Jag har fått ett litet arv och tänkte prova att investera i fonder hos Avanza. Men börsen har ju gått starkt senaste tiden. Är det bättre att vänta och se vad som händer? Eller investera nu? Hur skulle ni göra?
Nä. Börsen slår alltid nya all time highs så många av oss här kör time-in-market så det är bara att investera allt med en gång. En global indexfond med avgift lägre än 0,2% alternativ Lysa.
Det har mest att göra med hur lång sparhorisont du har och väldigt lite (inget) att göra med hur börsen har rört sig i backspegeln.
Du har ingen aning om hur det kommer att röra sig framöver och kan inte basera beslutet på det.
Du investerar pengarna så länge som du har tänkt dig och ignorerar börsrörelser under tiden.
Om du har en tendens att må dåligt och kanske paniksälja vid stora nedgångar bör du ha mindre investerat i aktiefonder och lägga mer på t.ex. bundet sparkonto med insättningsgaranti och bra ränta.
En vanlig kompromiss är att månadsspara in det med några enstaka eller tiotals procent per månad tills du når nivån du vill ha.
Med resten av pengarna på sparkonto med bra ränta under tiden.
Beklagar (förmodade) sorgen. Statistiskt så ska det som påverkar mest vara tid på marknaden, dvs att gå in med allt på en gång. Om det känns läskigt med att investera allt på ett bräde, gör det i några steg.
Tack för svar! Ja, jag inser teorin i det där, men det skulle ändå kännas jobbigt att investera allt nu och så börjar allt gå ner typ nästa vecka. Det är så svajiga tider nu, och så osäkert politiskt läge i USA.
Ingen som tror att vi har en stor krasch på gång?
Tack! Ja, jag kanske gör det i några steg. (Och ångrar mig i efterhand om allt fortsätter uppåt)
Har du lång sparhorisont, 10+ år, så är det alltid rätt tid att investera i en bred, global indexfond för cirka 0.2% avgift. Upp till 0.4% anses ok, men finns ett bra utbud kring 0.2%.
Sen innebär allt investerande en risk, oavsett var börsen står idag, det ska man vara medveten om.
Det finns ALLTID människor som tror att vi har en stor krasch på gång och vi kan ALLTID vara säkra på att en sådan kommer men vi har ingen aning om huruvida det blir imorgon eller om tio år.
De som sitter utanför karusellen tenderar att förlora avkastning eftersom börsens avkastning är assymetrisk och positiv över tid. Eller har varit hittills i alla fall.
Börsen är som att singla slant en miljon gånger men med en fuskslant som ger vinst i 51% av fallen (eller mer).
Det kan ta rätt många försök men med tillräckligt många slantsinglingar kommer man att tjäna pengar. Man måste bara se till att vara med och fortsätta göra det konsekvent.
Annars kan man mycket väl förlora pengar om man inte är långsiktig och bara singlar några gånger.
Det finns ju hur många dysterkvistar som helst som ständigt tror att världens börser står inför en krasch.
Hedgefondförvaltaren Paul Tudor Jones (god för några miljarder dollar) var ute så sent som i går och menade att mycket tyder på att vi nu ser ett nytt 1999 (IT-bubblan).
Har han rätt? Vem vet. Historiskt har det varit en sämre affär att stå utanför marknaden. Har du en lång sparhorisont – in på börsen!
Du verkar orolig och det är inte fel att lita på magkänslan. Stoppa in en slant direkt och öka på ditt månadssparande är mitt förslag. Ha resten på ett bra sparkonto med den bästa räntan, jämför på nätet.
Så gjorde jag i början av mitt sparande 2007 och därefter kom finanskrisen och jag kunde köpa mer till rabatt även om jag missade botten med dom större köpen. Det är typ omöjligt att pricka. Men det var lättare att genomlida.