Fundering kring fonder

Hej, jag är 25 & har ca 200k som jag hitintills haft på avanzas fondrobot.

Lägger in ca 3-4k per månad med autogiro, och har väl planer på att om kanske 5-10 år köpa hus med sambon.

Har läst på en hel del både här & på andra sidor. Vissa tycker att man kan köra på 100% aktie fond oavsett tidshorisont medans andra säger 5-10år + för 100% aktier.

Andra tycker man ska sprida ut det lite mer så man har tex 60-80% aktiefonder & 20-40% räntefonder.

Min tanke är antingen 100% avanza global
Alternativt 70-80% global & resterande i svensk aktiefond eller räntefond.

Jag tänker bara att ränta på räntan blir sämre & sämre desto mer man delar upp det, eller är jag ute och cyklar?

Jag är lite kluven på hur jag ska göra bara, hur hade ni gjort?

25 år ung med 20-40% räntefonder?! Aldrig i livet, ha en buffert på sparkonto och kasta in resten i aktiefonder.

4 gillningar

100% Globalt index, bortsett från buffert.

2 gillningar

Välkommen till forumet

Buffert först förslagsvis på sparkonto. Sen 100% global indexfond.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

Lycka till.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Med så pass lång tidshorisont och oklart läge kring när husköp är aktuellt, samt att du sparar bra varje månad så hade jag kört allt i en global indexfond, om du inte har lust att krydda för att du är intresserad eller tror på någon speciell region eller sektor.

Känner du dig själv väl och vet att du kan låta bli att pilla och istället spara på, vid en börsnedgång, då är detta ett nästan klockrent sätt att få en god värdeökning.

Fler “robotar” har lite extra på hemmamarknaden och det kan väl vara en tanke till “krydda” om du tror på den lösningen själv.

Bra sparat hittills och god lycka framöver! :+1:

1 gillning

Tack så mycket för alla fina svar! Blir en buffert & resterande på avanza global :smiling_face:

Även om TS tänker att om 5-10 år så kanske han köper hus med sin sambo så kan planerna ändras snabbt.

Om sex månader kanske hon är gravid och om ett barn kommer kanske hon insisterar på att det är bra att låta det växa upp i villa.

Villa om 5-10 år är inte en parameter som kan vara huggen i sten.

Jag tror sambon plötsligt kan ändra sig så de sitter i villa om 3 år, men det kanske säger mer om mig och min äktenskaps-historia än om TS.

Jag älskar hur TS för dig automatiskt är en man i en heterogeneration med barnplaner. :joy:

Ja, troligen.

1 gillning

Jag kanske har stereotypa mentala bilder, men tänk om TS är en kvinna vars fru om 6 månader insisterar på att de ska skaffa barn och villa?

De har det ju så bra tillsammans, varför inte stadga sig på riktigt?

Hon kanske vill se att TS har commitment och menar allvar, varför inte skaffa barn och villa då?

Om börsen går ner, tänker du då “oj, nu kanske jag måste sälja med förlust för att finansiera husköpet”, eller tänker du “det gör inget, jag vet ändå inte när det är dags för hus, det hinner nog gå upp igen”?

Såklart är det inte något som är hugget i sten men får för stunden utgå från att det går som vi planerat.

Förstår vad du menar, har en kollega som skulle köpa hus om ”några år” men vipps så ville frugan ha ett så blev det inom årets slut.

Skulle förutsättningarna ändras och man vill ha det tidigare så är det väl trevligt om man har råd, men ingen av oss har någon som kan skjuta till ekonomiskt på det viset så då får vi fixa fram den kosingen själva :slight_smile:

Är väl lite beroende på när & hur den skulle gå ner, går den ner nästa år så är det bara att sitta lugnt i båten men det är klart det blir svårare om den skulle krascha precis innan man tänkte köpa huset.

Har sett att vissa rekommenderar att man börjar sadla om från aktier till säkrare alternativ när man börjar närma sig målet.

Men absolut en bra sak att tänka på

Om jag skulle köpa hus om 5 år skulle jag börja leta efter bra affär att sälja aktiefonder. Sedan parkera den del som ska användas till köp i riskfri ränta i den valuta köpet är tänkt. Dvs när du når den förväntade avkastningen är det dags att sälja. Det är tråkigt att paniksälja senare till sämre avkastning.

Om resten är tänkt för 10 år eller mer kan det vara kvar i aktierfond.

1 gillning

Absolut, dina famtidsspaningar har jag inga problem med alls. :smiley: :+1:

Det är ett klokt förhållningssätt som jag använt. Pengar man verkligen behöver ska man inte låta slumpen sänka i värde precis innan de behövs.

Men matematiskt spelar det ingen roll när i en tidsserie en nedgång kommer.

Om du sparar (en engångssumma) i 10 år och får en avkastning på 4 gånger pengarna, då är fullt rimligt att anta att du under tiden får vara med om 1-2 nedgångar på 30%.
Det påverkar inte slutsumman, 4 ggr pengarna, när i tiden nergångarna inträffar.

I en tidsserie kan du kasta om alla uppgångs-dagar och nedgångs-dagar och slutsumman blir det samma.

När du månadssparar är det mer komplext.
När du har ett slutmål, då är det mer komplext.

Månadssparar man med slutmål får man mer för pengarna om börsen går dåligt i början av sparperioden och absolut inte går ner på slutet.

2 gillningar

Hmm… Det beror på er sits.
Det är bäst chans till bra avkastning på aktiemarknaden i genomsnitt. MEN det finns en risk att marknaden är ned kraftigt åren ni skall köpa hus. Ex Halverat värde förekommer. MEN har ni köpt breda indexfonder med låg avgift återhämtar det sig de senaste 200+ åren ALLTID hittils över tid och kör ifatt en kurva som pekar fint uppåt.
Det händer tyvärr att det tar tid. både 10 och 20 år kan det dröja (men inte så ofta).
DVS
OM ni kommer ha fått ihop pengar med marginal till huset. Tag fondmarknaden. Säg 3 procent extra varje år över lågriskkonton kan man kanske hoppas på . . Senaste 20+ åren på aktiemarknaden har varit mycket bättre än “normalt” men det behöver inte hålla i sig…
OM ni verkligen behöver den summa ni sparat om 5-10 år men det funkar med sådär ränta. Tag bankkonto eller annan låg risk placering om ni inte har vettig plan B.
Man kan förstås kompromissa och köra en mix…

1 gillning

Vi går i husköparplaner, ska på visning imorgon.
Är 100% investerad i indexfonder. Skulle det bli en dipp så är det bara att skjuta köpet framåt.

2 gillningar

1 gillning