4 miljoner och drömmar om frihet. Vad skulle du göra om du var i mitt ställe?

Så är det ju alltid, om man inte gjort det förr.
Jag har i stort sett allt på börsen och lever utan inkomst, men visst är det lite “läskigare” kanske. :smiley:

Det beror på. Jag menar att man gott kan göra det lätt för sig, men visst, vill du gå in på börsen och få med tillväxtmarknader eller ha home bias så är det en smaksak, men det kräver ju mer av dig som investerare. En globalfond är mer “köp och glöm” och därför gav jag det tipset. (För egen del har jag tung home bias, men det är ju en annan sak.)

Huvudpoängen i det jag skrev är ändå att man ska ha en bra horisont för sitt investerande om man ska sätta in mycket. Med eventuella barn om knuten, föräldraledighet, VAB och annat på gång bör man ju inte sätta in för mycket om man tvingas backa på planen halvvägs och börsen samtidigt gått ner…

Vad räknar du med för avkastning på dessa? Hur mycket arbete innebär det?

Investera i fastigheter kräver en del kapital och generellt inte utan en hel del jobb.

Som jag ser dina siffror så saknas väldigt mycket kapital för att kunna göra detta på 7,5år.

Oavsett vad den underliggande tillgången är behöver du en ganska rejäl avkastning årligen. Även med 3% (inflationsjusterat) uttag så räcker inte det kapital du har och behöver dra in de kommande 7,5åren.

“WHAT IF, OM, OM, OM” Jag läser dig som du blivit stressad av något som i teorin borde leda till trygghet. Ta det lugnt och fundera på vad du vill göra i livet som är svårt att göra med barn. Vad det än är gör ni det, sen köper ni hus och skaffar barn → Njut

2 gillningar

Min situation är annorlunda eftersom jag är äldre och närmar mig tiden då jag ska börja ta ut pengar.

Jag har i nästan 30 år nästan bara köpt enskilda aktier men allt mitt nyinvesteringar nu sker i en global indexfond, förutom några hundra som är ett sparande till ett barn i släkten.

Just nu består ungefär 25% av mitt innehav av globalfonden men jag har bestämt när vissa aktier ska börja säljas av och då kommer den delen förstås att öka.

Om jag fick 4 miljoner nu skulle jag sluta jobba direkt och förmodligen sätta in det mesta av pengarna på bundna bankkonton med okej ränta för att ha säkrat alla pengar jag behöver fram tills jag får pension.

2 gillningar

Hyra ut fastighet eller boende är ett deltidsjobb.

5 gillningar

Istället för att köpa en fastighet på direktmarknaden och själv ta en enorm risk med läge, hyresgäst egen förmåga.

Varför inte bara köpa en fastighetsfond?

Då blir du ägare till 10 000tals fastigheter med proffs som sköter allt.

Just nu till cirka 30% rabatt mot direktmarknaden. Och ännu mer i vissa aktier.

På vilket sätt känns detta som en tryggare imvestering än en global indexfond?

Alla investeringar har ju sina risker, fastigheter, verksamheter, börsen. Men varuautomat känns smalare än global index i mina ögon.

1 gillning

Varför inte bara fortsätta som du gör idag fast spara dina 18k i global index istället för till kontantinsats. (Alt 9k och resten till guldkant)

Pytsa in det som blir över efter husköp lite då och då typ varje månad.

Resten förvarar du under tiden på fasträntekonto typ 3månaders så kan du ju lägga upp det så att du har tillgängligt belopp varje månad.

Är bara att gratulera till en bra situation men tänk på att 4miljoner inte är oändligt mkt pengar(men det kan bli) utan bara en fantastisk möjlighet

1 gillning

Nej, jag skulle inte investera pengar som jag tror att jag kan behöva inom en snar framtid.

Som sagt har vi redan en buffert motsvarande 6 månader, plus eget sparande. Skulle vi behöva behöva dra ner kostnader under vissa perioder – till exempel vid föräldraledighet eller VAB – finns det gott om utrymme i vår budget för det. Våra fasta kostnader idag är mindre än hälften av vad vi tjänar, och vi budgetera extras, som man skulle lätt gå utan, så just den delen känner jag mig inte orolig för :grinning_face:

Det som däremot känns mer osäkert är tanken på att i framtiden vara beroende av att hela ens “inkomst” ska komma från avkastning på börsen. Vad händer om det blir en riktigt stor nedgång? Då vill man ju helst inte ta ut pengar när marknaden går dåligt, och det känns som att man kan hamna i en svår situation :face_with_spiral_eyes:

Jag har själv inte haft så stora summor investerade och inte heller gjort det under så lång tid. Men jag minns att första halvåret förra året var ganska svagt på börsen. Men för er som har investerat i många år, mi kanske upplevde att era investeringar var ändå på plus?

Tänk det som att det säkert finns några företag på börsen som sysslar med att ställa ut varuautomater, så med din indexfond så är du redan med i den affären—utan att behöva ha egna automater.

1 gillning

Det har jag faktiskt inte hört talas om tidigare – det låter väldigt intressant! Kan du berätta lite mer?

Har du själv investerat i sådana fonder? Hur har din erfarenhet varit i så fall?

Det som känns tryggare för mig är att diversifiera sina inkomstkällor. Om en skulle gå sämre under vissa perioder, har man något annat att falla tillbaka på.

Vilka alternativ som är bra eller mindre bra vet jag dock inte än. Just nu spanar jag på olika idéer och försöker lära mig :slight_smile:

Tack! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ja, efter att ha gått igenom svaren jag fått på inlägget och funderat i några dagar lutar det åt att de pengarna också kommer att investeras löpande varje månad. Man kan ju alltid pausa eller hoppa över någon månad om det skulle uppstå behov av extra pengar.

Den större summan är jag däremot fortfarande inte helt säker på hur jag ska fördela. Men du hade inte investerat allt på en gång, utan tagit det lite i taget?

1 gillning

Bra, då har du koll på den biten och det är ju viktigt. :smiley:

Fast det är ju här forskning och beräkningar kommer in. I stort sett alla studier som gjorts bekräftar ju 4%-regeln och om man då klåfingrar sig utanför den är det ju ens eget beteende man ska vara rädd för istället för börskurvans.

Jag har inte fått lön på över ett och ett halvt år och taco '25 och krigskåt '26 har inte skrämt mig och mitt slutkapital från sommaren 2024 är större idag trots brist på nyinsättningar. Så jag är ganska övertygad om att det mest är det mentala som ska på plats innan man slutar och det tenderar att vara det om man nått dit efter lång period av investerande och inte exempelvis en lottovinst.

3 gillningar

Intressant! Jag och min fru resonerar precis tvärtom. De arv vi får går in i vår gemensamma ekonomi. Det är inte vårt “fel“ att en av oss har rika föräldrar.

Man gör som man vill såklart. Men det är inget som hindrar den som fått ett arv som enskild egendom att på eget initiativ låta arvet ingå i bodelning.

Ingen vet vad som händer i framtiden och för unga personer utan gemensamma barn så kan det hinna flyta mycket vatten under broarna.

Visst är det så. Men om man gift sig, planerar att skaffa barn och skall köpa ett hus tillsammans så hade jag redan kännt mig ganska investerad.

@freedom_dreamer Jag kanske har missat det men hur skall husköpet gå till om du använder ditt arv till köpet? Skall huset var ditt eller ert tillsammans?

Jag tror att det viktigaste för dig är att sanera din hjärna från all mumbojumbo du hört på sociala medier om “passiv inkomst.” Det är något som antingen kommer från stort investerat kapital, eller tidigare framgångar (tänk skådespelare som nu får royalties i brevlådan.).

De exempel du gav är entreprenörskap, punkt slut. Det kräver jobb, risker, och mer jobb. Det är inget som kommer gratis överhuvudtaget. Det du letar efter är mer eller mindre något sorts gratis arbitrage som alla med pengar kan göra enkelt.

Det betyder inte att du inte kan göra det du nämnde, men du bör absolut inte göra det om du ser det som en “passiv inkomst.” Men är du redo att attackera det med en entreprenöriell anda så absolut go for it, men var redo att även kunna förlora pengarna som vilket företag som helst.

Det här med passiv inkomst är en så otroligt samhällsgiftig grej som har kommit med sociala medier. 10-20 år sedan var det hype om att bli entreprenör, då var “hustle” grejen. Men det gällde precis samma saker. Kämpa och grinda för att sätta upp varuautomater, hustle och kämpa med att försöka hyra ut diverse grejer. Men någonstans med sociala medier förskönades det till att helt enkelt bara passivt tjäna pengar gratis.

Det närmsta du kan komma en passiv inkomst med sådant är antingen fonder i områden du kollar på (t.ex. fastighetsuthyrning) eller att investera i andra entreprenörer som gör grovjobbet som en ängel. Men båda bär fortfarande med sig risker.

5 gillningar

Det är lätt att säga att allt ska in på marknaden för så är det rent statistik svårare att göra då det psykiskt är tungt om det dagen efter kommer ett fall på 10-50%….

Sprider man ut det har man iallafall försöka och kan kanske stoppa in en större summa när/om ett sådant ras kommer.

Lycka till och njut av en bra utgångspunkt!