Dela upp Lysainvesteringarna?

Hej! Kortfattat: jag har en knapp miljon jag vill investera i fondroboten Lysa, kan jag lägga in allt i ett bräde eller bör jag dela upp investeringarna? Säg 100 000 kr i månaden i ett knappt år? Med argumentet att inte lägga alla ägg i samma korg/investera allt vid samma tidpunkt. Vad tror ni? Stort tack alla som kan mer än mig :raised_hands:t3:

Det teoretiskt och statistiskt bästa alternativet är att investera allt omedelbart.

Med det sagt är det inte heller fel att ta hänsyn till sin magkänsla och riskaptit.

Hur skulle det kännas om vädret på innehavet sjunker snart efter att du investerat? Några tycker det är väldigt jobbigt medan andra känner en trygghet i att man åtminstone fattade det teoretiskt riktiga beslutet även om utfallet blev mindre lyckat just den här gången.

Kan man inte bestämma sig kan man göra både och. Investera hälften direkt och sprid ut resterande del över året.

3 gillningar

I 67% av fallen statistiskt sett så tjänar du mest på att investera så mycket som möjligt så fort som möjligt.

I 33% av fallen her du otur och åker på en redig karusell där du ser innehavet gå ner sig ordentligt. I dessa fall vore det bättre att dela upp investeringen över säg ett års tid.

All in är bäst enligt matten. DCA/Dela upp och investera månadsvis är dock något som gör att du kanske sover bättre när nästa börskrash kommer utifrån Trumps senaste påhitt.
Inget är rätt ett fel, det som gör att du kan sova gott om det skiter sig är den strategi som r bäst för dig.

1 gillning

Time in the market beats timing the market. Jag skulle ha valt att sätta in allt på en gång. Visst har du otur kan det gå ner i början men så länge du bara låter det vara så kommer du att tjäna på det. Låt tiden ha sin gång så blir det bra.
Lycka till.