Ändrad sparhorisont - hur ska jag tänka nu?

Hej!

Jag har följt Rikatillsammans sedan 2020 och la då om mitt sparade. Sedan dess har en dröm om att köpa en tomt och bygga ett hus växt fram och har därför ändrat mitt behov av när jag behöver pengarna. Jag har den största delen av mina pengar i ett långsiktigt sparande men eftersom min sparhorisont nu ändrats så behöver jag balansera om mitt sparande men vet inte hur jag ska tänka nu. Känns extra svårt eftersom börsen är så skakig nu. Jag skulle därför vilja höra hur ni tänker.

Min situation just nu:
Jag är student och har två år kvar tills jag har min masterexamen som arkitekt.
Min sambo jobbar heltid som redovisningsekonom.
Vi äger en bostadsrätt tillsammans.

Planen är att förhoppningsvis köpa en tomt under de kommande 2 åren för att sedan börja bygga när jag blivit klar med utbildningen vilket skulle ge en byggstart om ca. 2-4 år. Vi vet i nuläget inte hur mycket varken tomten eller bygget kommer att kosta men känner att hur som helst borde jag nog ändra om i mitt sparande för att sänka risken genom att förflytta en del pengar från mitt långsiktiga sparande till ett sparande med lägre risk.

Men hur ska jag tänka? Känns så dumt att sälja fonder nu när börsen går så dåligt. Borde jag ha is i magen och hoppas att det går upp närmsta åren? Eller är det en dum idé då börsen kanske går ännu sämre framöver. Vilka fonder bör jag sälja och vilka hade ni behållit? Som ni hör är jag rätt osäker på hur jag ska göra.

Följande siffror är hur planen var 2020 när jag började (min sambo har eget sparande men som ser liknande ut):

Bufferthink - 40 000 kr

Mellanlång sikt - 175 000 + 175 000 kr
Fonder - 175 000 kr
60 % - Lysa 90 % aktier / 10% räntor
40 % - AuAg precious green (60a/40guld)

Kontantinsats bostadsrätt - 175 000 kr (50% av den totala kontantinsatsen då jag köpte den tillsammans med min sambo).

Lång sikt - 550 000 kr
30 % - Avanza Global
15 % - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10 % - Coeli Global Selektiv R SEK