Hej,
Är helt ny här, lyssnade på avsnitt #324 igår och är frälst. Bra timing för mig då jag har en del pengar just nu. Ber om ursäkt på förhand om följande frågor ställts 100 ggr men samtidigt står det i många trådar att “varje situation är unik” etc etc… here we go:
Bakgrund
- Äger en lägenhet med min sambo, värderad till 3.5M med lån på 2.5M som vi båda står på 50/50 och vi gick in med lika stor kontantinsats. Hälften är bundet ett tag, resten är rörligt. Tänker att vi kommer flytta om 3-6 år till radhus/hus
- Har sålt den tidigare lägenheten som enbart var min, har nu 1.3M som bara ligger
- Har ca 1.5M i högrisk-aktier och 1M i olika fonder sedan tidigare
- Älskar mitt jobb, månadslön på 46k. Får optioner i start-upet men ingen tjänstepension. Ser det inte som ett stort problem då totala tiden på bolaget troligtvis blir högst 5 år
Gick till min bank
Rådgivaren frågade många frågor om min situation och rekommendationen blev till slut:
- Investera det nya kapitalet över 5 månader, 250 k i månaden, in i LF Bekväm Fond Stabil A
- Sälj av och flytta in mer pengar hit när jag bedömer det är läge
- Investera 10 k i månaden som pensionssparande i LF Bekväm Fond Tillväxt A
Vägar framåt
Efter att ha lyssnat på avsnittet samt läst lite trådar här och på reddit är jag mycket tveksam till hennes råd. Istället ser jag följande vägar framåt och när nyfiken på era rekommendationer.
- Betala av hela det rörliga lånet. Skulle innebära att jag och sambon sparar ca 5k i månaden. Ändrar ägandeförhållandet av bostaden så kräver samboavtal. Dock tjänar ju jag personligen bara 2.5k på det om man inte dealar fram något?
- In på sparkonto med 3.75% garanterad ränta. Har redan procentuellt mycket investerat på börsen och detta hade känts säkrare. Har redan avanza så kanske den, men vilken rekommenderar ni annars? Det känns som det finns en hake här… är inte så påläst.
- Lysa som poden verkar helt såld på. Inte så bra påläst här heller ännu…
Parallellt med de nya pengarna tänker jag att jag sätter upp ett månadssparande in i LF global index samt säljer av en del av min nuvarande portfölj och flyttar in det.
Slutligen - om jag vill komma i kontakt med en oberoende ekonomisk rådgivare, har ni då tips på var jag kan vända mig?
Tack!