag som satt i BR när Bengt Dennis drog till med 500% har något om att “the sky is the limit” i bakhuvudet.
Då jag är skuldfri skulle jag kunna luta mig bakåt och betrakta samtiden, men mina barn har bolån så viss oro finns där ändå.

Jag har funderat i samma bana, att bestämma en summa som är för bolånet och justera amortering efter bolåneräntan. Jag gillar tanken av att göra sig ”oberoende” utan riksbanken besked.
Mycket smart, tack för input!

2 gillningar

Jag kommer börja räkna på det ifall bolånet når tillbaka till 6% som den var när jag köpte min första lägenhet.

Jag kommer ha bolån hela mitt liv så är inte speciellt orolig för att det svajar lite. Ränteläget kommer och går.

3 gillningar

Måste komma upp mot 5% efter avdrag innan det ens är något att överväga.

1 gillning

15% går min gräns vid. Jag har gjort hästjobbet.

Du måste ha bra andra investeringar om de är bättre än ~15% garanterad avkastning :wink:

3 gillningar

Man måste inte ha någon garanterad avkastning på kort sikt.

Om man vänder och amorterar 5% istället för 2% för att räntan går upp över 7% så kommer du tappa ränta-på-ränta effekten på dom 3% över en 20-30 års period, och sen när räntan går ner igen, även om det tar 10 år, så har du amorterat “för mycket” helt i onödan, och kommer på sikt förlora pengar på det.

Att amortera mer i 1-2 år för att räntan temporärt går upp till 10% kommer kosta hur mycket som helst i förlorad avkastning närmsta 20 åren för dom 3% extra man amorterade i 2 år!

Visst, det är 15% garanterad avkastning, under tiden räntan är så hög. Men så fort räntan sjunker igen så har du en enorm förlorad avkastning istället.

11 gillningar

Det brukar gå att utöka bolånet igen.

Klart det går, men hur många gör det i normalfallet för att investera pengarna igen när räntan gått ner igen? :slight_smile:

Majoriteten av folk gör garanterat “fel” och börjar investera mer på månadsbasis igen istället för att låna tillbaks pengarna och investera hela klumpsumman som man “amorterade för mycket”.

Jag skulle våga påstå att för gemene man är det bättre att inte amortera mer “just nu” istället för att investera det, även om räntan springer till 15%.

Jag själv amorterar förvisso ganska mycket just nu, men av anledning att jag ska flytta, eller iallafall sälja och köpa en investeringsfastighet inom ett par år och kommer behöva extrapengarna då. Hade jag ägt ett boende jag planerade att äga livet ut hade jag amorterat absolut minimum alltid.

4 gillningar

Det har du rätt i. Jag har redan bestämt att jag vill undvika att gå under 50% belåningsgrad. Om jag ändå amorterar under för att räntorna är höga, då vet jag hur mycket jag bör låna tillbaka ifall räntorna blir attraktiva igen. :blush:

1 gillning

Kanske värt en egen tråd, men gör det verkligen det? :thinking: Hos Swedbank ser man bara något i stil med ”Vill du renovera bostaden och höja bolånet?”.

Men man kanske med <50% belåningsgrad kan ringa upp sin bankman och bokstavligen använda bostaden som bankomat?

2 gillningar

Jag har minst 1 bekant som hade 60%+ belåningsgrad och använt bostaden som bankomat, han ringde banken och sa att han ville låna 500k till för han skulle stoppa det på börsen istället för att ha det låst i bostaden. Banken tyckte det va en prima idé och han fick pengarna efter några dagar :slight_smile:

Jag har gjort liknande fast för mindre summor, bara 100k jag kände att jag behövde :slight_smile: när jag hade en belåningsgrad på runt 65%.

Detta va förvisso för 4-5 år sen när räntorna fortfarande var väldigt låga. Men ser inte hur det skulle vara ett problem idag heller så länge KALP kalkylen håller.

“Jag ska renovera på börsen” ? :joy:

6 gillningar

Nää, jag vet, men skulle räntorna sticka iväg till 15% skulle jag nog minska min totala belåning medan de ligger på den nivån.