Jag kan inte se min kommentar, så jag lägger in det som ett svar istället.
Jag förstår hur du menar. Jag ska försöka förtydliga mitt resonemang givet att pengarna inte ska användas inom 3-5 år.
Om en person får säg 100000:- i arv som redan är investerade i t.ex. en enda globalfond så är det ju ett tillskott till den personen som denne inte haft förut. Det mest rationella i det läget är ju inte att sälja av allt för att sedan börja investera pengarna igen på nytt med 40% dag ett och sedan hålla inne 60% och fördela det på tre år.
Detsamma gäller för pengar du får på ett konto. Det är pengar du inte haft tidigare och ska du inte använda dem inom 10 år så ser jag inte varför de inte ska få börja arbeta direkt.
För min del hade jag lagt allt i en global indexfond, men jag tror du är den lite mer försiktige. Jag skulle då ta en 60/40-fördelning mellan aktier och räntor.
Jag tycker du kan lägga 40% på ett räntebärande sparkonto hos SBAB och resterande 60% i EN global indexfond, LF Global Indexnära eller SPP Aktiefond Global A. Fortsätt sedan månadsspara enligt den modellen, 40% till sparkonto och 60% in i globalfonden.
Jag gjorde precis så till min mamma, men där är det 2/3 SBAB och 1/3 globalfond. Hon har endast SPP Aktiefond Global A hos Avanza.
Jag tycker räntefonder är rätt knepigt och därför använder jag mig av sparkonton.
Hoppas det blev lite tydligare.
Med vänlig hälsning,
Fredrik