3,3 miljoner in på kontot, hur skulle ni göra?

Jag har precis sålt en lägenhet för 3,3 miljoner kronor (300K blir skatt) och funderar på vad bästa sättet att agera just nu.

Vår situation är följande.
Jag 50 år, fru 44, barn 5 och 12 år

• Jag är arbetssökande för första gången i mitt liv och lite stressad över att jag inte lyckas hitta en anställning (drivit IT-företag, sålt företag, blivit headhuntad tidigare). Just nu får jag ut ersättningar från olika försäkringar men det är bara fram till årsskiftet.
  • Min fru har en projektanställning på 2 år med en lön på 40.000 kr/mån

Tillgångar:
Lägenhet värd 8 miljoner kronor och en belåning på 4,75 miljoner
Fritidshus värt 4 miljoner kronor med en belåning på 970.000 kronor
Avanza 2.8 miljoner fördelat på Indexfonder ca 1 miljon, Utdelningsaktier 1,5 miljoner, Pensionsförsäkring Avanza Zero 300.000 kronor

Passiva inkomster:
Uthyrningsdel lägenheten 10.000 per månad
Utdelning från eget bolag 16.000 per månad (195.000 per år)
(Uthyrning del av Fritidshus 7000 per månad från november)

Största utgifterna är såklart räntorna på lånen samt avgift till BRF på 9.000 kronor per månad.

Hur skulle ni placera de 3 miljonerna? Betala av lån, hur mycket? Investera i globala indexfonder? Lägga på sparkonto? Investera i något annat?

Tacksam för input samt gärna förslag på om någon känner en bra oberoende finansiell rådgivare som kan ta sig an en småsparare som mig?

3 gillningar

Hur ser det ut med arbete framöver tror du? Hur mycket utgifter har ni? Hur lång sparhorisont hade du tänkt?

Jag skulle nog vänta med att placera allt, tills du fixat nytt arbete.

4 gillningar

Vilken ränta och löptid på lånen? Vilken snittavkastning ger aktierna?

Är du stressad över ekonomin eller över att du är sysslolös(utan arbete alltså)? Det framgår inte.

Kanske skulle ta en time out och fundera vad du vill göra ?

Sätt pengarna på räntebärande konton under tiden så de inte är låsta medans du funderar.

Gör en budget så har du en uppfattning om hur mycket och länge du behöver fundera.

I funderandet ingår även de andra sakerna som nämnts i tidigare inlägg (dvs hur ser arbetsmarknaden ut framåt för dig inom ditt gebit )

Det beror på din riskkännslighet och om dina lån är bundna eller rörliga.

Petar du in dina 3msek i att lösa fritidshuset samt minska er lgh till 2,7msek i lån så kommer er ränta och avgift att täckas av uthyrnngen. Och du kommer att ha ca 15K, i utdelning, för övriga utgifter i kombination med din frus 40K(brutto?). Det ger er i runda slängar ca 46K netto att röra er med i vardagen och betala bil/streaming/mat/kläder/nöjen.

Det går utan problem och är mer än många har att röra sig med innan de skall betal räntor och avgifter för sitt boende.

Sen är ju frågan vad som är bäst långsiktigt och rent ekonomiskt?

Du kan ju parkera 270K på ett räntebärande konto och investera övrigt. Då kommer du ju ha täckning för dina räntekostnader i 2år(eller den delen som skulle ha försvunnit om du hade lagt in alla 3MSEK i att lösa lånen.) Då har du möjlighet att hämta hem detta på börsen igen(eller inte alls om börsen går minus) samt skjuta på beslutet tills du har landat iu en ny inkomst och vet hur livet kommer se ut.

Vill du ha MAX trygghet så kan du säkert hitta räntekonton för även det övriga och låsa upp dem där på 1år/2år tills du kan ta samma beslut som nu, men utan affekt.

Tack för svar. Vi har ungefär 60.000 i utgifter per månad, inklusive räntor och amorteringar. Jag borde ha lätt att få ett nytt jobb säger alla, men jag inte varit så lyckosam hittills.
Sparhorisont på aktier ska ju alltid vara minst 10 år.
Bra tips att ligga lite lågt tills nytt jobb

Har lån med långa löptider, tyvärr går snart de sista två linjerna över från 1.3% till 4,3% eller vad man kan hoppas på. Lite därför vi sålde för att amortera ner, men samtidigt så är ju avkastningen på investeringar nästan alltid högre än 4% över tid

Bra input, jag är nog stressad över det extremt konstiga i att inte ha ett sammanhang, ett jobb eller uppdrag. Men det smittar över på ekonomin, när jag läser kommentarerna så det jag ju att jag inte borde oroa mig så mycket.
Att låta pengarna vara på räntebärande konton är nog det bästa just nu, kanske med en mindre amortering ner till 50% belåning

2 gillningar

Att fatta stora beslut mitt i en turbulent period när man är stressad är inte så klokt.

Och att då göra det matematiskt korrekta, i nuvarande börsklimat trycka in allr i en global indexfond är nog emotionellt extremt utmanande.

Bankkonton, 3,5% ränta ca , häng med familjen, fundera och agera på jobbfronten i lugn och ro.

Lycka till!

2 gillningar

Viktigast när du väljer finansiell rådgivare är att den är oberoende och inte jobbar på bank (säljare).

En buffert är prio ett I detta läge.
Bostadspriser kan sjunka och ännu värre med aktier.

Den stabilaste inkomsten är lönen för arbetsinsats, har du inte den skulle jag vara försiktig med placeringar i någon riskinvestering överhuvudtaget.

Bankonto med ränta skulle vara mitt råd.

1 gillning

Personligen hade jag nog börjat med detta.
Prata med banken och se hur mycket ni behöver amortera för att få amorteringsfritt därefter.
Resten på räntebärande konton tills jag vet vad som händer på jobbfronten och hur jag vill investera mina pengar.

Skulle börsen dyka 20-30% till kanske jag hade omvärderat situationen och kanske placerat en del på börsen redan då.

1 gillning