Jag har sålt av en kapitalförskring för att flytta den och har nu 6,5 MSEK som skall investeras. Börskurserna har ökat ordentligt efter senaste fredssamtalen. Hur skulle ni göra, investera nu allt nu eller dela upp på nåt sätt? Jag tänker lägga 65% i global index, 20% i svenskt och 15% i nåt annat. Tacksam för hjälp.
Om du inte sålt för att flytta, utan du redan var fullinvesterad där du ville. Hade de höga kurserna fått dig att sälja av allt/delar av ditt innehav för att ligga i kontanter inför en kommande nedgång?
Hundra procent globalindex hundra procent av tiden är min melodi.
Nej, men mest av bekvämlighet. Nu när jag står i detta läge är jag änså lite osäker.
20% i en så liten marknad som Sverige är väldigt riskabelt och har svårt att slå själva global index över en lång horisont. Sverige finns dessutom redan i globalindex och du har inte nämnt var de resterande 15% ligger.
Har inte riktigt bestämt de sista procenten, kanske lite tillväxtmarknader. Tror att Sverige kan vara bra i vart fall på några års sikt
Vänta till 1a juli för att slippa lite schablonskatt?
Jag skulle i alla fall gå till Montrose. Som Platinum-kund (5+ MSEK) kan du köpa ETF:er extremt billigt (courtage 0,05%, valutaväxling 0,05%) och de har den billigaste värdepapperskrediten. Om du inte vill köra med ETF:er är även de vanliga fonderna billigare än hos konkurrenterna.
I mina ögon är den bästa kombinationen Developed Global Index + Emerging Markets + World Small Cap + Sverige, till exempel med fördelningen 60/15/15/10 eller 55/15/15/15. Jag skulle inte köra med mer än 15% Sverige, eftersom det redan är en väldigt hög övervikt. Om du vill köra lite mer försiktigt kan du köra 64/12/12/12. Se i vilket fall som helst till att ombalansera om fördelningen börjar spreta.
Ang ETF: Utöver courtage och växlingsavgift måste man lägga till spread på både börskurs och valutan. Och alla dessa 4 transakstionsavgifter gäller vid både köp och sälj. Det är fortfarande väldigt billigt under förutsättning att man håller länge.
Hade investerat allt på en gång.
Förhoppningen är att marknaden går upp och inte ner. Därför bör det vara bättre att ha pengarna investerade så lång tid som möjligt.
Det gånger jag hamnat i samma läge så har jag valt att dela upp men i slutändan så hade valen varit bättre att invetsera allt på en gång.
tusen tack!
Varför sålde du av allt på en gång? varför flyttar du? känns som det lätt blir stor risk för variation då beroende på hur börsen går.
Allt nu på en gång.
Varför dela upp? Om man blir orolig över pengarna har man tagit för mycket risk.
Är väl lika bra som annat ![]()
Mina vibes är väl 80 global, 10 Sverige, 10 feeling ![]()