Hej!
I höstas sålde vi vårt hus med en rejäl vinst. Under förra året sålde vi också av aktier med en rejäl vinst. Nu sitter vi utan lån med en rejäl kassa på ett vanligt bankkonto. Känns väldigt osäkert att investera idag. Vi funderar på ett nytt boende och/eller en investering i lägenhet/hus, men känns oklokt att köpa nu när priserna känns maxade och framtida bostadsmarknad väldigt osäker. Känns också oklokt att investera i fonder o dyl när det stadigt tickar nedåt varje dag. Vi har aldrig varit aktiva investerare och har tidigare “bara” sparat/investerat i boende och av banken rekommenderade fonder. Så för att få lite input och kanske lite mer insikt ställer jag frågan här: Vad ska vi göra nu?
Stort tack för all input!
Kanske boka ett möte hos Småspararguiden? De kostar ca 2000 kr/timme, men det borde man ju tjäna igen snabbt på att fatta rätt beslut när det handlar om så mycket pengar.
(Ja, jag vet att jag länkar till dem rätt ofta i forumet, men jag lovar att jag inte tjänar något på det. Jag känner dem inte heller. Tycer bara det verkar vara ett bra företag)
På kort sikt kan ni i vilket fall se till att pengarna sitter på bankkonton med ränta. Skaffa konton med statlig insättningsgaranti, utan bindningstid, och med fria uttag så att ni lätt kan flytta pengarna när ni vet vad ni vill göra med dem. Det här kan ni göra redan ikväll. Kom ihåg att ha max 1 miljon per bank så att pengarna täcks av insättningsgarantin!
I din situation hade jag:
- Funderat på vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att gå in på bostasmarknaden igen samt hur länge jag är villig att vänta på sjunkade priser/att dessa kriterier ska bli uppfyllda.ä. Samt hur jag planerar att agera om priserna istället stiger under denna period.
Rör det sig om en tidshorisont på 0-3 år som bostaden ska köpas inom hade jag haft dessa pengar i huvudsak på sparkonto med ränta.
Personligen tänker jag att bostäder är till för att bo i och att livet är för kort för att vänta på en bostadskrasch som kan komma imorgon men lika gärna om 30 år och att det bara är att gilla läget men ta höjd för ökade räntekostnader så att ens ekonomi klarar det. Samt att man planerar att bo i bostaden under några år så att man kan rida ut eventuella stormar.
- Osäker på om du även har pengar som ska in på börsen eller om försäljningen av aktier var pga framtida bostadsköp. Om även en betydande summa pengar ska in på börsen hade jag börjat månadsspara inom under 1-2 år, inte för att det är smartare utan för att det känns bättre ifall börsen skulle fortsätta falla. Börsen kan lika gärna gå upp under denna tid eller krasch, ingen vet och inte jag heller. Det under förutsättning att det är pengar som inte behövs inom en överskådlig (5-10 år) framtid. Sen alltid bra att fundera innan man går ur börsen i vilket läge man planerar att gå in och vad man gör om det läget inte inträffar.
Frågan har ju varit uppe hur många gånger om helst på detta forum. Kontentan är alltid att det går inte att förutspå framtiden, så fokusera på hur era liv ser ut istället. Jag antar att ni har något annat boende än det ni sålde? Den största frågan är kanske hur vill ni bo i framtiden? Och när vill ni köpa detta boende?
När det gäller att investera i fonder så rekommenderar jag att lyssna på avsnitt 146 “Är det dags att köpa nu?”.
Tänk på att när börsen gått ner 30% så måste den gå upp 43% för att återhämta sig. Men det kommer den göra även om det tar tid.
Eller -40% ger +67%.
-50% ger +100% för att komma tillbaka till starten.
Alltså jättebra om man sitter på cash.
Det går inte att veta när botten är nådd så lite chansning kommer det bli när man exakt ska köpa men det ska vara lite panikstämning helst. “Blodet ska flyta på gatorna” som Jan citerade någon.
När man köpt får man tänka att man gjort en kalkyl som man är tillräckligt nöjd med. Sedan får man acceptera att det kanske går ner mer. Men har man bestämt att gå in på -30% och vet att man tycker att +42% är ok under kanske 4 år så får man vara nöjd och inte logga in och kolla hur det går när man väl har köpt.
Jag råkade ha pengar vid coronakraschen och lyssnade då på avsnitt 146. Köpte, träffade inte precis botten men det blev en otroligt bra affär och jag kände hela tiden att jag gjort rätt. Och tillräckligt bra för att vara nöjd.
Dock är det väl troligt att en återhämtning kommer ta mycket längre tid denna gången.