Efter många års sparande sålde jag allt i slutet av sommaren 2022. Jag gjorde det på inrådan av en “rådgivare” trots att det gick emot den strategi jag haft i många år (månadsspara i vått å torrt).
Jag tyckte väl antagligen det var lite roligt att köra lite Gambling och ta hem vinsten.
Det blev ju förstås en stor vinst men jag har missat 10% utveckling som jag hade haft om jag istället legat kvar. Känns ju förstås dumt i efterhand men sitter nu på ca 1mkr i likvida medel på 3% Sparkonto (som visserligen är rätt bra).
Det känns så B att köpa in sig igen nu i ett dyrare läge. Men kanske är det bara att bita i det sura äpplet. Är 40 år och inte i direkt behov av de här pengarna så de kan gott ligga i 20 år till. Har bara sparat i indexfonder.
Allt handlar ju om vad ditt mål är med pengarna och det är svårt att ge råd om hur du ska göra utan att veta mer om det.
Men generellt: Att tajma marknaden så som du försökte göra 2022 är mycket svårt. Sätt din sparhorisont och välj investeringstyp (fonder, räntefonder, räntekonto) baserat på det. Sitt sedan still i båten så länge inget kring ditt beslut och mål fundamentalt förändras.
Att inte gå in i marknaden nu pga att den står 10% högre är en tankemiss eftersom den långsiktiga trenden är upp. Stannar du utanför riskerar du faktiskt att aldrig komma in på en lägre nivå än nu. Men man vet helt enkelt inte. Känns det läskigt att putta in allt direkt kan du snitta in dig under exempelvis 6-12 månader om du önskar komma in i marknaden igen.
Kanon med indexfonder och lång sparhorisont, det talar för att du absolut kan investera nu igen. Om 20 år kommer denna lilla ”förlust” kännas både irrelevant och avlägsen.
Först och främst, grattis till insikten att ”rådgivare” är något helt annat än vad de kallas.
I din situation hade jag tagit mig en funderare på tidshorisont och allmän riskvilja och sen köpt in mig lagom fort. Det statistiskt bästa är att ha tid i marknaden men det kan ju känslomässigt kännas bättre att portionera ut köpen.
Jag hade köpt in mig igen, tråkigt att du tappade 10% på ett “råd”, men börsen lär gå upp under de kommande 20 åren. Om du väntar på ett bättre läge kan det lika väl bli 20%. Självklart finns möjligheten att börsen går ner lite så det blir 5%. Men över tid brukar börsen gå upp, och ju längre du väntar desto mindre är sannolikheten att den går ner igen.
Ni skriver ju just det jag vill höra. Känns så korkat ett ha tagit råd av någon på det där sättet men om ni bara visste vilka andra råd jag fick (blanka råvaror osv) så kom jag nog ganska billigt undan. Men han hade väldigt bra övertalningsförmåga och börsen hade ju gått spikrakt rakt upp i två år och nu kom räntechocken och krig osv…
Har egentligen inget sparmål men har pengar över varje månad som jag vill investera klokt bara.
Ett klockrent exempel på hur det kan bli om man försöker time:a marknaden. Perfekt lärdom för dig själv och andra som har liknande funderingar. Det är två grejer i det här: 1. Du går ut och går miste om utveckling, ångrar dig och 2. har svårt att ta sig in igen eftersom det ju gått upp 10%. Så risken finns att du går miste om ännu fler procent eftersom du inte vågar dig in igen då det gått upp så mycket, så du väntar på nästa gång det går ner till samma nivå som du gick ur, men den nivån kanske aldrig kommer så det slutar med att du går miste om väldigt stora mängder pengar.
Tack för råd och stöd! Skönt att höra lite kloka råd. Jag kommer köpa in mig. Lägger allt i SBB och hoppas på att nya VDn kan ordna tillbaka mina 10 procent
Se det såhär du förlorade ju inga pengar, hade ju varit värre om du investerat 2 miljoner och när du sålde så fans det bara en fjuttig miljon kvar
Man ska inte gråta över spilld mjölk och 40 år betyder ju att du har halva livet framför dig. Stora fördelen nu är ju att du kan välja en annan strategi, det kanske man inte ska göra (om man inte spelar poker varje dag) men om du skulle känna för att köpa aktier för 200.000 och gå “all in” på en viss aktie tror jag det är lättare psykologiskt att göra det nu.
Snittavkastningen på (Svenska?) börsen är väl runt 7% (?) så 3% känns ju lite surt om du har 20 års tidshorisont.
Jag vet ju som sagt egentligen alla svaren själv. Kändes bara bra att lufta lite och få in lite frisk luft i systemet. Har ju som sagt inte förlorat något utan snarare gått miste om en vinst.
Det komiska är att när jag började spara på allvar för ca 15 år sedan så kändes det som att jag då gick in på topp med ett stort obehag. Sedan har det bara rullat på och då varit lätt att ta med och motgångar eftersom det bara varit gröna siffror på totalen. Nu är jag i samma läge som när jag var nybörjare. Behöll lyckligtvis mitt löneväxlande däremot.
Inga aktier för mig. Köpte massa Haldex och gjorde en jättevinst på det i samband med uppköpet förra året. Men har även ägt Swedbank… Plus minus noll. Min grej är indexfonder. Har inte nerverna för svängningarna på aktiemarknaden.
Jag hade väntat till nästa dipp med ett inköpskaptial som är så stort. Om du har råd att vänta 20 år så har du råd o vänta på kraschen efter sommaren och köpa in dig efter kaoset. Glöm inte bort att mycket ekonomi information är missvisande speciellt i svensk media, och effekterna av att de största tillverkarna och tillgångarna i världen idag har gått ifrån dollarn, samtidigt som de bestämdes att man skulle trycka ut mer pengar nyligen så finns de ingen fundamental grund till en uppgång, vad än andra säger.
Att folk tänker att börsen ska rädda de och att de är bara att belåna upp sig o härda ut den tuffa perioden är fel tänk.
Historiskt sätt har vi inte haft en stor krasch följt av depression på flera 10tals år. Och marknaden älskar statistiken och historik så vad får än att tro att världen är ekonomiskt bättre lagt nu efter pandemin och pågående krig och oroligheter än för säg 3 år sedan? Samtidigt blir man lurad av indexfonder också eftersom såfort ett bolag inte blir attraktivt så blir den utkastad, vilket mig säger att index kan inte långsiktigt gå ner, så en bra investering men hur länge? Hur många procent av folket idag är investerade i börsen jämnfört med för 40 år sedan? Ändå är pengar luft och gratis sedan 1972 och bara veckans senaste nyheter om att svenska kronan inte längre går att växla utomlands borde väcka en oro i vad som egentligen pågår.
De flesta tänker tillbaka och letar efter orsaker till varför men blir ständigt bombarderade med information om varför de är bra och vilka möjligheter de finns.
Lyssna inte på mig eller på någon annan. Har du ett stort kapital och tänker att de ska vara livsavgörande pengar, gör din egna research, avsätt 2 timmar om dagen i 30 dagar på att lära dig ekonomi och så blir du mycket säkrare på dina investeringar.
Pengarna sitter ju på kontot fortfarande och jag måste säga att det är lockande att vänta lite till, och lite till och lite till… Det är så min höst 2022 och vår 2023 sett ut. Små nedgångar har gett hopp om ett ras. Och just det bygger också upp en jäkla trist mentalitet. Att Vilja att det ska gå dåligt utvecklar inte direkt min underbara personlighet. Det skapar en föreställning att min privatekonomi är viktigare än samhällsekonomin vilket ju är helt fel. Det var mycket roligare att glädjas åt alla uppgångar och fina kvartalsrapporter.
Jag vet ju att jag borde gå in, men samtidigt vet jag hur smärtsamt det kommer vara att se pengarna krympa i kanske flera månader om det går ner. Man säger ju “sell in may and go away”
För mig blir det då tvärtom om jag köper in mig nu.
Svårt o säga, beror på hur man tänker ekonomi på privat nivå eller global nivå.
På global nivå har fallet redan börjat, glöm aldrig bort att aktiemarknaden i sig är en fantasi och inte alltid ger en blick över realiteten.
Jag satsade på neråt i olika sektorer för cirka 9 månader sen och ligger väldigt bra till. Men jag tittar också mycket på institutioner och vad gör politikerna, följer deras köp inom olika sektorer.
Men om de är något som styrker mig i min tanke är aktiemarknaden är inte till för vem som helst. Något man länge sagt, och man har t.o.m sagt att man måste rensa bland 20-60.000euro löntagare då dessa personer har vunnit stort senaste 13 åren så behövs en rensning av det. Hur kommer rensning kan man fråga sig?
Ja va händer nu? Hur många när räntehöjningarna kom tänkte jag rider ut stormen med mina medel, för de blir bättre sen. Och när de började så va det max 6 månader. Sen 1 år sen nu måste de vända. Nu säger man räkna med 5-8% ränta på bolån kommande 5-8 åren. Va händer då med folket i vårt fina belånade land?
Folk pratar bara massa, och visst hela ekonomin inom allt bygger på projektioner av vad som komma skall, jag säger åter, ta inte mina ord gör er egen Research,
Jag tycker de är konstigt att de finns en stor andel svenskar som har miljonbelopp på avanza men förstår inte vad kontantinsatsen finns till för, eller att du tekniskt sätt inte behöver betala skatt i Sverige.
Den ovissheten och snacket bland taxichaufförer som pratar aktier är skrämmande.