Portföljupplägg, Investering av klumpsumma

Hej!

Har nu månadsinvesterat i en fondrobobot (Lysa) sedan 4 år tillbaka, detta tänker jag fortsätta med under kommande år också.

Sitter nu med ett litet dillemma, då jag har en större klumpsumma som jag tänkt investera. Idag är mitt investerade kapital fördelat såhär:

Fonder 70% (Lysa 100)

Enskilda Aktier 30%

Vet inte riktigt hur jag ska tänka smartast i detta läge, så skulle vilja höra era tankar / idéer / erfarenheter:)

Efter att jag funderat själv ett tag så ser mina möjliga scenarion ut såhär (utan inbördes ordning)

Alternativ 1:

Lagga allt/en viss procent på lysa. (Allt på en gång? / Sprida ut insättningarna under några månader?)

Alternativ 2:

Använda denna summa som startkapital till köp av nya fonder på Avanza:

Fördelning på Globalfond, småbolagsfond, Sverigefond, investmentbolagsfond?

Alternativ 3:

Dela upp denna summa i delar och investera enligt nuvarande fördelning på investerat kapital dvs: 70% Fonder, 30% Aktier

Alternativ 4:

Allokera mitt nuvarande investerade kapital+klumpsumman enligt 4-hinkar modellen och inkludera råvaror etc.

Oavsett hur utfallet kommer att bli, så kommer jag att månadsinvestera 15 000:- och fördela dessa över tillgångarna. Min tanke med att investera denna klumpsumma är att bygga en stabil grund att bygga ifrån.

Har ni några andra förslag? Tacksam om ni tar er tid att läsa:)

1 gillning