Hallå hörrni!
Är investerad i aktiefonder enligt RT portföljen med pengar som jag (kanske/sannolikt) måste använda om 2-3 när det blir dags för husköp. Det gäller ca 260k som nu är på avanza. För övrigt har jag ca 140 på lysa och 200 buffert. 600k i kontantinsats i befintligt boende.
När jag la om mina investeringar för ca 1/2 år sedan enligt RT filosofin så la jag egentligen inte jättemycket tankar på just tidshorisont utan flyttade pengar som jag hade i dåliga/dyra fonder till bra och billiga.
Sedan dess har det som bekant börjat storma på börsen och jag har läst desto mer, har nu börjat inse att jag nog har väl hög risk på sparandet. Husköpet är dock fortsatt högst hypotetiskt. Skulle lika gärna kunna dröja 4-5 år.
Just nu back enbart 6-7 % ner till ca 240k på avanza och 130k på lysa så ingen stor förlust just nu att tala om. Dock rädd för fortsatt dykning. Vill gärna ha era kloka råd då jag har grubblat senaste dagarna utan att komma nånvart. Vill sälja samtidigt som att jag absolut inte kan stå ut med tanken att missa en stor uppgång!
Alternativ:
sitta lugnt i båten, jag är orolig i onödan
sitta kvar i båten men minska/sluta månadsspara fonder och öka buffertspar(kring 10-15/ månad)
sälja av allt som jag ”kanske” måste använda vid husköp och således realisera aktuell förlust (i praktiken sälja av hela avanza innehavet)
sälja av delar av avanzainnehavet för att potentiellt dra nytta av ev börsuppgång och annars minska förlust.
När jag nu skrivit allt inser jag att jag nog vill att folk ska säga att jag ska sitta lugnt i båten… menmen.
Jag använde Avanza superlånet och ökade på hävstången.
Ingen vet var börsen tar vägen framgent så där finns inga råd. Och jag har inga tips för att hantera en börsnedgång mentalt. Hoppas min lilla text var en liten tröst. Lycka till!
Är det pengar som verkligen behövs för husköp, även om det dröjer 5 år, så skulle jag sälja och placera på sparkonto. Har du dock råd med en del förlust så möjligtvis behålla 20-30% aktier (50% ras skulle innebära 10-15% förlust).
Tack för svar! Det är ju detta som är så svårt att veta, många okända parametrar i nuläget! Sannolikt skulle jag säga att det nog kommer att behövas. Blir nog att jag kommer sälja delar av kapitalet enligt dig och @nils rekommendation!
Så du behöver ca 1 miljon i insats om 2-3 år och har ca 800 000 kr (buffert + nuvarande insats)? Kan du spara 15000 kr/månad når du de 260 000 kr på 17 månader. Styr om en del av månadssparandet istället!
Om det är närmare 3 år räcker det med 10000 kr/månad i 26-30 månader och du kan fortsätta med 5 000 i i månaden i mer långsiktiga placeringar. (Köpa när det är billigare).
Exakt så, dock räknar jag nog med en miljon minst ungefär (har räknat med att bufferten ökar med ca 5k i månaden innan) men ja! också bra förslag! Efter ovanstående kommentarer så kändes det ändå bra att sälja en del. Kändes bra med varken helt rätt eller fel som @nhb uttryckte det. Men tar din kommentar i beaktning och kanske säljer lite mindre och justerar även månadssparandet
Jag brukar titta på mina beslut med dagens ögon. Oavsett tidigare val, vad hade jag gjort idag med en påse nya pengar baserat på den informationen jag har nu? Investerat allt, investerat delar eller allt på sparkonto?
Du kan (ska) aldrig jaga ikapp en minskning i kapital. Däremot så kan du se bakåt att det var ett felaktigt beslut att investera allt (med dagens information i beaktning) så rättfärdigar det inte ett nytt dåligt beslut att investera allt (vilket du gör om du ligger kvar med nuvarande planering).
Detta givetvis under förutsättning att jag tolkar dig rätt att du inte vill investera hela summan med dagens information.