Portioner eller allt på ett bräde?

Vi har haft ett förvaltningsföretag som härrör från en tid före ISK. Det är nu under avveckling och det mesta är utdelat till oss ägare. Den sista kvarvarande slanten från kvarvarande försäljningar och liknande får jag snart och funderar på en fråga jag hört podden ta upp…

Börsen anses högt värderad, världsläget är lite småskumt (dagens underdrift?) och till detta tjafs om nya skatter. Om jag nu får loss 100 papp och har möjlighet att lägga in allt på ett bräde eller 10 i stöten (t ex), vad är egentligen rimligast? Speldjävulen i mig vill skyffla in allt i klump med relativt hög risk. På andra axeln sitter skeptikern och propagerar för att invänta “nästa stora krasch” och sätta in allt då. Den mer kloke podlyssnaren säger att jag gott kan höja månadssparet så att de matas in under kanske ett års tid automatiskt.

Vad säger forumet?

1 gillning

Rent matematiskt ska du sätta in allt med en gång. Om du garanterat klarar känslomässigt (och ekonomiskt) att det rasar kort efter du slänger in allt utan att sälja. Gå all in och logga inte in på ett par år ifall det rasar.

2 gillningar

Om du känner obehag att investera har du antagligen för hög risk i portföljen. Det är lätt att ryckas med i att man “ska” ha exempelvis 100 % aktier, och sedan tvingas använda allehanda märkliga knep för att uthärda.

Det är alltid obehagligt på börsen “just nu”. Även om börsen bara växte med inflationen skulle all-time-high vara normaltillståndet.

Att invänta nästa stora krasch låter inte så smart eftersom du ändå inte vet när det har kraschat klart. Ska du investera när det gått ner 40 %? Men om det bara går ner 37 % var gör du då? Och om det går ner 40 % och fackpressen skriver att situationen är identisk med den 1929 då börsen gick ner 90 %, ska du vänta då, för att plötsligt upptäcka att det blir en V-formad återhämtning och du missar att gå in på börsen?

Om jag kände obehag att gå in med hela kapitalet på en gång skulle jag strunta i vinstmaximering och sprida ut det över några månader. Det är retligt att lyckas sätta in hela kapitalet dagen innan århundradets börskrasch bara för att man är gniden. Även om det i genomsnitt ger högst avkastning finns det alltid en drös med investerare som har oturen att investera ett stort kapital precis innan kraschen.

1 gillning

Här är en artikel på ämnet:

4 gillningar

Ja, det var det podavsnittet jag mindes. Då är det väl bara att “dunka in allt” när slantarna dyker upp. :slight_smile:

Jag har inte en massa känslomässiga hang-ups på så’nt här och är bra på att sitta i båten när vågorna går höga. Lönen tar hand om det löpande och investeringarna är till senare.