Jag fortsätter amortera enligt plan. Tack vare att jag hittade hit till RT har jag idag bra koll o goda marginaler. 
Hade nog slutat amortera. Att låta inflationen äta upp lånet och att istället slänga de tusenlapparna på börsen känns som ett ganska enkelt val då vi inte egentligen inte har så stora lån.
Jag har aldrig amorterat på mitt bostadslån. Så gammal är jag 
Kan kanske tänka mig det. Vi har köpt bostad i år, 85% belåning och relativt stort lån. Har egentligen noll problem att betala nu och räntan är bunden till 2027. Skulle i så fall skyffla in hela amorteringen + lite till på ett räntekonto och ta beslut om vad vi gör med pengarna när de bundna räntorna köper ut. Förhoppningsvis bara amortera en stor klumpsumma, men vem vet hur världen ser ut. Kanske tryggt att ha dem tillgängliga istället. Tänker jag galet? 
Vi gjorde samma under pandemin, men det var kortare tid och lägre summor. Då visste vi att vi skulle byta bostad och föredrog att ha mer pengar i handen än bundet i bostaden vid affären.
Givet att inget oförutsett inträffar, så fortsätter vi att amortera på bolånet enligt plan, samt månadsspara som vanligt.
Skulle förutsättningarna ändras så måste man ju självklart omvärdera läget.
Om det stämmer att det blir 30% skatt på dessa 4900kr så betyder det att höginkomsttagare får ut ca 3400kr/månad mer i lön.
Men tidigare har man pratat om att det är ca 1500kr/månad extra i lön.
Så vilket belopp stämmer?
3400 är direkt fel i detta sammanhanget då antagandet här är att man redan har en “för hög” lön.
Du får ta mellanskillnaden på 50% av 4900 (2450).
Kontra 70% av 4900 (3430).
Då blir det alltså 980 mer.
Det är ju bara så att skatten justeras från 50% till 30% på 4900. Inte att det tillkommer 4900 från ingenstans.
Siffran 1500 kommer från att grundavdraget för lön höjs, någon här har länkat exakt hur uträkningarna ser ut och fungerar någonstans på forumet, kommer inte ihåg var. Det är mycket mer komplext att bara räkna på några olika procentsatser 
Däremot om man är egenföretagare likt mig själv och justerar lönen efter skattetaket varje år när det höjs så ja, då får man 3400/månad mer 
Amorterar 2% som tidigare. Jag försöker inte marknadstajma amorteringen och ändrar inte strategin 
Närmar mig 70% nu i belåning, så jag lär inte ändra något. Betalar 2% per år tillsvidare.
Det jag önskar partierna hade fattat att det är idioti att ta bort amorteringskravet. Stefan Ingves har redan höjt varningens finger att han då måste höja räntan ännu mer. Så istället för att betala av våra lån, får vi betala mer i ränta vilket bara gör oss fattigare.
Snarare borde man hlja amorteringskravet. Säg att man höjde till 3%, då hade Riksbanken inte behövt höja räntan lika mycket samtidigt som befolkningen blev rikare (mindre skulder och mindre känslig ekonomi).
Jag hade gärna sett att dom höjde amorteringskravet till 4%, då det är rätt träffsäker metod för att minska konsumtionen bland den delen av befolkningen som generellt har mer pengar. Utan att göra oss fattigare.
Höjningen kommer ju oavsett, antingen gör Riksbanken det eller så får man betala av mer på sitt lån. Att betala höjd ränta är ju ungefär lika roligt som att kasta in lönen i kaminen och se sedlarna brinna upp. Så när politikerna pushar för att ta bort amorteringskravet är det enda dom egentligen lovar oss att vi kommer få elda upp våra pengar i höjd ränta. Idioti.
De fattar nog, de är inte så korkade som de först kan tyckas vara (undantag finns dock, men nämner inga namn för att slippa debatten. De som vet, de vet.)
Men en politikers (enda) verkliga uppdrag är att bli (om)vald. Då tenderar man att säga saker man tror väljarna vill höra. Och gemene röstberättigad tycker nog det låter bra att inte behöva amortera så mycket nu när det är lite kärvt i privatekonomin. Få personer lyfter blicken och zoomar ut.
I min mening säger ju de här påstående rakt emot varandra.
Om man vill bli omvald och inte är korkad borde man ju istället förklara varför man inte ska ta bort amorteringskravet och förklara varför det är den bättre lösningen och inte förstöra ekonomin ännu mer på sikt.
Problemet här är ju isåfall att gemene man är korkad ![]()
Förövrigt så hoppas jag verkligen inte att dom tar bort amorteringskravet.
Om dom nu skulle göra det ändå så kommer även jag sluta amortera och stoppa pengarna på börsen istället såklart, och det kommer gynna mig personligen mer än att amortera pengarna. Men det kommer ställa till det för andra som inte har det lika bra ställt.
Jag gjorde en rätt saftig engångs amortering nyligen som justering inför period med höga räntor. Samtidigt tog jag bort automatisk månads amortering. Men det blev definitivt en ÖKA på totalen även om den redan är gjord 
Gör de?
(De flesta) politiker är smarta. De säger saker som tilltalar sina väljare, med syftet att bli valda eller eventuellt omvalda. I de fall att valet står mellan det som vore bäst för landet vs. vad de tror valboskapet vill höra, landar det allt som oftast på alternativ 2. Just för att få sitta kvar 4 år till (eller ta över och sitta 4 år om man är i opposition).
Valboskapet spelar med, och röstar på det parti som säger de saker som låter best för dem själva kortsiktigt.
Att (de flesta) politiker är smarta och vet vad de gör, och samtidigt nyttjar smartheten och gör val i syfte att bli omvalda snarare än vad som är långsiktigt bäst för landet, är väl inte en motsägelse? Det största problemet är väl att folk i genomsnitt tycks gå på det alternativt åtminstone inte orkar bry sig.
Amorteringsfritt är ju som att kissa på sig. Först är det varmt och skönt, men den känslan går över snabbt ![]()
Bara det här enskilt är ju oerhört korkat. Att göra någonting JUST nu för att bli vald när det samtidigt betyder att det är sämre långsiktigt.
Som jag sa innan, hade dom varit smarta på riktigt hade dom ju brytt sig långsiktigt och förklarat det för korkade människor som inte förstår hur ekonomi fungerar.
Fast de optimerar på 100% att bli valda nästa val, inte kommande årtionden. Då är det ju smart?
Att det blir sämre långsiktigt är ju sekundärt. Men det senare löser man ju helt enkelt med att komma på något nytt smart man kan säga i framtiden som gör att man blir val även då. 
Jo alltså jag är med på varför dom gör så och har förståelse för det. Men jag tycker det är fel 
Dom lurar ju befolkningen.
Kommer fortsätta med 1 % amortering ca 2500kr/mån.
Är dock lockande att pausa för att investera för att ha en extra buffert när räntan löper ut.
Har en belåningsgrad på 69% och bundet bolån på 8 år på 2.5% på hela lånet. Bundet 2022 mars.
Snyggt.
Var galet nära att binda 10 år till 2.2% för 3 år sedan. Men precis alla idiotförklarade mig och jag gav upp för grupptrycket. Ångrar det stort.
Har mindre än 50 belåning så amorterar inte
Synd!
Haha samma här, än så länge ser det ut som att det var värt att låsa.
Banken, svärföräldrar och föräldrar rekomenderade 3 resp 4 delar med olika bindningstider, ogillade det starkt pga att man i princip är låst hos banken när delarna löser ut och man får tacka och ta emot vad dom erbjuder…
Bla är det skönt att veta sina utgifter nu i 8år framåt på lånebiten iaf, 8k i ränta+amortering med en 2åring och en 8 månader hemma.