Hur investera arv

Hej!
Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig.
Jag ska investera 500.000 kr och vet inte hur jag ska placera och portionera ut kapitalet. Pengarna ska användas tidigast om 10 år så jag sparar med lång horisont. Jag har sedan tidigare sparande i fonder och aktier hos Avanza och SAVR och har nu ett par frågor:

1. Ska jag välja Lysa eller skapa en egen portfölj bestående av 80 % Global indexfond, 5-10 % tillväxtmarknad och 5-10 % små bolagsfond.

2. Ska jag köpa nu eller avvakta till i höst?Marknaden har gått rakt upp det senaste och jag har tidigare erfarenheter av att ha köpt på toppen och sedan sett kapitalet falla. Kanske bättre och se om marknaden faller tillbaka lite under sommaren?

3. Ska jag köpa allt i ett bräde eller portionera ut? Om portionera, hur mkt i taget?

Stort tack för tips och goda råd.

Har du kollat in dessa avsnitt?

1 gillning

Tack! Ja, som jag förstår det är det allt på en gång som är det generella tipset. Men min fråga är lite mer riktad till just här och nu. USA går som tåget och sommarbörsen brukar enligt sägen vara sämre osv.

Jag hade spritt ut över tid för att det känns lite mindre läskigt. Det skulle ju vara trist om man slänger in pengarna dagen innan en gigantisk börskrasch…

Först och främst så vill jag beklaga sorgen, hoppas du och resten av din familj under omständigheterna mår bra. :blush:

Det här blir ett försök att tajma marknaden. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har en aning om hur börsen kommer gå i sommar. Jag trodde på en svag vår och har haft tvärfel. Jag tror som du på en svagare period framåt men det finns väl inget som säger att jag inte har tvärfel igen. Trots min tanke tryckte jag in så jag, förutom buffert, var fullinvesterad på börsen i vintras. Jag har helt enkelt gett upp att försöka vara smart och tajma och insett att jag ändå inte kan förutspå framtiden.

Det som jag ser blir viktigt för dig är att lita på din magkänsla. Om du är rädd för att gå in med allt kapital nu så portionera ut det. Stiger börsen får du avkastning på en del, sjunker den förlorar du inte lika mycket. Men psykologin i detta är mycket starkare än vad vi ofta tänker oss. Allt behöver inte vara strikt rationellt utan lita på din känsla och portionera ut i den takt det känns bra för dig. :blush: Det är dina pengar och du som ska hantera känslorna som kommer med upp/nedgångar. De generella tipsen har du koll på men mitt tips är att du ska lita på dig själv.

Rörande dina investeringsplaner låter båda sunda. Du kommer göra ett bra val oavsett och det blir mer en smaksak i hur du vill ha det.

Om du vill/orkar så prova både och. Vill du göra det enkelt välj ett av dom. Oavsett låter det som kloka val.

Lycka till! :blush:

1 gillning

Jag har hört någon säga "köp till sillen och sälj till kräftorna ". Vet inte om det stämmer. Men att köpa till låga priser fonder/aktier som du gillar/tror på kan väl vara en tanke. Själv gillar jag inte att ha alla ägg i en korg.

1 gillning

Det är omöjligt att tajma marknaden.
Det är en ren gissningslek som vissa är bättre på än andra, men huvudsaken är att absolut ingen vet hur börsen kommer gå och glöm aldrig det.

Antingen är man djupt insatt och satsar på kvalitativa enskilda bolag, eller så kör man på index alternativt investmentbolag för högre risk/avkastning.

Om din sparhorisont är riktigt lång, säg 20+ år, så bör allt investeras på en gång, men personligen hade jag snittat in mig för psykets skull.

All lycka till dig!

1 gillning

Ska tilläggas och understrykas att just indexfonder är det absolut bästa valet för de allra flesta, köp och glöm :+1:

1 gillning