Hej alla kloka människor!
Varning för långt inlägg, men här kommer det…
Jag har nyligen fått ett arv på nästan 4 miljoner kronor. Vad?! 4 MILJONER KRONOR?! Ja, jag fattar fortfarande inte. Vilken otrolig summa och vilken otrolig möjlighet!
Det är jättespännande, men samtidigt känner jag mig helt osäker på hur jag ska använda pengarna på bästa sätt. Nu har det gått en månad sedan pengarna landade på mitt konto, och jag har fortfarande inte rört dem. Jag förstår att jag “går miste om” en hel del pengar för varje extra dag som de ligger på mitt vanliga sparkonto, så nu är det dags att ta tag i det… men…men… här sitter jag med beslutsförlamning…
Lite kort om mig:
Jag är 32 år gammal. Jag är gift och vi har båda bra och stabila inkomster, och lever “well below our means”, men ändå med gott om utrymme för att gå ut, resa och unna oss det vi vill.
Vi har inga barn, men kommer troligen vilja skaffa barn inom ett par år.
Vi bor för närvarande i hyreslägenhet, men söker aktivt hus att köpa. Vi budgeterar att där vi bor kommer prislappen nog landa mellan 5 och 5,5 mkr.
Jag känner mig så tacksam och peppad över att ha fått en sådan boost i min ekonomi, och jag vill nyttja den här möjligheten för att ge mig själv en bättre framtid. Jag vill inte jobba 40 timmar i veckan i 30+ år till. Jag vill kunna nå ekonomisk frihet och ha möjligheten att faktiskt leva mitt liv medan jag är ung.
Jag försöker läsa och lära mig hur jag ska gå tillväga för att komma dit. Det verkar som att FIRE är det folk pratar mest om, men jag vet inte om det är något för mig. Att delvis investera stora summor och sedan leva på det är jag med på, men att lita 100 % på att leva på investerade pengar känns riktigt skrämmande. “Vad händer om börsen går riktigt dåligt och jag förlorar allt?!” skriker min hjärna.
Jag vill hitta andra sätt att “investera mina pengar” som inte är bokstavligt det. Man hör talas om side hustle-idéer för passiv inkomst från typ USA, men när det gäller Sverige – är de lönsamma? Köpa fastigheter och hyra ut? Varuautomater? Tvättomat? Vad finns det i Sverige för möjligheter till passiv inkomst?
Som sagt, jag är 32 nu, och jag känner att jag vill sätta fart och bli ekonomiskt fri innan jag fyller 40. 7,5 år – det borde ju gå, tänker jag!
Det är därför jag sitter och skriver denna post. Jag behöver kloka tips från er som redan har gjort resan!
Så här kommer en sammanfattning av hur min/vår ekonomiska situation ser ut idag:
-
Vi budgeterar allt, inklusive pengar för att äta ute, köpa kläder och annat roligt varje månad
-
Buffert motsvarande 6 månader på ett sparkonto med hög ränta
-
Varsitt eget sparande (mitt ligger på ca 150 000 kr på ett sparkonto med hög ränta)
-
Månadssparande för semester/resor
-
Månadssparande för bilrelaterade utgifter (t.ex. besiktning, däckbyte, om något går sönder)
-
Varsitt månatligt pensionssparande i globala indexfonder (1 500 kr/var, med planen att öka med 500 kr/månad/var varje år i samband med löneökning)
-
Inga lån förutom CSN
-
Bytte bil förra året och planerar att inte behöva byta igen på minst 10 år (hoppas vi!)
-
1,7 mkr till kontantinsats + eventuella renoveringar
Vad vi har över:
-
18 000 kr/månad för övrigt sparande. Detta sparade vi tidigare till kontantinsats på ett sparkonto med hög ränta. Men vad ska vi göra med detta nu varje månad, när vi inte längre behöver spara till kontantinsatsen? Ska det fortsätta vara “huspengar” för framtida behov som möbler, ny TV, renoveringar, rör som går sönder, tak som behöver fixas osv?
-
2 mkr. Detta tänker jag dela i två delar:
-
1 mkr kanske ska investeras? Hur? 30 % räntefonder och 70 % aktiefonder?
-
1 mkr sättas i ett fasträntekonto och bindas 6 månader i taget? 1 år? Man vill ju uppnå ränta på ränta här också, så mer än 1 år känns fel. Och varför inte investera dessa pengar också, frågar ni? Jag tänker att det kan vara bra att ha en del av pengarna tillgängligt. T.ex. om 4 år om vi behöver två bilar istället för en, eller om 6 år om vi vill köpa ett fritidsboende, eller andra stora framtida utgifter som vi inte kan förutse idag.
-
Använda en del till någon annan typ av investering som ger passiv inkomst?
-
Om jag räknar idag så är 50 000 kr i månaden en jättebra summa för oss att leva på (detta tar såklart inte hänsyn till inflation). Det är mer än vad vi lever på idag, inklusive sådant som resor, restaurangbesök och kläder. Det är alltså den nivå vi minst vill kunna nå för att känna oss ekonomiskt fria.
Jag tänker att kanske halva summan skulle kunna komma från investeringar (typ något FIRE-upplägg), och den andra halvan från passiv inkomst/deltidsarbete?
Jag har läst om 12/12/12 principen, och om jag har räknat rätt: om jag investerar 1 mkr idag och fortsätter investera 18 000 kr/månad i 12 år, skulle det kunna ge cirka 25 000 kr/månad resten av livet. Så det skulle kunna täcka investeringshalvan.
Men då hamnar vi utanför tidsramen på 7,5 år (vilket är en dröm men självklart inget måste), och det blir inget kvar till annat sparande (åtminstone tills nästa löneökning). Men kanske behövs inte det ens?
Det känns så svårt att veta hur man ska fördela sitt sparande och hur många “potter” man ska ha. Hur hittar man balansen mellan investeringar och tillgängliga pengar?
Om du har orkat läsa så här långt – stort tack för ditt tålamod och intresse! Jag skulle verkligen uppskatta att höra dina åsikter och erfarenheter, och vad du skulle göra i min situation.
Det här är helt nytt för mig, och det finns så mycket information där ute att det är svårt att avgöra vad som passar bäst för just mig och mina mål.