Amortera för att sälja om 5 år och återinvestera

Hej. Jag köpte en lägenhet för 625.000kr(65kvm första plan med trädgård 2 rum och kök)
Jag renoverade den för runt 300k. Ändrade planlösning, nytt kök, golv, el m.m.

Min tanke är att jag ska sälja om 5 år. Väderingen på lägenheten är 900-950. Men tror jag kan få 995 för den. Sen får jag tillbaka pengar från planlösningsändringarna med väggar m.m

Jag fick utöka mitt bolån och bakade in köket på 130k och sen lite andra saker så är belånad 759k. Runt 84% belåningsgrad.

Jag kunde amortera som minst 1300kr i månaden. Men har valt att amortera 4300kr för att få ner lånet asap( ska amortera mer i framtiden då räntan är som den är) tanken är att amortera bort runt 300k på 5 år. För att sen sälja och köpa ett nytt objekt. Inte alla pengar utan resterande ska gå till fonder.

Tror inte att jag kommer gå allt för mycket + på lägenheten utan är mer en spar form.

Då tiderna är som dom är. Tänker jag rätt? Är det något jag kan ändra på?

”Tänker jag rätt?” - nja

Hur kom du fram till din värdering? Det är omöjligt att förutsäga hur bostadsmarknaden kommer att se ut om fem år.

2 gillningar

Det kan vara en idé att inte ha alla pengar i bostaden. Exempelvis när du hittar nästa boende och vill lägga handpenning (vanligtvis 10%) . Finns förvisso lån för detta, men med lite högre ränta och oftast bara för 6 mån.

Vi omvärdera lägenheten efter renoveringen. Mäklaren värdera den till 900-950. Men kollade jag på priserna för en 2a i området jag bor i, så innan inflationen och ränteökningarna så la där en ute för 995. Om jag minns rätt fick dom den sålt för 975

Nej, man kan inte förutspå marknaden, men borde vara nästintills omöjligt att den är sämre om 5 år än vad det är nu.

Den kan mycket väl vara “sämre” om 5 år. I synnerhet realt.

2 gillningar

Klart, men är den sämre om 5 år, så har amorteringen jag gjort lönat sig, tänker jag. Mindre belånad.

Du skulle ju sälja om 5 år?

Alltså vad som är lämplig amortering har inte direkt att göra med med om du går med vinst eller förlust när du säljer om 5 år.

Så länge du klarar nästa bostad så spelar det ingen roll. De pengar du betalar i amortering kan du istället investera långsiktigt med (t.ex. över mer än 10 års sikt), vilket beror på vilken risk du kan ta.

Tanken är att sälja om 5 år. skulle bostadsmarknaden vara helt körd i botten då får jag avvakta. Har ingen direkt stress med att sälja. Men jag förstår det du säger. Att få ner lånet är ju i längden bättre för privat ekonomin, men påverkar som du säger inget om jag går + eller -

Fortsätter med min plan än så länge, då räntorna är så höga som dom är. Hade varit rätt gött att komma ner så man inte har något lån på lägenheten alls. Hade bara betalt 5788 kr i driftkostnad då. Rätt hög driftkostnad, men för 65kvm med trädgård samt att föreningen har bra ekonomi, bastu, gym m.m. så anser jag att det är värt det.

Jag skulle nog säga att vara obelånad är för i alla fall relativt unga dåligt om man äger boendet.

Det är helt enkelt för låg risk och räntan man betalar är märkbart lägre än aktiemarknaden på lååååång sikt.

Alternativkostnaden för att vara helt obelånad är alltså alldeles för hög i många fall.

3 gillningar

Jag förstår det, men om du är högt belånad som ung och aktiemarknaden är så volatile, borde det generellt sätt inte vara bättre att bättra sin privat ekonomi. Är rätt surt om du pungar in fett mycket på fonder och sen står du där med en ekonomi som är nära bristningsgränsen. Minskar man den privat ekonomiska stressen, borde det vara lättare att ta högre risker också.

2 gillningar

Jamen du skrev obelånad. Det är extremt låg risk. Jag skulle påstå att det är för låg risk.

Det finns en skala mellan obelånad och maxbelånad.

Optimalt är varken eller.

Du har inte delat tillräckligt med information för att svara på om det du gör är vettigt eller inte.

2 gillningar

Vad anser du då är en högre risk? Att vara belånad ner till 50% och sen investera resten av pengarna i fonder? och varför skulle det generellt sätt vara dåligt att äga hela sitt hem?

Vad mer för info behöver du för att kunna svara på om det är vettigt eller inte?

Jadu, det beror på. Om man är säg 25, precis köpt sin första lägenhet och inte har något lån samtidigt som man har noll kronor i investeringar på aktiemarknaden. Då har man för låg risk.

Om man istället är 63, har 85% belåningsgrad och 100k i aktiemarknaden (aktiefonder). Då har man en riktigt taskig sits och måste amortera ganska aggressivt.

Du får tänka på din privatekonomi som ett företag. Du har en balansräkning med tillgångar och skulder. Samt en resultaträkning som tittar på din kortsiktiga historik på kassaflöde.

Det gäller att balansera dessa. Att ta ett lån kan flytta pengar från kassaflöde (ränta) och ge tillgångar som generera kapitalinkomster (kassaflöde) på sikt.

Om 100% av ditt kapital är bundet i din bostad, då har du inget kapital som skapar kassaflöde åt dig på sikt.

När vi bodde i lägenhet och skulle köpa större om cirka 5 år så amorterade vi en del extra, men fokuserade även på att spara ihop till ny insats till nästa boende, lagfart och kostnader för pantbrev. Personligen har jag upplevt att det är bra att ha lösa pengar tillgängliga i månaderna kring när man säljer och köper för det blir ett ganska stort flöde ut av pengar i perioder och inte alltid det matchar med pengar in. Finns överbryggnadslån att ta, men skönt att inte behöva tänka på det i diskussion med banken.

När vi lade upp den här planen så var inte bolåneräntorna på den nivån de är idag. Å andra sidan är räntan på sparkonto 3-3,5% nu vilket då var 0.5 i bästa fall. Tror inte vi hade resonerat annorlunda med dagens läge.

Vet inte om detta resonemang känns intressant för din situation, men lite andra tankar i alla fall.

Det NightOwl och du skrev Gunilla9 är rimligt. Blir ett sparkonto samtidigt som jag fortsätter amortera under tiden som räntorna är höga. Sen blir det att ta lite mer risk i framtiden.

Jag tycker du ska sänka amortering något och börja bygga buffer och fond redan nu. Det är bra att du amorterar, men sprid riskerna. Du har ingen aning om hur bomarknaden ser ut om 5år.

1 gillning