Om jag investerar på börsen i en fondportfölj – är det bättre att investera allt på en gång, eller att sprida ut köpen över tid?
En sak som är säker är att det är omöjligt att tajma marknaden perfekt, därför är månadssparande bra. En annan sak vi vet är också att tid i marknaden ger avkastning.
Jag var i samma sits för ett tag sedan. Jag tog ett känslomässigt beslut, delade upp beloppet på 6 eller 12 månader och investerade en del varje månad tills hela beloppet var investerat. Hade jag istället följt forskningens råd så är det väl till att investera allt med en gång. Sen är det bara i efterhand som man kan veta vilket alternativ som var det bästa.
@ieie, finns som sagt lite olika sätt att hantera detta på. Forskningen säger att allt ska investeras direkt och det bör ju på något sätt, i någon mån, följas. Kanske investera hälften vid ett tillfälle och dela upp resten på ett år?
Välkommen till forumet @ieie!
Jag har skrivit lite om denna fråga här:
Som redan skrivits – allt direkt. En sådan approach har oddsen på sin sida.
Såvida man inte är undertecknad, förstås. Jag har nämligen en närmast osannolik förmåga att göra mina större investeringar precis innan börsen rasar.
Senast, så sent som i går…