Lägenhetsköp inom 2 år, dags att tänka om?

Hej forumet!

Jag så som många andra ser lite oroande på mina globalfonder just nu. Och jag vet inte riktigt alls hur jag skall tänka. Just för att jag inte är så insatt i det hela, så har jag sparat majoriteten av mitt smaprande i en och samma globalfond, för att göra det enkelt för mig. Och med de pengarna hade jag tänkt att under 2026 börja kolla efter min första bostadsrätt. En liten etta eller något bara för att få en foten på bostadsmarknaden.

Men när jag nu då ser att mitt sparande har gått ner över 9% sedan början på februari. Och det känns inte som om att det globala läget precis bli tryggare inom en närtid. Så är jag lite rädd och väldigt osäker på hur jag skall göra och tänka.

Skall jag sälja av delar av eller det mesta av mina fonder och placera någon annanstans? På ett vanligt sparkonto? Och bara acceptera att jag har gått så mycket back nu?

Eller hur tänker ni? Eller hur skulle ni tänkt om ni hade velat använda erat sparande inom de närmsta åren?

Skall jag ha lite is i magen i hopp om att gå tillbaka det jag förlorat? Eller är det smartare att dra sig ur redan nu?

Jag vet ju att stanadrd rådet alltid brukar vara att “sitt lungt i båten”, men just nu känner jag mig otrolig osäker och ovis i det hela.

Stort tack för hjälpen! :blush:

Med så kort sparhorisont bör man knappast ha en så stor del på börsen utan på ett bankkonto som ger ränta.

Standardsvaret “sitt still i båten” syftar på de som har en sparhorisont på 5+ år altnernativt är i FIRE läget. De som sparar för ett hus/lägenhetsköp är något helt annat.

Lägg undan den summan du tänk lägga som handpenning och låt resten ligga kvar i din globalfond.

En liten lekhink och ett par bevakningsposter är också helt okej.

Hur skulle det kännas om börsen gick ner 40-60% precis innan du ska lägga din handpenning?

2 gillningar

Okej tack! Ja jag har ju sparat på denna fonden i rätt många år nu och har ju tänkt att så småningom backa och gå över till tryggare sparande när jag närmar mig ett större köp. Men jag vet bara inte hur det skall göras på ett smart sätt nu när det har hänt så mycket i världen sedan årsskiftet.

En bra grej med att du haft fonden ett tag är att du fortfarande ligger plus :blush: Se dippen som läropengar. Sänk risken i god tid när du vet vad du ska ha pengarna till.

Eftersom lägenheten fortfarande är ett par år bort så kommer du hinna anpassa dina förväntningar och hitta en bostad som du trivs med. Så det är nog ingen större skada skedd!

Du bör inte ligga kvar med allt ditt sparande i en globalfond. Jag brukar tänka att hälften av pengarna på aktiemarknaden kan försvinna på kort sikt, som det sedan tar uppåt tio år att tjäna tillbaka. En annan tumregell är att ha 10% av pengarna på börsen för varje år som du har i tidshorisont.

Med dessa två tumreglerna så landar du nog någonstans kring 0-20% av pengarna i aktiefond och resten på sparkonton.

4 gillningar

Det som är sagt ovan är bra. Är man med ok att förändra sina planer på vägen så kan man tänka så här också:

3 gillningar

Tack för ett bra svar! Och förlåt för sen respons!

Men jag har nu gjort så att efter ytterligare -1,6% efter gårdagen, så har jag sålt av såpass så att jag har det som jag vill ha till kontantinsatsen på sparkonto och resterande, ca 18% av min kontantinsats, kvar på globalfonen. Så kan jag ju börja där.

Jag hoppas det landar bra i slutändan trots än att man har gått back 25k nu på en månad… :face_exhaling::cold_sweat:

1 gillning

Intressant! Skall läsa igenom mer noggrant på lunchen idag när jag förhoppningsvis har ett lugnare pass än igår på jobbet!

1 gillning

Jag kan bara tala för mig själv här nu men ärligt talat. Har man inte alltid något man behöver pengar till på en horisont som är kortare än 5 år? Byta lägenhet? Köpa hus? Köpa ny bil? En resa? Föräldraledighet?

Så här hade det set tur för mig. Jag hade varit tokfattig om jag inte investerat under denna period från typ 2017-idag om jag hela tiden tänkt att jag behöver pengar om något år.

2020 lägenhet
2021 bil
2024 lägenhet

Risken om man tar det här med “kort sparhorisont inga aktier” på för stort allvar är att man aldrig investerar särskilt mycket alls.

Men man ska vara medveten om riskerna. Vad gör man exempelvis om börsen halveras. Blir man bostadslös eller finns det en backup plan?

Man måste väga sannolikheten att börsen går ner 40-50% mot sannolikheten att den istället går upp 10-30% på samma tid.