Girigt sparande och ändrad sparhorisont

Hej alla kloka!

Jag är 27 år gammal och har sparat regelbundet i snart 10 år, dock utan något tydligt mål – mer utifrån disciplin och en investering i mitt framtida jag/framtida bostad. Har alltid haft fokus på fonder och har byggt upp ett hyggligt kapital. Har aldrig tagit ut pengar eller drastiskt ändrat strategi, det har bara tickat på. Nu är det blodbad och jag har därav fått ett wake-up call och börjat tänka konkret på framtiden och främst ett potentiellt köp av min första bostadsrätt inom 1–4 år.

Min nuvarande situation i korthet:
• Ca 88 % av tillgångarna ligger i fonder, där största innehavet är Storebrand Global All Countries (28 %), följt av Spiltan Investmentbolag, Avanza Global, Avanza Zero, Swedbank Robur Access Asien, Länsförsäkringar Tillväxt och Europa
• Ca 8 % är likvida medel (mindre buffert).
• Ca 4 % är i aktier (bl.a. Spotify).
• Portföljen är ner ca 10 % hittills i år.
• Global fördelning med stor andel USA (31 %) och Sverige (28 %).
• Mindre summa pengar på handelsbanken, lönekonto.
Tillsvidareanställning med average lön

Mitt dilemma är att min sparhorisont just nu känns varken super lång eller kort samt svår att helt fastställa. 1-4 år är ju egentligen ganska kort om man ska köpa bostad, men jag har ändå svårt att “gå ur” marknaden helt. Känns frustrerande att sälja av nu när portföljen är på minus, samtidigt som det känns riskabelt att ligga kvar för mycket på börsen.

Mina funderingar:
• Hur hade ni tänkt kring omplaceringar i detta läge?
•Bör jag flytta mer till säkrare tillgångar, trots nedgången?
•Hur mycket buffert bör man ha vid bostadsköp – och framförallt hur tidigt?
•Finns det bättre sätt att förbereda sig ekonomiskt än att “vänta ut” marknaden?

Uppskattar råd eller egna erfarenheter utifrån min situation! Notera: Råd som “keep buying” eller sitt lugnt i båten har jag läst och hört redan - och blir lite frustrerad. Så svart på vitt är det väl inte? och min sparhorisont är som sagt “löst satt” på ett förmodat bostadsköp - kan alltid ändras. Tusen tack och ta hand om er!

88 % i fonder som Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag låter som en för hög risk om det är pengar som du ska använda inom 3 år. Även om det bara hade varit breda globala indexfonder så låter det högt med 88 %, tycker jag.

Med det sagt så är det viktiga till ett bostadsköp att du har en kontantinsats som tar dig över tröskeln till en månadskostnad som du kan hantera. Det är inte fördelaktigt att göra en större kontant inbetalning än så, vilket gör att du kanske kan segmentera portföljen i två delar; bostadsköp och långsiktigt.

Är i lite liknande sits som du, några år äldre och också med ett eventuellt bostadsköp någonstans i horisonten men oklart när.
Jag tänker att börsen när som helst kan dyka, och fortsätta dyka även efter en sådan här nedgång. Låt inte börsens rörelser begränsa ditt liv, säkra pengarna för bostaden nu och investera överskottet. Antingen genom att flytta hela/delar av summan till säkrare tillgångar eller genom månadssparande på typ sparkonto. Förmodar att du har en hög sparkvot givet ditt inlägg, så det bör gå relativt fort att skrapa ihop en ansenlig summa.
För egen del har jag en allvädersportfölj för sparande med tidshorisonten <10 år och har bara investerat i aktiefonder med pengar jag kan vara utan i flera decennier. Det känns rätt för mig för att slippa vara beroende av en glad börs när det kommer till stora beslut som t.ex. bostadsköp.

Jag känner igen mig själv i dina tankebanor och förstår hur du resonerar. Innan du börjar sälja av och omfördela i detta osäkra läge hade jag dock ställt mig följande frågor:

1. Hur lång tid hade det tagit att spara ihop till en kontantinsats utan att ta pengar från börsen? På några år kan man spara ihop en rejäl slant om man är disciplinerad.
  2. Hur viktigt är det att just köpa? Kan du tänka dig andra alternativ (hyresrätt) om marknaden är nere under en längre period?

Om du har lätt att spara pengar och är flexibel / öppen för andra alternativ skulle jag inte sälja. Är du dock fast inställd på att köpa och inte har möjlighet att spara ihop pengarna som behövs inom rimlig tid och att det begränsar ditt liv så kanske du får överväga att omfördela trots konsekvenserna. Men det kan nog bara du avgöra.

Försök att inte göra något förhastat i panik bara.