Jag har lite sparande sen många år i blandade fonder men skulle vilja se över dessa/eventuell fundera på nya.
Mina USA-fonder går av uppenbara skäl inte så bra just nu och där har jag inte mycket pengar alls så det är inte hela världen, har bara lagt in ca 500 kr/mån i ett par månader och avslutade den månatliga insättningen nu.
Totalt så rör sig den samlade summan i alla fonder omkring 300’, och det är sverige- och europabaserade fonder som rullar på okej.
Jag kan ingenting men det skulle gärna lära att lära mig mer men vill inte riskera någon större förlust och sparandet kan vara långsiktigt.
Vad ska jag tänka på?
Se flesta ekonomitipsare på sociala medier utgår från att man har grundläggande kunskaper känns det som.
Där finns matnyttig och grundläggande information.
Vilken risk man kan ta är individuell. Samtidigt hör risk och avkastning i mångt och mycket ihop, Till exempel är bankkonto riskfritt på så vis att det riskeras inga förluster mer än tapp mot inflation, men det ger ju ingen vidare förväntad värdeökning på sikt. Aktiefonder å andra sidan har högre risk och också högre förväntad avkastning, men samtidigt högre risk för större förluster i perioder. Man får hitta en väg som passar en själv och eventuellt hitta en kombination mellan andel aktiefonder och bankkonto/räntefonder om det blir för hög risk med 100% aktiefonder. Bland det viktigare är att hitta en strategi som man är trygg med och som man kan hålla sig till långsiktigt och att risknivån varken blir för hög eller för låg.
Du skriver att du inte “vill riskera någon större förlust”. Har någon uppfattning om hur stor förlust i procent du skulle kunna stå ut med? Det kan vara ett sätt att komma fram till vilken total risk du ska ha.
Som sagt, det länkade avsnittet kan vara bra att börja med. Där kan du också få igång tankar kring fondval och fördelning och dylikt. Sedan finns det många andra avsnitt du kan kolla in under “Börja här”.
Det är bara att fråga på i forumet om du kommer på fler frågor!
Jag tänker mig lågrisksparande med inte så stor avkastning men att jag kan sätta in ett par hundra i månaden så att jag har en liten värdeökning om fem-tio år om jag vill köpa hus tex.
Det jag har nu är;
Handelsbanken Multi Asset 25 (500 kr/mån)
Handelsbanken Sverige Index (500 kr/mån)
Handelsbanken Multi Asset 75 (500 kr/mån)
Har avslutat sparandet i dessa men de ligger kvar;
Handelsbanken USA Index (den här har gått back)
Handelsbanken Global Digital
Eftersom jag inte vet mycket och därför inte har kapacitet/intresse av att flytta runt pengar behöver jag något som kan rulla på självständigt men som jag så klart är medveten om inte kommer öka hur mycket som helst.
Handelsbanken multi asset kan du slänga i soptunnan. Om du vill stanna kvar hos Handelsbanken så kör en global indexfond och räntefond/sparkonto för kortare sparhorisont eller öppna ett konto hos Lysa där du får förslag på fördelning mellan aktier och räntor som passar dig.
Okej, tack. De har ändå tuffat på sakta men stadigt så därför har jag inte gjort mig av med dem. Har haft dem i många år efter rådgivning med banken och sen inte rört något annat än att det automatiskt sätts in en femhundring varje månad.
En av dem ligger under ett isk-konto, dvs pengar för först över till isk och sen till fonden (också via rådgivning av banken).
Hur gör jag, flyttar jag helt enkelt över sparandet och innehavet till en annan fond?
Jag hade inte för avsikt att byta bank men egentligen spelar det ingen roll. Har bara alltid haft samma och inte engagerat mig.
Det största problemet med de fonderna är att avgiften är skyhög, det är därför bankens rådgivare rekommenderar dem. Skulle säga att det smidigast för dig att göra är att
Sälja fonderna (de som inte är indexfonder) i ditt ISK och köpa Handelsbanken global index criteria som har en avgift på 0,4% vilket är en aning dyrt men mycket billigare än det du har nu.
Sälja av och plocka ut innehavet ur dina konton som inte är ISK eller KF. För AF (aktie- och fondkonto så måste du betala 30% vinstskatt, spara uppgifterna till deklarationen nästa år.
Om du har en sparhorisont på 5-10 år och vill ha låg risk så kanske en fördelning på 50/50 är rimlig, alltså 50% av innehavet i en global aktieindexfond och 50% på sparkonto med ränta (går att låsa för högre ränta) eller räntefonder.
Om du vill flytta till Lysa så kan du först börja med att öppna ett ISK hos dem och sedan via dem begära en flytt från ditt ISK hos Handelsbanken där innehavet säljs och flyttas till ditt ISK hos Lysa utan att åka på extra skatt för insättning.
Läs dock på själv och fundera igenom det innan du gör något.
Jag kommer “spontant” behöva pengar och det som finns på mina multi asset konton täcker det plus lite till.
Eftersom jag i princip blev rådd att avsluta de fonderna så tänker jag att det vore klokast att ta ut de pengarna och använda i det här fallet. Alternativet är att ta ett lån eller sälja av i de andra fonderna.
Vad tror ni är bäst, utifrån den här knappa informationen
Jag sparar ju pengar för att använda dem vid behov så det är inte ett okynnesnyttjande.
Just nu backar de lite så jag tänker att jag avvaktar lite (det är ingen brådska) till de vänder åt rätt håll igen.
Råd, tack
Att sälja av multi asset fonderna och använda de pengarna låter som en bättre idé än att ta lån. Om de ligger i ISK är det bara att sälja fonderna och överföra pengarna till ditt vanliga bankkonto och spendera utan att behöva tänka på skatt men om de ligger i ditt AF konto så spara pengar för att betala vinstskatten på 30% nästa år.
Börjar bli lite stressad för fonderna dyker som bara den. Ska jag göra mig av med dem innan skeppet kapsejsar helt eller är det bättre att ha is i magen…
Behöver du pengarna nu? Har sparhorisonten plötsligt drasktiskt ändrats?
Det är ingen hemlighet att börsen är volatil. Några bra förutsättningar att komma ihåg är att varje enskilt år så kan börsen ge allt mellan -50% och +50%. Under varje 10-årsperiod dessutom 1-2 större nedgångar. Det är fullt rimligt och normalt. Men i det långa loppet (10-20+år) så har tjänar man nästan ändå alltod på att bara vara fullinvesterad hela tiden, utan något pillande eller försök att hoppa ut och in i marknaden.
Då tror jag det är bättre att försöka jobba med stressen och känslorna kopplade till börsen, än att sälja dina innehav fastän du inte behöver pengarna.