Vart går er gräns?

Är staten Sverige i fara. Det händer inte :joy:

Tack för svar Sebastian!

Beror väl på hur snabbt de stiger dit, men nej, det kommer inte hända i närtid. Det var mest en hypotetisk tanke om garanterad avkastning.

Jag har en annan syn på det hela. Den förväntade avkastningen på aktier är 5% över den riskfria räntan. Rörligt bolån ligger normalt sett 1-1,5% över riskfria räntan. Det får iallfall mig att vilja behålla mina bolån så länge jag klarar av månadskostnaden.

Att tillgångspriser generellt sett stiger när räntorna sänks gör att jag till och med hellre har mycket investerat (mer bolån) när räntan är hög eftersom räntan iallfall kan sänkas då och aktiepriserna därmed kan få en extra skjuts. Det är lite ointuitivt, men intuitionen får oss ofta att vilja sälja på botten snarare än köpa (famous last words :sweat_smile:).

8 gillningar

Bingo!

Min inre contrarian tänder ju på alla cylindrar när folk överväger att amortera mera när börsen är ner och räntan upp :joy:

Även om det knappast påverkar de relativa riskpremierna egentligen.

2 gillningar

Riskpremien är i och för sig bolagsägarnas önsketänkande. En anledning att amortera (dvs investera i räntan) är just ifall man bedömer att man inte längre får betalt för sin risk. Dvs att förväntade avkastningen på aktier är för låg.

Bränner jag ditt topplock då genom vårt upplägg med en konstant sammanbakad utgiftspost för amortering och räntor? :slight_smile:

1 gillning

Skulle säga att min gräns i huvudsak handlar om vilken balans jag vill ha mellan mängden kapital på börsen och mängden kapital i bostaden (där bostaden i praktiken närmst blir en kort räntefond som baseras på bolåneräntan).

1 gillning

0,1% :wink:

(Men när jag betalade det sista var räntan på 4,2%.)

1 gillning

Om du gör :wink:

Men jag kan respektera upplägget. Rimligare att ha en långsiktig, strukturerad plan än att vända kappan efter vinden, tänker jag.

2 gillningar

Jag förstår inte riktigt resonemanget. Bara för att räntan är hög nu och kan bli högre betyder det ju inte att den kommer förbli det. “Avkastningen” av amortering måste väl bli någon slags medel av räntan framöver.

Jag kommer sänka investeringar när räntan är så dyr att vi inte kan leva månad till månad. Amortera mer? Nja… Tror inte det.

3 gillningar

Det är inte helt ovanligt att lägga upp lånebetalningarna så här i Finland. Kallas “jämna rater”.

1 gillning

Bundna lån på 20-30 år, med fast amortering och bunden ränta under hela löptiden är inte ovanligt i eu. Dvs samma utgift varje månad i 30 år, sedan är lånet avbetalt.

Tror till och med det är det vanligaste upplägget i såhär Tyskland som Frankrike

Ja, annuitetslån, men det är inte riktigt samma sak som jämna rater. Månadsraterna är bara samma om inte räntan ändras, så för att få samma månadsrat över hela lånetiden är man tvungen att binda räntan.
Jämna rater fungerar inte så, där ändras löptiden på lånet när räntan ändras, alternativt får man betala resterande belopp när löptiden rinner ut.

Vi har minimalt med lån kvar så det spelar ingen roll för oss men nära vänner använder metoden att amortera normalt minsta tillåtna men sätta av 6% totalt och spara det på lämpligt sätt som blir över efter att räntan är betald. Då kan man extra amortera när räntan dragit iväg men inte troligt att det behövs innan inflationen kommit ner kraftigt. Förväntad avkastning i fonder etc på ISK ökar förhoppningsvis med hög inflation.

1 gillning

Min gräns gick när min ränterabatt togs bort och räntan därmed gick från 1% till 2%. Då betalade jag av lånet så att jag skulle slippa förhandla ränterabatt igen. Nu har jag bara CSN-lån, och där tror jag att min gräns ligger på 5% eller så.

Förhandla ränterabatt är det sjukaste bankerna hittat på…

4 gillningar

20% räknar jag på

Beror helt och hållet på om börsen är billig eller ej.

Jag förstår inte riktigt tanken med att amortera mer när räntan går upp. Jag kan förstå om man amorterar en större klumpsumma, speciellt om man ändå tänkt sälja inom ett par år (det blir väl ekvivalent med att binda pengarna på ett sparkonto). Att öka månadsamorteringen när räntan går upp förstår jag dock inte logiken bakom, någon som har lust att förklara?

Det känns som att flera i tråden redan varit inne på samma sak, men jag skriver ändå för att kolla om jag missat något.

1 gillning