Jag skulle gärna vilja höra hur ni hade resonerat i min situation.
Jag har idag ett kapital investerat på ISK hos Avanza (fonder + aktier). Pengarna är inte pensionssparande utan ska användas som kontantinsats till husköp inom ungefär 1 år.
Ca 80% av mina investerade pengar kommer behöva användas.
Som alla vet känns omvärlden rätt orolig just nu och jag börjar bli mer och mer fundersam över risken att börsen hinner falla rejält innan vi faktiskt köper hus. Samtidigt tar det emot att sälja allt och “stå vid sidlinjen” om marknaden skulle fortsätta upp.
Så min fråga är egentligen:
Hur hade ni gjort när sparhorisonten plötsligt blivit så kort?
Alternativen jag funderar på:
• Sälja allt, 80% av totala investeringen, och parkera på sparkonto/räntefond för att säkra kapitalet
• Sälja en viss %, 20?, varje månad fram tills man har sålt av allt, 80%, Kanske få någon % uppgång till.
• Sälja majoriteten men låta en mindre del ligga kvar på börsen fram tills den dagen pengarna behövs
• Låta allt ligga kvar och acceptera risken.
Jag försöker tänka rationellt och inte bara känslomässigt, men det är svårt när det handlar om pengar som snart ska användas till ett konkret mål.
Har aldrig tagit ut något av det jag investerat så det tar emot lite. Även om målet med mitt sparande, husköp, närmar sig.
Hur hade ni resonerat och varför? Finns det någon “tumregel” ni själva följer när sparhorisonten går från lång till väldigt kort?
Om det nu landar i, vilket jag tror, att man ska sälja av 80% av sitt innehav. Hur hade ni då tänkt att man gör den fördelningen baserat på vad jag idag äger? Se bild nedan.
Sälja av 80% av respektive aktie/fond eller är det några ni helst hade sålt/behållit.
Om du ska använda pengarna inom ett år så är aktier och fonder för hög risk. Korta räntor eller bankkonto är det som gäller. Annars tar du väldigt mycket risk.
Hej! Redan i detta stycke har du svaret. Pengar som ska användas inom 1 år ska ej ligga på börsen. Så enkelt är det. Detta är det rationella, som du verkar eftersöka. Beroende på hur länge du investerat har du antagligen gått en del plus tidigare år, använd den känslan av att du ”tar hem vinst” om du behöver för att sammanfoga känsla med rationalitet.
Och när det kommer till vad du ska sälja är jag en anhängare av indexfondsinvesterande varför jag hade sålt alla enskilda aktier och nichefonder i första hand.
Sälj 80%, det är ju inte så att vi ligger på botten efter en storkrasch.
Jag skulle behålla resterande 20% i de aktier som gått dåligt, om du tror på dem fortfarande, samt globalfonden. Roligare att ge dem en chans än att sälja med förlust. Om du inte har dem i depå och vill sälja med förlust av skattetekniska skäl. (Edit: du skrev ISK )