Fått ut pengar efter bostadsförsäljning. Vad ska jag göra med dem?

Hej! Skulle uppskatta lite råd/tips. Jag har nyligen fått ut en del pengar till följd av försäljning av en bostadsrätt. Jag behöver inte pengarna som sådant i dagsläget, men är osäker på vad jag ska göra av dem.

Min situation:

• 31 år gammal
  • Bostadsrätt i Stockholmsområdet med sambo och ett barn (<1 år).
  • Bostadsrätten värderad ~5.1M och är belånad ~75%
  • Tjänar strax över 50K i månaden och min partner ~38K
  • Vad gäller sparande har jag ca 600K i fonder/aktier på Avanza samt kanske 300K på sparkonto utan ränta hos banken.
  • Inga skulder förutom ca 200K till CSN.

Har nu fått ut ca 1M som jag behöver göra något med.

Är inte så hemskt insatt, så kan finnas lite tankevurpor här. I och med instabiliteten på marknaden (finansiella/bostad), är det klokt att amortera av på bolånet? Räntan kommer definitivt att bli högre då vi i slutet av året är helt obundna.
Vi klarar dock av en större räntehöjning utan att privatekonomin skulle gå under.
Samtidigt äter väl inflationen upp värdet på bolånet i dagsläget? Detsamma gäller såklart att låta mina pengar ligga kvar hos banken.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Hej och välkommen till forumet, grattis till en god ekonomi.

För att kunna ge ett relevant svar behöver vi veta vad målet med ditt sparande är. Samt tidshorisont.

Beroende på mål och tid varierar strategi.

1 gillning

Tack för välkomnandet och det snabba svaret!

I dagsläget är sparandet relativt långt. Vi har nyligen flyttat och letar inte efter något nytt. Främst är vi ute efter en långsiktigt stabil ekonomi så att vi inte behöver oroa oss framöver. Säkerligen kan vi tänka oss att flytta igen om några år om familjen skulle bli större, men det är inget som ligger runt hörnet. I övrigt inga större inköp inplanerade.

Så… eventuellt skjuta till en del och flytta större om några år. Men som sagt, just nu är det stabilt.

Iom att du tänker att det kan bli större bostad någon gång i framtiden hade jag lagt det mesta av pengarna på att betala av bolån. 3,8m i lån är ändå inte försumbart så det skulle ju minska er risk och skäl till att känna oro. Resterande fyllt på fond/aktiekontot. Fördelning lite beroende på hur mycket pengar det handlar om i relation till er ekonomi.

Edit, ser att det var ca 1mkr. Då hade jag nog betalat av 800k på bolån och satt 200k på aktie/fondkontot. Med motiveringen att det i relativ närtid (5år?) skulle kunna vara aktuellt med större bostad.

Jag hade lagt pengarna i ett 100/0 konto på LYSA dvs 100% aktier och 0% räntor. Om sparandet är 10 år eller längre, för varje år under 10 år hade jag skiftat och ökat procentsatsen räntor med 10% ex 9 år ger 90% aktier 10% räntor. 5 år ger 50% aktier, 50% räntor.

Eftersom jag gillar hävstången man får genom bolån hade jag försökt maxa det. Förutsatt att jag är beredd att bo kvar om marknaden sjunker så jag inte behöver sälja till förlust.

Jag hade även sett till att mitt sprande är någonstans mellan 10-20% av nettolönen. Amortering räknas inte som sparande.

Jag hade betalat av csn så långsamt jag bara kan.

1 gillning

Det stämmer men det verkar så på sikt. Problemet är att räntan ändå måste betalas från månadslönen. Ni klarar det såklart men det kan komma att kännas.

Pengar som man kan behöva inom 3 år ska inte vara på börsen. Så där får ni kanske fundera på när ni tror ni kanske vill köpa större bostad.

• Om inom 3 år så är det mycket tveksamt om de pengarna ska vara på börsen
  • Om det är om 3-10 år så kan ni sätta framtida bostadspengar i en relativt försiktig portfölj 40-60% aktier.
  • Om det är 10+ år till ev bostadsköp (er bästa gissning) så kan ni köra aggressivt 90-100% aktier

Personligen hade jag stoppat in den Mkr och betat av på lånet. Idealt sett hade jag tagit annat sparande för att komma ner till 50% belåning. Ingen amortering och lägre räntekostnad gör att man kan månadsspara mer och om det är på lång sikt så kan man vara rätt aggressiv där för att få bra avkastning. Hade känts mest stabilt för mig. Inflationen kan få äta upp de andra 50% av lånet tänker jag :slight_smile:

För att styra resten av ert sparande hade jag tittat på 4 hinkars principen så ni får rätt storlek på buffert, sparande på medellång sikt och det som är på riktig lång sikt

1 gillning

Tack alla för svaren. Lite bra tips jag tar med mig, absolut!

I och med att det var lite olika syn på saken så tolkar jag det som att det inte finns något helt uppenbart som jag har missat.

Lutar nog åt att jag åtminstone lägger en del på amortering av lånet och strukturerar om mitt fondsparande en del.

1 gillning

Jag skulle rekommendera att du lyssnar igrnom avsnitt 99 innan du gör någonting och eventuellt tar några veckor att fundera lite.

1 gillning

Låter som en bra idé :slight_smile:

Kanske självklart men har du skattat på ev vinst av försäljningen eller fått uppskov för densamma? Annars är det en bra grej att ta ställning till först :slight_smile:

Det är en bra poäng. Beloppet ovan avser efter skatt, men jag har ännu inte skattat då försäljningen skedde i år.