Hej!
Vi har genom renoveringar av hus och lägenheter fått ihop ca 2 milj kronor som i dagsläget sitter på vanligt sparkonto då vi precis fått tillbaks dem efter en försäljning av lägenheten vi ägt.
Lyssnar på podden och inser att det snart börjar bli ett väldigt bra läge för att investera sina pengar, men samtidigt vet jag inte om vi är redo att låsa in allt med tanke på att vi inte vet hur länge det dröjer innan det stiger igen.
Vi tycker ju fortfarande det är otroligt roligt att köpa bohag och renovera, så vet inte om vi är villiga att släppa detta.
Men hur skulle ni tänka? Skulle ni lägga in alla pengar på aktiemarknaden för att det just nu börjar bli ”för bra” för att inte göra det, eller skulle ni tänka att ni behöll dem och gjorde era vinster/stegringar på att fortsätta renovera?
Eller försöka med både och? Hälften hälften?
Hej och välkommen till forumet. Hur lång tidplan har ni innan ni eventuellt skall köpa nästa objekt och i vilken prisklass samt belåningsgrad kikar ni på.
Hus och lägenheter stiger inte längre i pris, men det gör inte börsen heller. Kanske inte lika lätt framöver att tjäna pengar något av dessa.
Släpp inte det som ni tycker är roligt, om ni tror att affärsidén fortfarande håller. Om 5-10 år visar det sig nog att idag var ett bra tillfälle att gå in på börsen. Hälften hälften brukar vara en skaplig kompromiss när man velar mellan olika alternativ.
Sitter själv med ganska mycket kapital efter en försäljning men är inte lika säker på den känslan. Jag är född 1967 och har varit med i många “kriser” genom åren och upplever ändå att det känns som väldigt osäkert hur man ska se på framtiden just nu. Kommer använda delar av kapitalet för att minska lån i vårt eget fall eftersom det ger en hygglig “direktavkastning” i form av lägre räntekostnader framöver.
MEN gillar ni att köpa och renovera så går det ju att göra även i en sjunkande marknad även om man då “har tiden emot sig istället för tiden med sig” när man väl tryckt in pengarna i ett projekt. Så man behöver nog ta höjd för det i så fall när man väljer mellan olika objekt och sen se till att hålla tempot uppe.
I sämre tider kan man också göra fynd via Kronofogdens auktioner, försäljning via konkursförvaltare, via bankkontakter, andra affärskontakter, olika auktionssidor osv. (Jag HOPPAS dock att vi inte kommer dit. Det är ingen rolig tid i samhället då!)
Var med på 90-talet inom bilbranchen när det såldes ut stora konkurspartier av bilar från olika ställen. (nya och begagnade, både enstaka bilar och bilflottor på 100-tals bilar i klump) Hade man då med fingrarna på rätt ställen så kunde det bli riktigt bra. Tricket vara bara att ha is i magen och välja objekt med ännu större omsorg.
I dagens bostadsklimat skulle jag nog avvaktat lite tills det verkar uppstå ett nytt “jämnviktsläge” med priser där säljare/köpare möts med samma inställning till marknadspris. Just nu lever vissa säljare kvar i pristopparna och en del nervösa köparna ser orealistiskt snabb fallhöjd.
Så sätt pengarna på ett räntebärande konto. (Kom ihåg att reservera pengar till ev vinstskatt om ni inte skjuter in de i något nytt.) Sen fortsätter ni följa bostadsaffärerna i ert område och går på några intressanta visningar för att ta tempen under en period. Då hör ni också hur Mäklarna och de andra spekulanterna pratar omkring marknadsläget.
Jag brukar själv göra så på både hus och bilar. Spara intressanta annonser och sen se vad de såldes för efteråt för att se om ens initiala magkänsla kring priset stämde. Lycka till!
Det smartaste är väl att investera hälften i mindre summor över en längre tid (1-2 år) och sätta resten på ett låst konto med lite högre ränta?
Tänk bara på att fördela köpen i aktier i STORA STABILA TRÅKIGA BOLAG MED BRA DIREKTAVKASTNING och förslagsvis globala indexfonder Det är OK att ra risker, men då är väl rekommendationen max 5% av hela kapitalet.
Det är faktiskt inte så svårt, men läs på ordentligt och ta inga onödiga förhoppnings-risker.